EGY PIHE AZ EZER SZÖSZ KÖZÖTT

CSÖRGE SZABOLCS JÓZSEF BLOGJA FOTÓZÁSRÓL ÉS EGYEBEKRŐL KÖNNYEDÉN

- 42. OLDAL -

PRÓBATERMI FOTÓZÁS

Múlt csütörtökön Zsákai Petivel zenei továbbképzésen vettünk részt az Inka-H jóvoltából, próbatermi körülmények között. Alapvetően az volt az elgondolásom, hogy majd image-fotókat sikerül készítenem, de egyrészt a hely iszonyat kicsi volt, másrészről a fény sűrűsége sem volt elégséges ahhoz, hogy ilyesmivel játszak, úgyhogy ez egy következő, nappali alkalom lesz (ezt viszont alig várom, máris rengeteg ötletem van). A legfőbb hiba az volt, hogy elég fáradt voltam aznap, ezért szerintem nem is sikerültek most jól a fotók. Azért vannak tanulságok is bőven. Például: koncerten hiába van sötétség, a reflektorok mindig bőséges fényt adnak a témának, itt viszont beltéren 1/80-as és 1/125-ös zársebességet kellett tartanom folyamatosan, ami a zaj rovására ment. Vittem magammal két vakut is, de egyszerűen szétzúzták a hely hangulatát. Erősek lettek az árnyékok, pedig ernyőbe derítettem a tesztfotókon, arról nem is beszélve, hogy a téglalap alakú szűk helyen csak a hozzám közelebb állók kaptak elég fényt, hátul a dobig már nem jutott el. A legtöbbet az FA 50/1,7 és a Sigma 105/2,8 dolgozott, előbbi F/2, utóbbi F/3,5 körülre rekeszelve. Előkerült a DA 16-45/4 és a Sigma 10-20/4-5,6 is, ezek mind a legnagyobb blendenyílással lettek megerőszakolva, a képek minőségén ez sajnos erősen látszik (webre még megfelelő mennyiségű szódával pont elmegy). Az érzékenység ISO 800-ra állt be: simán lehetett volna ISO 100 is, hiszen ezeket az obikat 1/8-ig biztonságosan ki tudom tartani, de a mozgás ezt sajnos nem engedte meg. Nah, majd legközelebb. A "Tovább" gombbal lecsúsznak a fotók is. Tovább...

TEGNAPI KATTOGÁS

Előzetes kép, jön a többi is jövő hét elején némi szöveggel körítve. "Szokatlan perspektívák nagylátóval" című rovatunk következik.



Pentax K10D, Sigma 10-20mm @ 10mm, ISO 800, 1/30, F/4 és instabil forgószék

 PIHE, fotó blog témakörben

EXMOR

A Sony pár perce jelentette be az Exmort, a világ első, mobiltelefonokba szánt 12,2 Megapixeles (!!) CMOS (!!) érzékelőjét. A szenzor mellé egy piezoelektronikus elven működő AF rendszerrel megspékelt 28mm-es (35mm-es formátum) gyújtótávolságú objektív fogja az optimális teljesítményt nyújtani, F/2,8 legnagyobb rekesznyílással.

Kérdés: lehet, hogy hamarosan nem lesz értelme kompakt gépet venni? El tudnék képzelni egy jövőt, amiben a tükrös gépek mellett léteznek a mobileszközök, amik egyben kompakt "camcorderek" is. Sokszor szoktam jegyzetelni a mobilom kamerájával, rengetegszer jól jön, sőt, van olyan képem, amit a flickrre is kitettem, mert annyira jól sikerült - viszont egy kicsit jobb minőség mindig hiányzott. Hátha most.

 PIHE, fotó témakörben

TANULNI A MÚLTBÓL

A ma délutáni kávéra egy neves kanadai fotós, Richard Adkin látott vendégül a legutóbb általam fotózott lakásban, ám a csészényi koffein inkább körítés volt egy kötetlen beszélgetéshez a fényképészetről, mint olyanról. Visszatekintve kicsit sajnálom, hogy nem jegyzeteltem, pedig kellett volna, mert az alig másfél óra rengeteg tanulsággal szolgált fotósokról és nem fotósokról - annak ellenére, hogy közel egy éve együtt dolgozunk, ez volt az első olyan alkalom, amikor nem munkáról kellett eszmét cserélnünk. Kicsit hosszabb, nehezebb és kuszább blogpost következik, saját gondolatokkal tűzdelve - remélem gondolatindító és hasznos lesz Számotokra. Tovább...

A LEGJOBB BEFEKTETÉS GAZDASÁGI VÁLSÁG IDEJÉN

"Ha egy évvel ezelőtt 1000 dollárnyi Nortel részvényt vettél volna, most 49 dollárod lenne. Ha Enront, akkor 16. Ha az 1000 dollárból WorldComot vettél volna, most kevesebb, mint 5 dollárod lenne. Ha United Airlines-ból vettél volna, most semmid sem lenne. Ha viszont 1000 dollárnyi sört vettél volna és az üres üvegeket visszavitted volna, most 214 dollárod lenne.

Vagyis most a legjobb befektetés az ivás."

(By Julcsi & BBC)

 PIHE, minden más témakörben

HETI FOTÓADAG

Frissítve: 2010. május 2.

Belassult a blog, de a novembert mindig túl kell élni valahogy - ha az ember nem teszi oda magát a munkához és nem koncentrál másfelé, az időjárás, a szürkeség és a sötétség könnyen maga alá gyűri (így jártam például tavaly). Elhatároztam, hogy a november tökéletes lesz arra, hogy összerakjam Ádám barátom webáruházát, hiszen ez olyan feladat, amire maximálisan figyelni kell, még nem kell kapkodni a Karácsony miatt, de azért nem is hagy elpunnyadni. Azért a géppüfölés mellett volt fotózás is, mint itt oldalt látni lehet. Ennek a magyarázata következik. Tovább...

A KÖZÖNSÉGSZAVAZÁSRÓL AVAGY MEGMONDTÁK A FRANKÓT

A ma reggelem úgy indult, hogy sikerül jól felpörgetni amúgy csak jámbor jelzőkkel illethető idegrendszeremet. A kiváltó ok az volt, hogy a Metro (Global... Photo... na, az!) pályázaton megvédtem egy pályázótárs képét, miután egy foto3 néven irogató emberke legalább negyvenszer (bevallom, nem számoltam meg) írta be hozzászólásként egy képhez, hogy "undorító", aztán nagyjából ugyanennyiszer azt is, hogy "visszataszító". Megvédtem, mert úgy éreztem, hogy meg kell védenem. Jelzem, a Pályázótárs képe bekerült a legjobb 100 közé. Erre foto3 reakciója az volt, hogy írt nekem egy kedves portfólió kommentet. Sokáig gondolkodtam, hogy lehozzam-e blogban, de aki a Metro oldalára téved, úgyis olvashatja, úgyhogy nem sértem meg senki jogát. Íme:

"04.11.2008 00:40 foto3 -tól/-től Hungary hozzászólás:
Üdv!Végignéztem a munkáidat,most leírom róluk a véleményemet:A fényképeket elsőránézésre,majd nagyítás útán a zavar,zavarosság jellemzi,kesze kusza vonalak sokasága,indoklatlan megdöntés,mondani való hiánya,Borban az igazság,ezer máshogy kilehet fejezni,nem ilyen direkt,alapfotó eszközzel,nagy rekesz,kilőtt háttér,pohár,amit csak onnan tudunk hogy bor lehet benne hogy ez a címe,az első képnél a színek jók,de megintcsak az az érzése az embernek,hogy csak úgy el van kattintva,a plázaőrületről ugyan ezek a benyomásaim,a képeidben nincs semmi egyedi,annyit tettél hogy leképezted a valóságot,semmi pluszt nem tettél bele,a vonalak szépsége az építészt dicséri,a kubistáktól pedig messze jársz.Persze itt most,tovább jutottál,de én nem gondolom azt hogy ennek lenne a jövőben bármi folytatása,és hogy a nagy nívos helyeken megállod majd a helyed,legalábbis ilyen képekkel biztos nem,dehát valahól elkell kezdeni. További sok sikert,szép napot! Best Regards! Foto3"


A szóbanforgó képeim (Mall madness / Plázaőrület és a Lumixról már ismert Egy kubista álma / Futuricity) egyébként szintén bekerültek a zsűri által ítélt legjobb 100-ba, kivéve a Borban az igazság / The spirit of the city című képet, de az meg úgyis nap képe lett. (Valaki értelmezze nekem az "alapfotó eszköz" terminus technicus-t, mert én kevés vagyok hozzá! :o)) Ezen pöttyet túlpörgött a számláló nálam, de aztán kicsit körbenéztem, és megállapítottam, hogy nem csak nekem mondta meg foto3 kartács a frankót. Konkrétan a legtöbb helyen Mindenkinek meg lett magyarázva a tuti, úgyhogy amilyen rosszul indult emiatt a nap, olyan jókat derültem magamban a folytatásban. Nem az dühített az elején, amit írt - a véleményt elfogadom -, hanem amilyen stílusban írta. Ilyenkor hálás vagyok a sorsnak, hogy olyan Pajtásokat ismerek akik a létező legfinomabb árnyalatban tudják elmondani a véleményüket, érthetően és intelligensen, még ha a vélemény az is, hogy az adott fotó kukába való. Ekkor rájöttem, hogy a hiba nem az én készülékemben van. Hanem foto3-éban. Ettől még kicsit a nap is kisütött ma. :o)

(Ám az is bizonyossá vált, hogy ez volt az utolsó közönségszavazásos pályázat, amire képet adtam be. Egészen máshogy veszi ki magát, ha egy bizonyítottan jó szemű fotós mondja azt, hogy adott fotó gáz - számomra a legjobb zsűri úgyis az a kis kör, akinek tetszik egyik-másik fotóm. Ez a kis szösszenet pedig elrémisztés szeretne lenni a közönségszavazásos pályázatoktól. Éljenek a csajok.)

 PIHE, fotó témakörben

NAGYOTLÁTÁS: KI, MIKOR, HOL?

Timberrel már egy ideje beszélünk arról, hogy össze kellene ereszteni néhány nagylátószögű üveget egy laza amatőr teszt erejéig. Gyanítom, hogy nem fogunk MTF grafikonokat gyártani, de élesség-CA-vignettálás-lensflare és hasonló tesztek egészen biztos, hogy elő fognak kerülni. Akit esetleg érdekel a dolog és szívesen becsatlakozna, az dobjon fel egy időpont javaslatot. Obit is lehet hozni (28mm-ig), a teszt valósághű bírálata miatt Pentaxosok előnyben, de más gépek más üvegeit is megnézzük szerintem nagyon szívesen. Timber a Pentax DA 12-24 ( = Tokina 12-24), Takoca a DA 10-17 halszemet, én pedig a Sigma 10-20-at fogom versenybe dobni. Például aki jönne, kezdje ott, hogy melyik napokon lenne jó (munkaidő?), aztán nézünk időjárási viszonyokat is, ha kialakul valami. Nekem például a hétvégék általában nem szoktak jók lenni, hétköznapokon délelőtt vagyok stabilan mobil, de ha a Többségnek csak a hétvége a megfelelő, akkor megoldjuk a dolgot okosban. :o)

 PIHE, fotó témakörben

ÁLLVÁNY OVER, MAN

Ma délután szolgálat közben életét vesztette Giottos állványom és szintén Giottos állványfejem. A középoszlop csavarja nem bírta el a K10D + markolat + vaku + Sigma 10-20 súlyát, és egy laza mozdulattal beletört a fej menetébe. A többi pusztítást a gravitáció végezte volna el (nyilván megsérült volna a váz, a vaku és valószínűleg kuka lett volna a Sigma obi is), ha nem vagyok annyira mindig elővigyázatos, hogy állványos munka közben is a nyakamban van a nyakheveder (ettől néha már majdnem megfojtottam magam, de valamiben meg kell halni). Most viszont van egy halott állványom egy halott fejjel. Szerintetek "javít" valaki állványt? Középoszlopcsere? A fejből valahogy nyilván ki lehet szabadítani a csavart, maga az állvány a súlyosabb pénz. Manfrottóról mi a véleményetek (Vincze Petya, elsősorban)? Minden tippet örömmel várok.

 PIHE, fotó témakörben

A KÖZÖNSÉGSZAVAZÁSRÓL

Értem én, hogy jó dolog a demokrácia, de azért nem kellene mindenhová beengedni. Itt elsősorban a pályázatokra gondolok, még konkrétabban a fotópályázatok közönség által történő megítélésére. Ezen már pár hete a Lumix kapcsán is problémáztam, de most a Metropol által kiírt (a nemrövid Metro Global Photo Challenge 2008 nevű) pályázat miatt megint előkerült. Nekem nagyon úgy tűnik, hogy ez az egész közönségszavazósdi pontosan arról szól, hogy kinek hány haverja van, illetve ki hogyan tud csalni az átlagolásnál. Valahogy ez nekem sose feküdt, ezért sem szoktam nagy dobra verni, ha elindulok egy pályázaton. Miért nem lehet egy fotópályázatot a szakmai zsűri értő kezeire (szemeire) bízni? Például a National Geographic 2008-as verseny bírálatát azonnal elfogadtam, bár ha a képeket és a pontozásokat összenézzük, ott is bőven volt anomália, de mégsem azon múlt, hogy hogyan lehetne még egy embert hívni. Előre félek, hogy mi lesz megint a Metro pályázaton. Egy biztos: ha ez is a Fotozz.hu-n lesz szavaztatva, nem indulok el rajta többet. Nem azt mondom, hogy csalás lenne, egyszerűen csak nem igazságos. Na jó, azért dicsekszem egy kicsit - "Metro Nap fotója, 2008. október 28.":

 PIHE, fotó témakörben

Ha van kedved és időd, kérlek olvasd el a többi bejegyzést is.

« Vissza   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68   69   Előre »