EGY PIHE AZ EZER SZÖSZ KÖZÖTT

CSÖRGE SZABOLCS JÓZSEF BLOGJA FOTÓZÁSRÓL ÉS EGYEBEKRŐL KÖNNYEDÉN

10+2 TANÁCS KEZDŐ FOTÓSOKNAK

A Facebook csoportunkban egy kép kapcsán jött elő néhány meglátás, amitől enyhe deja vu érzésem lett: eszembe jutott, hogy nem is olyan régen még tanácsok után bújtam a netet, mivel lehetne elindulni a fényképezés rögös, de kellemes és kreatív útján. Miután a meghatottság és a nosztalgia könnyeit sikerült felitatnom, elhatároztam, hogy a fényképező-barát létet most(anában) elkezdő Pajtásaimnak összeírok pár ötletet, tanácsot. Világmegváltó gondolatokkal nem fogtok találkozni, inkább azokra a már sok helyen, sokféleképpen leírt és körüljárt tanácsokra szorítkozom a szám íze szerint, amik engem kezdőként segítettek és ösztökéltek. (És talán még most is jól jöhetnek.) Remélem hasznos lesz és Ti is úgy tudtok belőlük profitálni, ahogy én tudtam 7-8 éve.

 

1. NE AKARJ MINDENT ELSŐRE!

Ez ugyanúgy áll a technikára, mint a tudásra is. Technikai oldalról, ha most ismerkedsz a fényképezéssel, az a javaslatom, hogy az elméletet és a gyakorlatot párhuzamosan tanuld, kis lépésekben. Az első időszakban teljesen rendben van, ha a fényképezőgéped módválasztó tárcsáját nem tekered ki az automata állásból - sőt, erre bátorítanálak is. Először fejleszd a vizuális kultúrádat, értékeld át, amit a világból eddig ismertél, hiszen a fényképezéshez egy új érzék is kelleni fog: ez a megfigyelés. Ugyanitt fontos megemlítenem, hogy ne akarj elsőre profi felszereléssel fotózni, ez ugyanis eleinte akadályozni fog a fejlődésben. Fontos, hogy az objektívparkodat is kis lépésekben fejleszd - nem csak felesleges pénzkidobás sokszor olyan üveget megvenni, amit talán egyszer kipróbálsz és utána a polcon fog porosodni, de nem is tudod így teljes kiaknázni egy-egy lencse tulajdonságait, ha szóródik a figyelmed.

 

2. NÉZZ MEG RENGETEG FÉNYKÉPET...

…és próbálj meg rájönni, hogy hogyan készültek, miért érdekesek, mitől működnek! Ha már megvan a technikai háttered, tégy próbát arra, hogy elkészíted a saját verziódat - nézd össze a két fotót, lásd meg a különbségeket, gondold át, hogy miért jobb az egyik, mint a másik! Ha ránézel egy képre és meg tudod mondani, hogy hogyan és mivel készült, akkor a technika terén nagyon komolyat lépsz előre.

 

3. FOTÓZZ KLISÉKET!

Tudod, hogy miért vannak lyukak a városok nevezetességei környékén a betonon? A fotósok leszúrt állványai miatt. Szerinted hányszor fotózták már le a Lánchidat kék órában? A budai várat a Margit-hídról? Hány lepkés, virágos (lepkés-virágos), naplementés, stb kép született az idők kezdete óta? Mindenkinek kell, hogy legyen legalább egy ilyen fotója. A klisé szükséges része a tanulásnak, a fejlődésnek. Menj ki, készítsd el a képet, tedd be az archívumodba és gondolj rá úgy, hogy "nekem is van egy ilyen képem". Az elején úgyis mindenkinek büszkén megmutatod majd, egy idő után viszont már senkinek, mert rájössz, hogy ezer másik ilyen kép van. A másolás ott szűnik meg, ha ugyanarról, ugyanonnan olyan képet készítesz, amihez hozzáteszed a már kifejlődött (vagy fejlődésben lévő) stílusod és ezzel egyedi képet teremtesz.

 

4. KÖVESS EL HIBÁKAT!

Sőt, kövess el rengeteg hibát! De minden alkalommal, amikor elkövetsz egy hibát, ismerd fel azt és a következő kép készítésénél figyelj oda, hogy ugyanazt kétszer ne kövesd el - ez bizonyára nem fog menni, de már tudni fogod, hogy mire kell ügyelned. Amint elmerülsz a technikai részletekben és olyan dolgokkal lesz tele a fejed, mint a bebukott és kiégett részletek elkerülése, a kromatikus aberráció eltűntetése vagy a perspektíva korrigálása, a régebbi képeidet visszanézve meg fogod látni a hibákat és tanulni fogsz belőlük. Emlékezz viszont arra, hogy a technikai tökéletesség nem egyenlő a tökéletes képpel, csupán egy összetevő a sok közül - adott esetben akkor is alkothatsz tökéleteset, ha a technikád tökéletlen.

 

5. LÁSD MÁSHOGY A VILÁGOT!

Ahogy fentebb említettem, a fényképezéshez meg kell tanulnod másként szemlélni a világot, meglátni a szépet, az egyedit, az érdekeset, a történetet, a mondandót, a tanulságot (és még rengeteg mindent!). Ez az új szemlélet a megfigyelés, a percepció. Meg fogod látni, hogy egy új világot fedezel fel a már ismert világ mögött (előtt, alatt, felett, körül…), rá fogsz csodálkozni azokra a dolgokra, eseményekre, emberekre, amik és akik mellett évekig mentél el úgy, hogy nem láttad meg bennük "A" témát. Járj körbe, vegyél fel extrém pózokat, ha kell - a laikus emberek 99,9%-a komplett idiótának fog nézni, de ha azzal foglalkozol, hogy mit gondolnak Rólad mások, ahelyett, amit fényképezni szeretnél, akkor nem leszel sikeres fotós.

 

6. LÉGY EGYEDI!

Mi különböztet meg egy Van Gogh, egy Picasso, egy Caravaggio vagy egy El Greco festményt? Mi különböztet meg ezer és ezer alkotót az alkotásuk alapján? Ez nem más, mint az egyediség, amivel a képedbe beleviszed saját egyéniséged, gondolataidat, hangulatodat. Ha a percepció és az adaptáció találkozik (és ezt meg tudod támogatni a technikával is), akkor elmondhatod, hogy egyedi és maradandó képet készítettél.

 

7. A SZEGHEZ VÁLASSZ MEGFELELŐ KALAPÁCSOT!

Már utaltam rá, hogy nem előnyös profi felszereléssel elkezdened fényképezni: nem csak a pénztárcádat könnyíted meg feleslegesen, de annyi gondot veszel a kezedbe, ami csak hátráltatni fog, rosszabb esetben elveszi minden kedvedet a fényképezéstől. A profi felszerelés nem véletlenül profiknak készül: nem csak nagyobb és nehezebb (meg persze sokszorta drágább), de sokkal bonyolultabb és esetenként több finomhangolást igényel, mint a fogyasztói piacra termelt társaik. A kis kompakt vagy bridge gép lehet kiindulási alap, de ha nem óckodsz a használt tárgyaktól, akkor egy másodkézből származó tükörreflexes váz is remek kezdet lehet - persze megfelelő figyelemmel kiválasztva. Azt tudnod kell, hogy az esetek nagy százalékában a fotós az először választott márkát élete végéig használja - ilyen objektíveket, vakukat, kiegészítőket vásárol és csak a vázakat cserélgeti -, ezért nagyon fontos, hogy nagy utánajárással válassz magadnak megfelelőt. A fotóstársaknak, vagy a szomszédnak feltett "milyen gépet vegyek" kérdés teljes értelmetlen, mert mindenki a saját fényképezőgépét ismeri, természetszerűleg azt fogja ajánlani - inkább nézd meg a száraz adatokat, menj el egy fotós üzletbe és kérj ki néhány gépet: azonos kategórián belül azt válaszd, amelyik a kezedbe simul, elsőre egyértelmű a kezelése és bőséges az objektívparkja.

 

8. TARTOZZ VALAHOVÁ!

Keress magadnak egy fotóklubot, akár valódit, akár virtuálisat - rengeteget számít, ha azonos érdeklődésű emberekkel találkozhatsz és beszélgethetsz, vagy kérhetsz tanácsot. Azonban nagyon fontos, hogy tudd: ember és ember eltérő, eképp nagyon változó, hogy ki milyen modorban adja elő magát. Tudj különbséget tenni az esetlegesen nyers tanács (például egy képértékelésnél egy kevésbé jól becsomagolt megállapítás) mögött a jó és építő, illetve a rossz és üres szándék között. Egy nyers, de építő kritika egy profitól ezerszer értékesebb, mint egy nulla tartalmú dícséret egy Veled egy szinten állótól -- a lényeg, hogy kezelj mindent helyiértéken és az üres dícséreteket az "udvariasságok" oldalra írd fel, ne az "ügyes vagyok" oldalra!

 

9. TANULD MEG A SZABÁLYOKAT, MIELŐTT MEGSZEGNÉD ŐKET!

A fényképészet tele van szabályokkal. Egy része ezen szabályoknak a fizikára, más része a stilisztikára épül - mindkét oldalon van bőven olyan, amit nyugodt szívvel megszeghetsz, ha már kellően ismered őket. A szabályok amúgy is piszok unalmasak tudnak lenni egy idő után, néha érdemes kilépned a keretekből - azonban ügyelj arra, hogy a szabálytalanságon belül is legyen valami rendszer, egy jó ok, amitől jobban működik a képed, mintha azt a nagykönyv szerint készítetted volna el.

 

10. SZERÉNYSÉG, VIRÁG ELVTÁRS, SZERÉNYSÉG!

Külön szeretnék rávilágítani a fényképészet iránti szeretetre és alázatra. Gondolj úgy rá, mint a művészetre, amit művelhetsz, de teljesen megtanulni sosem fogod tudni - legfeljebb uralhatod bizonyos részeit, de a kettő messziről sem ugyanaz! A nagy mellénnyel rendelkező fotósok hamar kapnak visszhangot, de ugyanilyen gyorsan ki is éghetnek, el is veszhetnek - légy egy fokig szerény, tudd a korlátaidat, de ne rettenj meg attól, hogy azokat át kell lépned néha: ettől tud mind a fényképészeted, mind az jellemed fejlődni. Ugyanakkor sose nézz le egy másik fotóst a használt felszerelése alapján - sosem tudhatod, hogy kivel állsz szemben és mit ért már el az illető a fényképészet terén!

 

+1. NÉHA TEDD LE A DIGITÁLIST!

És vedd elő a filmest vagy csavarj fel egy teljesen manuális, öreg objektívet a digitális vázadra! A filmes és a digitális között van egy hatalmas különbség a technikán kívül: az életérzés. Rettentő pozitívan befolyásolja a fejlődésedet és a fotózáshoz való kedvet, ha kicsit messzebbről szemléled a mai technikát és nem lesz egysíkú a gondolkodásod, ugyanakkor a korlátozott számú kép és a drága nyersanyag miatt megtanulsz az exponálógomb elkattintása előtt dolgozni, mintsem utólag a számítógép előtt, így precízebb, tervezetebb és átgondoltabb lesz az eredmény.

 

+2. MENJ FOTÓZNI!

Ha még ezeket a sorokat olvasod és nem kaptad fel a fényképezőgépedet, akkor szeretném a legfontosabb tanácsra felhívni a figyelmedet: ha nem mész fotózni, nem lesznek képeid! Teljesen mindegy, hogy profi géppel, kis kompakttal, mobiltelefonnal (vagy csak a szemeddel) fotózol… csak menj fotózni! Legyenek céljaid, legyenek ötleteid, legyen, ami előrevisz és amivel elkerülheted a kiégést és a fásultságot! Ha azonban mégis úgy érzed, hogy elfáradtál, tedd fel a polcra a fényképezőgépedet (de azért maradjon szemmagaságban), és ha megpihentél, tudod a dolgod: menj fotózni!

 PIHE, fotó témakörben


  fotó     kezdő     ötlet    

Ide kattintva közvetlenül a bejegyzés Facebook témájához ugorhatsz, ahol elolvashatod a Többiek hozzászólásait is.


Megosztás Facebook-on


HOZZÁSZÓLÁSOK

Nincsenek hozzászólások? Nézd meg a bejegyzés Facebook oldalát is! 2012 óta a hozzászólásokat kizárólag Facebookon bonyolítjuk.