EGY PIHE AZ EZER SZÖSZ KÖZÖTT

CSÖRGE SZABOLCS JÓZSEF BLOGJA FOTÓZÁSRÓL ÉS EGYEBEKRŐL KÖNNYEDÉN

INFRÁBAN LÁTNI 2. (VENDÉGBEJEGYZÉS)

Folytatva Kornél áprilisi cikkét, ismét egy vendégbejegyzést szeretnék a figyelmetekbe ajánlani, újfent infrafotózás témakörben. Kornél most beszámol a gyakorlati megfigyeléseiről, sok olyat dolgot képernyőre vetve, amiről nem biztos, hogy egy fotózás előkészületekor automatikusan gondoskodunk - a bejegyzéssel viszont hasznos tippeket kaphatunk arról, hogy mire figyeljünk. Ha most először tévedtél ide, javaslom, hogy vess egy pillantásra az előző cikkre.

© Makovics Kornél

Akkor bele is csapnék! Sajnos nem lehet kapni halszemoptikára IR szűrőt, mert akkor tuti azzal készíteném őket! Ezért marad a kit (Pentax DA 18-55mm F/3,5-5,6) obi. Elég gyakran fotózom ezeket a képeket panorámában, így még több fér bele az égből és ez által még látványosabb lesz a kép! Ezt úgy csinálom, hogy felteszem a gépet a 18-55mm-es obival egy gömbpanoráma fejre, majd a vízszintet belőve (gép függőleges helyzetbe állítva) készítek három vagy négy képet, vigyázva, hogy a képek között nagy legyen az átfedés… azért így, mert az IR fotó - ahogy észrevettem - könnyebben vignettálódik a széleken és ha nagy átfedés van a képeken akkor ez nem okoz gondot: összeillesztésnél megszűnik, mert a sötét részeket takarni fogja a másik kép! A képeket Photoshopban összerakom egy képpé, majd ebből kényelmesen kivágom azt, ami nekem kell! (Mivel több másodperces exponálásokról beszélünk ragyogó napsütésben, ISO 800 - 1600 körülre felhúzott érzékenység mellett is, akár panoráma, akár nem: egy stabil állvány kötelező kellék! - Pihe) Erre azért van szükség, mert minél többet tudsz megmutatni az égboltból, annál monumentálisabb lesz a kép és ez gyakran egy képpel nem érhető el!

Nézzük a fotózás technikáját: először is, nem ajánlom senkinek olyan géppel fotózni, amin nincs LCD-s élőkép, mert nem olyan könnyű megtalálni a helyes fókuszt. Az autofókusz nem fog működni, mert átlátszatlan, szinte fekete a Hoya R72 szűrő, tehát a keresőbe nézve egy nagy sötétség fog elénk tárulni. Gondolná az ember, hogy sebaj, végtelenre teszem a fókuszt és a szűk rekesz megoldja, de nem fogja, mert homályos lesz egy picit a kép (ez hatványozottan igaz azokra az obikra, amiken túl lehet tekerni a végtelennél - Pihe). Tehát manuálisra kapcsolom a fókuszt, és az LCD-t nézve tízszeresre nagyítva a képet a kellő helyre teszem az élességet.

Infrás távirányítót használok, hogy kiküszöböljem a gép esetleges rezgését, majd tűz! Általában tűző napon szoktam fotózni, ezért fel kell csavarni az LCD fényerejét maximumra, mert még így is nehezen látható az élőkép. Ennek megkönnyítésére használok egy sötét fekete, erre a célra feláldozott rövid pólót (vagy használhatunk LCD keresőt - Pihe), amit ráhúzok a gépre és a pólóba dugom a kis fejem. :) Úgy nézek ki mint valami régi fotós, de csak így tudtam legegyszerűbben megoldani a sötétítést hogy jól látszón minden! Ez nagy melegben igen király érzést nyújt. :)

© Makovics Kornél

Ami még nagyon fontos... nem valami szép ha a nap miatt becsillanások lesznek a képen, ez csúnya lila köröket hoz létre, ami az infrafotón nem néz ki jól! Nappal szemben sem lehet fotózni... nem lesz szép! Tehát lényegében reggeli órákban nyugat felé, a délutáni órákban kelet felé lehet a legjobb képeket csinálni. De ennek van egy hátránya: az infrakép nagy napsütésben készül hosszú záridővel, ez azt jelenti hogy exponálás közben - ha háttal vagy a napnak - a keresőben szűretlen napfény juthat a CCD vagy CMOS szenzorodra, ami elszíneződést okozhat a képeiden, mert nem szűrt fényt kapott. Ezért én le szoktam takarni a kereső nyílását a gyári kis műanyaggal (keresőkupak, a vázadat nagy eséllyel ezzel vetted ki a dobozból, amikor kézhez kaptad - Pihe), előtte leszedem a gyári gumit és felteszem ezt a kis műanyag védőt, ezzel is teljesen az LCD-re hagyatkozva!

Megcsináltuk a képeket, jöhet az utómunka. Ez a szebbik fele, aki nem szeret fotókkal bíbelődni, szerkesztgetni, az már most jobb, ha abbahagyja  az olvasást. :)

A fentebb belinkelt videó nagy segítség…. Azzal kezdem, hogy a RAW fájlon még az elején fehéregyensúlyt mérek, lehetőleg olyan helyen, ahol tudom, hogy zöld növényzet volt…ezzel 2 színt kapunk, amit utána a színcsatorna keverésével ízlés szerint tudunk alakítani! Én nagyon élvezem az utómunkát is ! Ha valaki extra éles képet akar, az használhat egy-két segédprogramot ami beépül akár a Photoshopba is (ilyen pl. a NikSoftware, amivel igen jól lehet élesíteni a képet, ha szükséges)! Pontos leírás nincs, mindegyik képet máshogy kell megcsinálni, gondolom a fények meg a záridő miatt ez folyton változik!

Ja és még valami: ha valaki nem szereti a képeken a minimális zajt annak nem nagyon ajánlom, valamennyi zaj lesz a képeken mert olyan mint ha teljes sötétségben fotóznánk bár ki lehet ezeket zaj szűrni, de a zajosodással számolni kell! (Ha újabb Pentaxod van, akkor ez nem lesz probléma. :) - Pihe)

Körülbelül ennyi a lényeg, de ha esetleg valakinek van kérdése forduljon hozzám bizalommal!

Remélem segítségetekre voltam!

Makovics Kornél
Szekszárd

© Makovics Kornél

 MAKOVICS KORNÉL (vendégszerző), fotó témakörben


  fotó     infra     infrafotó     vendégbejegyzés    

Ide kattintva közvetlenül a bejegyzés Facebook témájához ugorhatsz, ahol elolvashatod a Többiek hozzászólásait is.


Megosztás Facebook-on


HOZZÁSZÓLÁSOK

Nincsenek hozzászólások? Nézd meg a bejegyzés Facebook oldalát is! 2012 óta a hozzászólásokat kizárólag Facebookon bonyolítjuk.