EGY PIHE AZ EZER SZÖSZ KÖZÖTT

CSÖRGE SZABOLCS JÓZSEF BLOGJA FOTÓZÁSRÓL ÉS EGYEBEKRŐL KÖNNYEDÉN

A HALDOKLÓ PENTAX LEGENDÁJA

A Petapixel még az év közepén hozott le egy elemzést a Ricoh első féléves kimutatásáról, amely alapján a cég fotótechnikai üzletága nem túl rózsás anyagi állapotnak örvend. A nemrég megint előkerülő cikkről annyiban szeretnék megemlékezni, hogy politikailag teljesen korrekt volt és igyekezett még csírájában elfojtani az ördög falrafestésének gondolatát: csupán számokat és egy grafikont közöl, de nem megy feltételezésekbe.

"Nem lehet tudni, hogy ez pontosan mit jelent a Pentax számára, bár a cég [Ricoh] korábban már tagadta a pletykákat, hogy kivonulna a piacról."
"A Pentax jövője a Ricoh-val fut kéz a kézben."

Ha visszaemlékszünk, 2006 és 2010 között nagyjából félévente jelent meg olyan hír, hogy a Pentax, mint márka, megszűnik létezni. Bár ezek erősen bulváros hírek voltak (és nem utolsó sorban, remek alapanyagot szolgáltattak bloggereknek), a filmes érából és a korai digitális pénzfecsérlésből nehezen kikecmergő cég egyre inkább töredezett szét és olvadt be más vállalatok alá. A legnagyobb érvágás talán az orvosi és a nem fotóoptikai brencs eladása volt a Hoyának, aki ezzel komoly mentőövet dobott a lassan elmerülő Pentaxnak - azonban utóbb kiderült, hogy a számára fontos részt kiemelte, a hajót meg hagyta leégni.

Ezek ellenére is a Pentax mindig lavírozott és a legnehezebb körülmények között is produkált úttörő fényképezőgépeket, így nagyon erős túlzás lenne azt állítani, hogy a Pentax napjai meg vannak számlálva.

Felhasználói szemmel a márkának két betegsége van: a fejlesztési osztály (vagyis a felette álló döntéshozók) nagyon lassú reakcióideje és a marketing szinte teljes hiánya. Mindkettőhöz azonban komoly anyagi forrás kell, ami elmaradó (vagy a prognózist alulmúló) bevételek mellett lehetetlen kívánság. Ezen a ponton mondhatjuk azt, hogy a kör bezárult, hiszen ha nincs reklám, akkor nincs eladás és ha nincs eladás, akkor nincs reklám - ez látszik a Petapixel grafikonján is. Azonban a bevételek hiánya nem márka-specifikus: egyrészt például a 2016-os, Japánt sújtó földrengésekre gondolok, amelyek komolyan visszavetették nem csak a Pentax, de például a Nikon termelését is, másrészt pedig arra a trendre, amely lassan, de biztosan leépíti és átalakítja a fotótechnika evolúcióját.

Ma már senkit sem látunk kompakt géppel közlekedni, amikor ott a mobiltelefon, aminek a kezelése sokkal egyszerűbb, gyorsabb és a képet azonnal megoszthatjuk az egész világgal - ráadásul mindig a zsebünkben van. A 2017-es irány azt mutatja, hogy a duplalencsés mobilok teljesen átveszik a kis fényképezőgépek szerepét: a digitális kompaktokról talán biztosan mondhatjuk, hogy kihaltak.

A DSLR-ek órája kicsit lassabban ketyeg, de csak idő kérdése, hogy a tükör nélküli fényképezőgépek (MILC) mikor fogják teljesen kirekeszteni a fogyasztói piacról és értékelik át olyan kategóriává, ami ma talán a digitális középformátumnak felel meg: egy nagyon szűk réteg nagyon keskeny sávja. DSLR tulajdonosként sokan szapuljuk a MILC-eket, de ezek nagyrésze pusztán irígykedés, hiszen utóbbiak a kialakításuk miatt sokkal nagyobb potenciált tartogatnak mind a fényképezés, mind a cinematográfia terén. Emellett a mai DSLR-ek elérték azt a szintet, aminél a fejlődés már csak gyerekléptekben mérhető - ha mérhető. Nem véletlen, hogy a K-1-nek azóta sincs még ígért folytatása sem: nyilván lehetne csiszolgatni és kényelmesebbé tenni ezt-azt, de alapvetően egy kész termékről beszélünk.

Az eddig ismert fotópiac a következő néhány évben komoly metamorfózison fog átmenni a kategóriák és preferenciák átméretezésével. Talán nem lesz akkora változás, mint a digitális boom volt, de a gyártóknak már most illene felkészülniük az átalakulásra. Ami a Ricoh-t illeti, forrásait egy APS-C (és aztán egy FF) MILC fejlesztésére kell koncentrálnia, amíg a vetélytársak még viszonylag kevesen vagy kevés termékkel vannak jelen a piacon. A Ricoh és vele a mindig túlélő Pentax most - a kimutatás ellenére - nincs veszélyben és csak merem remélni, hogy még idejében észbe kap, mielőtt újra visszatérünk a márka digitális kályhájához, a 2000-es évek első felének állapotához.

Elnézést a kicsit komolyabb írásért - cserébe kaptok hamarosan egy Samyang 85/1,4 tesztet, ami a korábbiakhoz hasonlóan épp csak említésszinten tartalmaz nem mosolygós részleteket. ;)

 PIHE, fotó témakörben


  fotópiac     pentax     ricoh    

Ide kattintva közvetlenül a bejegyzés Facebook témájához ugorhatsz, ahol elolvashatod a Többiek hozzászólásait is.


Megosztás Facebook-on


HOZZÁSZÓLÁSOK

Nincsenek hozzászólások? Nézd meg a bejegyzés Facebook oldalát is! 2012 óta a hozzászólásokat kizárólag Facebookon bonyolítjuk.