EGY PIHE AZ EZER SZÖSZ KÖZÖTT

CSÖRGE SZABOLCS JÓZSEF BLOGJA FOTÓZÁSRÓL ÉS EGYEBEKRŐL KÖNNYEDÉN

- 19. OLDAL -

ÜVEG ÉS FÉM, ÜVEGEN ÉS FÉMEN

Mercedes-Benz kiállítás, Iparművészeti Múzeum

 PIHE, fotó blog témakörben

HERVÉ SZÁZ

Ha valaki megkérdezné, meddig szeretnék az életem végére eljutni a fényképezésben (ha egyáltalán életem végéig fényképezni fogok), valószínűleg azt válaszolnám, hogy szeretnék ezredannyira megtanulni fényt képezni, mint Lucien Hervé vagy ahogy mi magyarok ismerjük, Elkán László. A szép hosszú életet élt, csupán három éve elhunyt Mester száz fotójából nyílt válogatás kiállítás a fotóhónap jegyében a Szépművészeti Múzeumban. Azt szerettem volna először írni, hogy azoknak ajánlom, akik szeretik az épületfotókat és az absztrakt fényképezést, de inkább ajánlanám Mindenkinek, akik bármilyen kapcsolatba kerültek a fotográfiával.

 PIHE, fotó témakörben

FELETTEM A FÖLD, ALATTAM AZ ÉG, CSAPÓ KETTŐ

 PIHE, fotó blog témakörben

A PENTAX LEGYALÁZZA A CANONT ÉS A NIKONT

Legalábbis a K-5 mindenképpen. Az új Pentax zászlóshajó ugyanis APS-C érzékelős gép lévén a konkurens full frame vázakat is megeszi reggelire (két kivétellel) az új DxOMark mérések alapján. A zajt már láttuk (ISO 51200-nál megdöbbentő részletesség és finom zaj), most a dinamikáról is hihetetlen képet kaphatunk. A K-5 előtt csak a Phase One, a Pentax 645D és a Nikon D3x / D3s végzett. Szeretnék egy sörcsapot a K-6-ba, és akkor én boldog leszek, Mr. Bunnell!

 PIHE, fotó témakörben

AMINDENIT TIMELAPSE

Nem kifejezetten szeretem a time lapse-okat, mert ma már mindenki csinál és a lehető legunalmasabb témákról, de konkrétan levegőt is alig vettem a következő videócska alatt (a pislogásról nem is beszélve). HD-ban, teljes képernyőn ajánlom, máshogy nincs sok értelme. (Igen, tudom, a spottren már lement, de legyen itt is meg.)

 

TimeScapes: Rapture from Tom Lowe @ Timescapes on Vimeo.

 PIHE, fotó témakörben

ABSZTRAKT MARGITRÓL

Csak besikerült egy klisé kép a hídról, amíg el nem bontják a dúcolást alóla...

 PIHE, fotó blog témakörben

KEDVES PENTAX! (SMC PENTAX DA (L) 35MM F/2,4 AL SUFNITESZT)

Évek óta hűséges rajongód vagyok. Talán nem én vagyok a legrégibb és a legnagyobb Pentax-júzer kis hazánkban, de kitartottam akkor is melletted, amikor mások elhagytak, ugyanakkor megvallom, a K20D utáni csend és kósza rémhírek a cég sorsáról engem is elbizonytalanítottak. Nem tudtam Rád akkor sem haragudni, amikor törölted a roadmapeket a honlapodról és kicsit úgy éreztem, hogy kiürült a tarsolyod és csak élvezed az évekkel ezelőtti, K10D-nek, majd a ráncfelvarrás K20D-nek köszönhető sikerben megrészegülésed utolsó óráit.

Aztán a K-7 után mosolygósabb lettem, ha Rád gondoltam és beláttam, hogy nem szabad a konkurenciához hasonlítani, hiszen Te nem is akarsz hasonlítani rá.

Egyszer csak történt valami: leporoltál egy régebbi, még a filmes érából származó méltán jó hírű makróobjektívedet, új köntöst adtál rá és újra a boltok polcaira helyezted. Reméltem, hogy felismered: igen, ez a jó irány, ezt kell csinálni a híresen jó optikákkal. De aztán megint nagy csend lett a házad táján és sokáig nem történt semmi.

Vidám lettem, amikor bejelentetted a 645D kiadását, amivel ismét kiálltál kicsit a sorból és a tesztképek, felhasználói visszajelzések alapján sikerült olyan vázat alkotnod, amivel tényleg egy külön kis szigetet hoztál létre a fotós piac langymeleg állóvizében.

Közben továbbra is olyan objektívek után kutattam, amiket egyformán tudok kisfilmes és digitális vázakon használni kötöttségek nélkül - közel két évig hajtottam például FA 35/2 objektívedet, amit már kivontál a gyártásból, de még fellelhető itt-ott.

Kedves Pentax! Nem azért írok most Neked, hogy méltassalak, hiszen akkor a K-5-ről és a 645D-ről írnék, amikkel megmutattad, hogy nem szabad folyton a Leica méretű digitális érzékelős vázak után sírnunk. Sokkal inkább írnék arról, hogy mi tartott négy egész évig a K10D óta, hogy felismerd azt a jogos felhasználói igényt, ami majd kibökte a szemed, hogy nem kevés lelkes Pentax felhasználó szeretne fix objektíveket viszontlátni a régi kínálatodból? Hol van például az FA* 85/1,4? Az FA* 24/2? És akkor azt meg sem merem említeni, hogy a népnek szüksége van olcsó fixekre is. Teljesen mindegy, hogy kispórolod belőle az olyan ínyencségeket, mint az időjárásálló burkolat vagy a Quick Shift, amik Rád mindig jellemzőek voltak. Hogy van az F 50/1,7? Az FA 35/2? Az FA 28/2,8?

Aztán megint történt valami, amivel boldoggá tettél: az egyik legjobb fix objektívedet műanyag tubusba húztad és készítettél nekünk egy pihekönnyű, olcsó és hihetetlen képminőséget produkáló fixet: a DA 35mm F/2,4 AL-t. Ezen a ponton kicsit úgy érzem, vallás lett belőled: mindig hinnünk kell Benned és csak ritkán kapunk Rólad jelet.

De micsoda jel lett ez! Bár a műanyag kialakítás és a gagyi hatású fókuszgyűrű elsőre riasztó, hiszen nem ehhez vagyunk szokva Tőled, de aztán eszembe jutott, mit is kértem korábban. 124 g "súlyával" többször meg kellett néznem, hogy az objektív valóban a dobozában van-e. Maga az objektív olyan, mint a doboza: semmi flanc, de ahogy kibontom, ordít, hogy menjek vele fényképezni. Látószöge digit vázon csak egy paraszthajszálnyival több, mint ami az emberi szem számára természetes, de még így is ezerszer barátságosabb, mint a cropszorzó miatt kistelévé mutálódott 50mm-es alapobjektív. A Super Protect bevonatos frontlencse körül M49-es szűrőmenet kanyarog, köszönhetően a kis méretnek. Ismét csak többször kellett ellenőriznem a blendét, amikor az élesebbnél élesebb képek F/2,4-es érték mellett elkezdtek kifelé potyogni a memóriakártyámról - olyan objektívet készítettél, amit nem szabad lerekeszelni. Kerestem kromatikus aberrációt is, de nem nagyon találtam, legfeljebb csak a fókuszon kívül eső tartományban: ez szívemnek azért volt nagyon kedves, mert méregdrága objektíveid többsége sem hibátlan ilyen szempontból (lásd kevésbé méltató írásomat a DA* 16-50/2,8 SDM-ről). 6 blendelamella dolgozik a tubusban, ami semmi különös, de kellemes bokeh-t produkál. Negatívum viszont, hogy lemaradt a napellenző és szemmel látható a hordó torzítás, főleg, ha kihasználjuk a 30cm-es közelpont adta lehetőséget. Filmes vázra téve 92%-os keresőben vignettálásnak nincs nyoma, de a sarkok felé megfigyelhető gyér mértékben sötétedés (fall-off). 39.000 Ft + ÁFA bevezető árért mindenkinek szívből ajánlom ezt a kis műanyag kincset.

Tehát, kedves Pentax, most már kezdesz belekóstolni abba, hogy mit is kellene csinálnod. Remélem, hogy a K-5 után is lesz élet és e furcsa vallásban is meghallgatod híveidet, ahogy azt tetted a következő tesztképeket gyártó objektíveddel.

Az alábbi képek kattintással nagyíthatóak.


SMC Pentax DA (L) 35mm F/2,4 Pentax Z-1 vázon


SMC Pentax FA 50mm F/1,4 és DA (L) 35mm F/2,4


SMC Pentax DA (L) 35mm F/2,4 tesztkép: teljes képmező, kicsinyítve. Az alábbi képek ebből 800 x 600 pixel méretű kivágások a 100%-os nagyításból, állványról, kikapcsolt Shake Reduction mellett készültek, RAW-ban, 0% utómunkával


SMC Pentax DA (L) 35mm F/2,4 @ F/2,4: képmező közepe


SMC Pentax DA (L) 35mm F/2,4 @ F/2,4: képmező sarka


SMC Pentax DA (L) 35mm F/2,4 @ F/4: képmező közepe


SMC Pentax DA (L) 35mm F/2,4 @ F/5,6: képmező közepe


SMC Pentax DA (L) 35mm F/2,4 @ F/8: képmező közepe


SMC Pentax DA (L) 35mm F/2,4 @ F/2,4: kromatikus aberráció (100%-os kivágás a képmező sarkából)


SMC Pentax DA (L) 35mm F/2,4 @ F/2,4: bokeh a következő bejegyzés tárgyával

Az objektívet a Public Art Multimedia Kft-től kaptam tesztelésre. :o)

 PIHE, fotó témakörben

ÖTSZÁZADIK

Azt mondják, hogy a végtelenség érzése néha sokkal jobb, mint maga a végtelen, és bár nem a végtelen (nekem sokszor az), köszönöm, hogy az utóbbi 500 bejegyzésben számíthattam Rátok. Hamarosan lesznek változások, remélhetőleg pozitív irányba, addig pedig: stay tuned.

 PIHE, fotó témakörben

PANORÁMÁK A FIÓKOMBÓL II.

A következő panorámával szeretnék Nektek a hétvégére spórolni másfél óra sorbanállást és rengeteg lépcsőmászást (a repjegyről / benzinről nem is beszélve): ha alul a tovább gombra kattogtok, akár a hintaszékből is körbenézhettek az Eiffel-torony tetejéről, sőt, még a nyakatokat sem kell megmozdítani hozzá. :o) Samyang 8mm-es halszemmel, Huginnel és Takoca kimeríthetetlen türelmével készült. Az egérrel való erőszakolás hatására lehet forgatni. Tovább...

KÉT LINK PENTAXOSOKNAK

Két oldalra szeretném felhívni a figyelmeteket. Az egyik a Pentaxforums.com 2007 óta fejlesztett büszkesége, a héten elkészült Pentax (M42 és K) objektív adatbázis, amely immáron az összes valaha gyártott objektív adatát tartalmazza. Iszonyat hasznos lehet vásárlás előtt megnézni, hogy mit írnak egy-egy darabról mások. íme: http://www.pentaxforums.com/lensreviews/.

A másik érdekesség egy frissen megjelent képgyűjtemény, amely Pentax K-5 (1.00 fw verzióval) képeket vonultat fel teljes felbontásban, különböző objektívekkel és beállításokkal. Ezt az albumot ide kattintva tudjátok megnyitni. Az ISO 3200-as fotókat érdemes megnézni - bár az utómunkáról nem szól a fáma, de azért ez már a "nem rossz" kategória közelében jár. :o)

Eközben született a DAL 35/2,4-nek magyar ára is: elővételben 49.900 Ft-ot kér az egyik kereskedő. Nyilván ez majd lejjebb is megy, ám hivatalos tesztkép még mindig nincs.

 PIHE, fotó témakörben

Ha van kedved és időd, kérlek olvasd el a többi bejegyzést is.

« Vissza   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68   69   Előre »