EGY PIHE AZ EZER SZÖSZ KÖZÖTT

CSÖRGE SZABOLCS JÓZSEF BLOGJA FOTÓZÁSRÓL ÉS EGYEBEKRŐL KÖNNYEDÉN

PENTAX K-1: ELSŐ AZ EGYENLŐK KÖZÖTT

Nagy bajban voltam, hogyan tudnék bemutatni egy K-1 kaliberű vázat úgy, hogy könnyen fogyasztható is legyek, de ugyanakkor minden fontosabb pontot érintsek - ezért úgy döntöttem, hogy két felvonásban kapjátok meg az eddigi legtöbb elkészülettel járó tesztet: először a figyelmetekbe ajánlom az alábbi videót, ami a kezelést kapargatja meg kicsit, majd utána javaslom, hogy evezzetek át a második, írott részre, ahol a képminőséget firtatnám. Remélem, hogy informatív lesz, annak ellenére, hogy rengeteg feature-t vagy csak félmondat erejéig említettem (astro-trace), vagy teljesen kihagytam, mert a vázhoz képest rangon alulinak éreztem (bőrtónus, szépia, satöbbi).

Sok kép jön, mobilnettel ne induljatok neki.

FELÉPÍTÉS, KEZELÉS, ÁLTALÁNOS ELMÉLKEDÉS

A videót a beillesztett képek miatt full HD felbontásban javaslom megnézni. Lehetséges, hogy a blogon nem engedni teljes képernyőre tenni, ekkor katt a YouTube logóra.

 

 

KÉPALKOTÁS

A videóban összegyűjtött néhány negatívum ellensúlyozásaként ígérem, hogy a képalkotás részben egy rossz szót sem fogok szólni a K-1-re. A képek ugyanis még pixelshift nélkül is tele van részlettel, a problémás színek (vörösök, sárgák) is élnek és kifogástalanul kerülnek megjelenítésre.

K-1 + Sigma EX 105/2,8 DC

100%-os kivágás, élesítés nélkül

A pixelshifttel azonban még rá tudunk tenni egy lapáttal az amúgy sem szegényes képi világra, ehhez azonban kell egy stabil állvány és egy mozdulatlan téma - ahogy a videóban bemutattam, a K-1 négy képet készít úgy, hogy a szenzort négy különböző irányba tolja (illetve ez nem igaz, mert az első kép a kiinduló helyzetben készül), majd az adatokat feldolgozva a színinformációkat egyetlen fájlban tárolja. Ha túl tudunk lépni a technológia korlátain, akkor jó társunk lesz.

K-1 + Pentax K 28/3,5 SHIFT: a kép baloldala pixelshift nélküli, a jobb oldala pixelshiftes

100%-os kivágás, szürke vonallal elválasztva, bármilyen módosítás nélkül

A pixelshift és a szél nem barátok, ez nagyobb mozgásnál még durvábban jelentkezik

Pixelshift nélkül: teljes kép (K-1 + Sigma EX 105/2,8 DC)

Pixelshift nélkül: 100%-os kivágás

Pixelshift, teljes kép

Pixelshift, 100%-os részlet, élesítés nélkül

A dinamika a K-r óta megdöbbentő eleme a Pentaxok képalkotásának, és a K-1 a mérések szerint a középformátumot is sokszor maga mögé utasítja ezen a téren: a Lightroomban egyszerűen nincs elég csúszka-lehetőség ahhoz, hogy minden részletet ki tudjunk nyerni egy durván alulexponált részből, így sokszor klónozni kell a képet és még egyszer rátolni 100-ig az árnyékok világosítását, hogy elérjük egy-egy felvételnél a határokat. A öt fényértékkel alulexponált képeket játszi könnyedséggel fogyasztja, és ha valaki azt gondolná, hogy ez triviális felhasználási terület, akkor az alábbi fotókon megnézheti a gyakorlati hasznát is: a fénycsík és a lépcsőház között például kerek 6 fényérték van, de a többi képnél is volt játék rendesen.

K-1 + Tamron SP 28-75/2,8 Di LD Stb

K-1 + Pentax K 17/4 halszem

A felhúzás utáni zaj 100%-os nézetnél (zajszűrés és élesítés nélkül)

Lakást fotózni is elvittem: K-1 + SIgma EX 10-20/4-5 DG (crop módban)

K-1 + Pentax K 18/3,5

A zajszint a szubjektív megítélése miatt ingoványos terület, így mint mindig, most is csak térdig süppednék bele: a zaj jelen van, de nagyon jól kezelt, fájdalommentesen szűrhető és a részletekkel is elég jól bánik - viszont tény, hogy ISO 6400-tól látható. Kerek tíz évvel a K10D megjelenése után ez egy nagyon vicces megállapítás, ha visszaemlékszünk arra, hogy bizony sokszor az ISO 400-as érték használatát is meggondoltuk. Esztétikáról vitatkozni ilyen vonatkozásban értelmetlen, de talán azt beláthatjuk, hogy ISO 25600 az a felső határ, ameddig a részletek megtartásával szűrni tudunk - felette inkább a "végszükség" / "otthon felejtettem a vakut" / "ninják az éjszakában" kategória van, ami leméretezve jól néz ki, de termelésre használhatatlan. A zajtesztet műfényben, egyik oldalról erősen megvilágítva végeztem el, hogy legyen benne részlet is, és a zajt a világos és sötét területeken is meg tudjátok nézni.

A tesztképeket a flickr galériába töltöttem fel: itt a vázon belüli zajszűrés nélküli JPEG-ek, itt pedig az érintetlen, RAW-ból konvertált JPEG-ek érhetőek el.

Pentax K-1 ISO (In-camera JPEG, NR: off)

 

Pentax K-1 ISO (RAW)

 

Magas érzékenységen is rengeteg részlet marad meg (K-1 @ ISO 800 + 1 Fé push + Sigma EX 105/2,8 DC)

Ha csak két utcai lámpa pislákol és más géppen neki sem mennél, akkor jó szolgálatot tesz a rázkódáscsökkentés és a magas érzékenység páros (K-1 @ ISO 4000 + Pentax FA 50/1,4)

A HDR-hez nem sokat nyúltak. Az alap HDR nem csinál túl sok mindent, a következő erősségi fokozatok viszont szokásosan túlszaturálttá és művivé változtatják a produktumot, tehát nem ússzuk meg a kézi maszkolást a jövőben sem.

A fehéregyensúlyt AWB-ben nagyrészt kellemesen eltalálja, de kevert fényeknél ugyanúgy zavarba lehet hozni, mint szinte bármelyik vázat. Mindenesetre 10 képből 9-szer nem kellett hozzányúlnom. (Egyszer - sokszor - örülnék, ha valamelyik gyártó elkezdene egy plusz érzékelőt tenni a kevert fényekhez.)

A váz rengeteg extrát is felvonultat: ilyen az AA-szűrő szimulálása, a láthatárhoz igazítás, a kompozíció módosítása vagy a lencsekorrekció - igaz, utóbbi csak dedikált objektív esetében működik, ahogy korábban is.

A követő AF-től nem voltam ugyan elájulva, de azért gyenge szélben elkapta a szappanbubit is (K-1 + Sigma EX 105/2,8 DC)

OBJEKTÍVEK

A Ricoh nagyon helyesen már a K-1 megjelenése előtt megrázta az objektívfát, így sorban potyogtak és a mai napig is potyognak a modern, teljes Leica kockát rajzoló üvegek, amik a tesztek és a még kevéske személyes tapasztalatok szerint is jól sikerült darabok. Viszont arra is számítsunk, hogy a régi lencsék poszt-filmes / pre-fullframe digitális éra alatt bebukott és erősen stagnáló árai várhatóan új tündéklésbe kezdenek - hiszen a hetvenes évektől az összes szériában van egy szép kosárnyi olyan objektív, amik remekül működnek full frame környezetben. És akkor még nem is beszéltünk azokról a gyöngyszemekről, amik mindig is a gyűjtemények tengelyét alkották: ilyen a K 28/3,5 Shift, M 50/1,2, A★ vagy FA★ 85/1,4, ám a felső polcon mindig az FA Limitedek fognak helyet kapni, amire a K-1 megjelenése után pár nappal már mém is készült.

Ami talán a legfurcsább az objektívek tekintetében, az a visszanyert látószög. APS-C vázon talán a leghasználhatatlanabb látószög az 50mm, FF vázon viszont talán a legjobb általános fix. Ki kell emelnem a visszakapott háttérmosást is, ami bokeh-fetisiszták számára must-have kategóriába emeli a K-1-et. (Newbie-k számára tömören: ez abból adódik, hogy a full frame érzékelő jóval nagyobb, mint az APS-C, vagyis nagyobb a látószög, tehát ugyanazon kivágás eléréséhez közelebb kell mennünk a témához, ergó nagyobb lesz a háttérmosás.)
Jelen pillanatban a következő objektíveket kaphatjuk meg újonnan a K-1 váz mellé:

A bokeh-t bizony szokni kell (K-1 + Sigma EX 105/2,8 DC)

ÉRTÉKELÉS

Ha arra gondolok, hogy 2008 óta szinte félévente vélt valaki full frame Pentax vázat sejteni, amik a beszámolók alapján a legvadabb formákban öltöttek testek, elmosolyodom, mert tudom, hogy bár sokat kellett rá várni - köszönhetően előbb a márka anyagi gondjainak és rossz döntéseinek (a Samsung és a Hoya is kifacsarta és eldobta), majd utóbb a Ricoh tétovázásának -, de maximálisan megérte. A Pentax K-1 egy nagyon jól sikerült, sokoldalú, nagytudású fényképezőgép lett, amely elsősorban a professzionális területre kacsingatókat szólítja meg - na meg a tájfotósokat és az épületfotósokat, ha a hatalmas dinamikára gondolunk.

Senki nem mondhatja, hogy nem tisztelem a hagyományokat: ez az épületfotós felszerelésem

A néhány hónappal ezelőtti távolkeleti földrengések tetemes kárt okoztak a Sony gyártósoraiban, így a K-1 e sorok írásakor (megint) hiánycikk - itthon továbbra is három darab talált gazdára hivatalos kereskedelemben - és mint minden hiánycikk, a bevezető ára is megemelkedett. Szintén érdekesség, hogy a K-1 már most, egy hónappal a megjelenése után elavult, hiszen a belépőszintű K-70 két olyan technológiát is bemutatott, amiből a K-1 csak egyet fog megkapni egy firmware frissítés után.

Azt gondolom, hogy a K-1 elsőosztályú befektetés azoknak, akik komolyan gondolják a fotózást. Ők viszont imádni fogják.

 PIHE, fotó témakörben


  k-1     pentax    

Ide kattintva közvetlenül a bejegyzés Facebook témájához ugorhatsz, ahol elolvashatod a Többiek hozzászólásait is.


Megosztás Facebook-on


HOZZÁSZÓLÁSOK

Nincsenek hozzászólások? Nézd meg a bejegyzés Facebook oldalát is! 2012 óta a hozzászólásokat kizárólag Facebookon bonyolítjuk.