EGY PIHE AZ EZER SZÖSZ KÖZÖTT

CSÖRGE SZABOLCS JÓZSEF BLOGJA FOTÓZÁSRÓL ÉS EGYEBEKRŐL KÖNNYEDÉN

PENTAX Q10: NEM KOENZIM, NEM SZEMRÁNCKRÉM (SUFNITESZT)

 

Néhány napja gyötröm a Pentax Q10-et, sikerült az első tapasztalatokat megszereznem - ezeket egy nem átfogó, éppen csak felületkarcolgatás jellegű élménybeszámolóba tömöríteném. Tudtommal ez az első ilyen teszt világszinten a Q10-ről, amit egyébként csak öt napja lehet kapni a tengerentúlon is.

Bárány, farkasbőrben

A fenti jelzőt az eredeti Q megjelenésekor írtam, és nagyon igaz a Q10-re is. Az újszülött Pajtások kedvéért néhány mondatban: a Q a Pentax első tükör nélküli, cserélhető objektíves váza volt, amelyet 2010-ben mutatott be, egyben ez volt a világ legkisebb ilyen gépe (jelenleg is tartja ezt a státuszt). A Q sokat vitatott pontja az érzékelő, a Pentax ugyanis a kompakt fényképezőgépek méretének (1/2.3") megfelelő, 12 megapixeles, háttérmegvilágított CMOS szenzort szerelt bele. Nyilvánvalóan ez meghatározza azt, ami: egy kompakt, rengeteg extrával. Cserébe a váz nagyon kicsi, nagyon könnyű - igazi "mindenhová magammal viszem" gép.

 

 

Mivel az érzékelő nagyon kicsi - mint a kisujjunk körme -, ezért néhány dolgot érdemes már az elején kőbe vésni: a vágásszorzó (crop factor) 5.53, vagyis a 9mm-es gyújtótávolság 50mm-esnek felel meg 35mm-es formátumban. Emellett a rekeszelés és vele együtt az élességi tartomány is pontosan így változik, vagyis ha egy 2,8-as objektívet nyitott rekesszel használunk, akkor olyan eredményt kapunk, mintha 35mm-es vázon körülbelül F/13-ig rekeszelnénk. Ha szép, mosott háttereket szeretnénk, ez a szenzorméret nem lesz jó választás. Ellenben ha a Q10-zel egy időben bejelentett Q-K adaptert használjuk, akkor ennek a vágásszorzónak a nyakára hághatunk, hiszen már egy 50mm-es üveg is 276mm-nek felel meg, arról nem is beszélve, hogy a fényerő változatlan marad (vagyis 1:1,4 marad, hacsak az adapter ebből el nem vesz - ezt sajnos még nem tudom igazolni). A Q10, és egy firmware frissítéssel a Q is megkapta az adapteres objektívek gyújtótávolságának manuális megadását a képstabilizátor részére, amelynek felső értéke 9999mm (amely egy 1200mm-es objektív használatát teszi lehetővé telekonverterrel).

 

Touch and feel

Az első benyomása szerintem mindenkinek az, hogy "hű, de pici!" - és valóban, a Q10 alig nagyobb valamivel, mint elődje, a Q. A méretbeni változás is csak a jobb ergonómia miatt történt, amely javára vált a váznak: amíg az első változatban a jobb hüvelyujj nem nagyon tudott mit kezdeni magával, addig itt van egy kis támasza. Ebben a kategóriában Panasonic GF1 és Sony NEX-5 volt a kezemben, és bár közülük a Q10 a legkisebb, mégis ennek éreztem a legjobb fogását. Sajnos a váz anyaga visszalépés, a Q magnéziumborítása a Q10-ben már csak műanyagra sikeredett, ellenben az utód jelentősen rövidebb árcímkével büszkélkedhet. (Sokan azt is mondják, hogy a Q10 egy butított Q.) Mérete egyébként 10.2 cm x 5.8 cm x 3.4 cm, súlya 200 g akksival.

 

 

A kezelőszervek nincsenek túlkomplikálva: a váz tetejét a vakupapucs osztja meg, balra a vakunyitó és a lejátszásért felelős gomb, jobbra a bekapcsoló, a hangszóró, az exponálógomb, a módválasztó és az e-tárcsa csücsül. Mivel a kezelés elmarad egy haladóbb váztól, ezért egy második tárcsának nem éreztem hiányát. A módválasztón a zöld mód, a program, a zársebesség prioritás, a rekeszprioritás, a manuális mód, a bokeh kontroll, a témamód és a videófelvétel található. A zöld mód megegyezik az programmóddal, leszámítva azt, hogy a váz megpróbál rájönni, hogy melyik témához igazítsa a beállításokat.

A beépített vaku a csúszkával nyitható fel. Lecsukott állapotban is villan, de ez kikapcsolható. Egy kis tervezési hiba, de Pentax vakut használva a fényszerszám szorító saruja eléggé letakarja az On / Off gombot, illetve picit az exponálógombba is belelóg… Nyilván ezt csak utólag vették észre, ha észrevették. Sejthető, hogy olyan pro-elemet, mint a vezeték nélküli vakukezelés, lehagytak a vázról.

 

 

Fentebb szót ejtettem a kis érzékelőből adódó blendeméretről, illetve arról, hogy szépen elmosott háttereket nem fogunk tudni kicsikarni a vázból, bármilyen objektívvel is megyünk neki a feladatnak. A módválasztó tárcsán lévő bokeh kontroll ezt hivatott kiváltani: a váz a fókuszon kívüli területeket igyekszik jobban elmosni, ám ez csak JPEG-ben működik, függetlenül attól, hogy milyen formátumot állítottunk be. Általában a határozott kontúrral rendelkező témáknál működik jól megfigyeléseim szerint, ellenkező esetben furcsa eredményeket kapunk, ahogy azt az alábbi kép is mutatja.

 

800 x 600 pixeles kivágás 100%-os cropból, bokeh control hiba

 

Ugyanígy csak JPEG-ben kerülnek mentésre a kreatív szűrőkkel megspékelt képek, amelyek közül négyet kitehetjük a váz elején lévő ötállású kapcsolóra. Erre a tárcsára azonban nem csak a szűrőket, de a képmódokat (világos, kereszthívott, stb), egyéb szűrőket (játékfényképező, halszem…) és képerányokat is programozhatunk, viszont ezeket nem variálhatjuk kedvünk szerint, egyszerre csak egy csoportból válogathatunk.

A videózás - bár most nem fogok róla bővebben írni - egyébként Full HD minőségben, 30 kép / másodperccel ár rendelkezésre és ugyanilyen ráta mellett butíthatjuk egészen VGA-ig. Néhány próbálkozás után azt vettem észre, hogy elég jó a tömörítése, a végeredmény egy MOV file lesz.

 

 

A váz hátát a 3"-es, 460.000 képpontos LCD uralja. Sajnos a kijelző nem sikerült túl jó minőségűre, nagyon nehéz megítélni róla a végeredmény élességét, sok fényben pedig kérdőjelesen lehet használni. Ennek kiváltására a Pentax ugyan készített egy vakupapucsba húzható optikai keresőt, de az csak a 01-es jelű fix objektívvel használható. A kijelzőt egyébként kellemesen testreszabhatjuk, a segédvonalak típusától kezdve az élességállítást segítő focus peeking-ig. Az, hogy nincs OVF / EVF a vázon, személyes megítélés kérdése: igaz, hogy szokni kell a hátsó kijelzőt, de személy szerint munkánál a K-5-ön is a live view-t részesítem előnyben állványon, ugyanis sokkal inkább áttekinthető, hogy mi van a kivágásban és mi az, ami esetleg zavaró vagy hiányzik.

A kijelző mellé került az Av / expozíció kompenzáció gomb. Ez a gomb M módban a záridő és a rekesz között választ, minden más esetben pedig a váz által mért expozíciót bírálhatjuk felül. Alá a zöld gomb került, amely egyben lejátszás módban a törlést is elvégzi. A zöld gomb egyébként programozható.

A tükrös Pentaxokon jól bevált ötös gombcsoportot itt is megtaláljuk (ISO, vaku, fehéregyensúly, felvételi mód és OK gomb), de hogy milyen megfontolásból nem sikerült a gombokat ugyanoda tenniük, mint a nagytestvéreken (a vakumód gombja K-5-ön az alsó, Q10-en a bal oldali kezelőszerv, stb), sajnos sosem fog kiderülni.

Az info és a menügomb szintén ismerős lehet, ezek használata tökéletesen megegyezik a tükrös gépekével. A menüvel kapcsolatban összesen annyit szeretnék megemlíteni, hogy bár ugyanaz a rendszer, amit a Pentaxos Pajtások megszokhattak, de érdemes időt fordítani a tanulmányozására, mert rengeteg olyan opció van, amivel a tükrös testvéreken nem találkozhatunk. Szerencsére az info képernyőre minden hasznos opció ki lett téve, így nem kell a menüben turkálnunk, ha valamit át szeretnénk állítani.

A váz jobb oldalán az SD kártya, bal oldalán az akksi ajtaja található. És itt szeretnék megállni egy pillanatra. Az 1000 mAh-s akksi ugyanis átlagos használat mellett két-három óra alatt simán lemeríthető (50-60 kép, vaku nélkül). A kijelző zabálja az energiát és ha még vissza is szeretnénk nézni a képeket, akkor bizony ez az idő rövidül. Szerencsére a mérete szabványos, így ebay-en rendelhetünk más típusokhoz gyártott akkukat is (sokkal olcsóbban), de azért elkeserítő tud lenni, amikor egy rövid séta alatt lemerül a gép. A váz lehetőséget ad két módon történő akku-kímélésre: egyrészt bekapcsolhatjuk az energiacsökkentő módot, amely tétlenségi állapotban elsötétíti az LCD-t, illetve beállíthatjuk, hogy a rázkódáscsökkentés csak exponáláskor induljon be, így komponáláskor nem fogyaszt pluszban.

A váz alján az optikai tengelynél elhelyezett állványcsatlakozó, illetve a HDMI / PC-AV ajtó található.


Képminőség

Ilyen érzékelőméretnél bizony a képminőség komoly kérdőjel lehet. Szerencsére a Pentax a lehető legtöbbet kifacsarta a piciny szenzorból: a színek szépek és élethűek, a felbontás elég részletes, ha megfelelő mennyiségű fény áll rendelkezésre és nem félünk az élesség csúszkától.

 

Színek és részletesség: ISO 100, 800 x 600 pixeles kivágás a 100%-os nézetből

 

Az érzékenység ISO 100 és 6400 között, 1/3 lépésekben állítható - a zaj abszolút egyéni ízlés kérdése, számomra a lélektani határ ISO 800-nál van, a felsőbb értékek már bizony a képminőség rovására használhatóak csak, míg az ISO 3200 és 6400 már csak technikai adatként mutat szépen papíron. A JPEG motor ugyan igyekszik szűrni a képzajból, de például az ISO 6400-es JPEG képen már durva részletvesztéssel szembesülhetünk - nyilván ettől az érzékelőmérettől ne akarjuk elvárni a lehetetlent. Alapvetően jó tanács, hogy fotózzunk RAW-ban vagy RAW+-ban, hiszen szoftveresen sokkal finomabbra hangolhatjuk a végeredményt.

Az alábbi képek a Bazilikában készültek, félhomály mellett, kézből. 800 x 600-as kivágások 100%-os nézetből, élesítés, zajszűrés és bármilyen módosítás nélkül, illetve a váz által legyártott JPEG változatok, automata zajszűréssel, élesítés nélkül.

 

A teljes képkocka, ISO 800

 

ISO 800, RAW, 800 x 600 pixeles kivágás a 100%-os nézetből

 

ISO 800, JPEG, NR: AUTO, 800 x 600 pixeles kivágás a 100%-os nézetből

 

ISO 1600, RAW, 800 x 600 pixeles kivágás a 100%-os nézetből

 

ISO 1600, JPEG, NR: AUTO, 800 x 600 pixeles kivágás a 100%-os nézetből

 

ISO 3200, RAW, 800 x 600 pixeles kivágás a 100%-os nézetből

 

ISO 3200, JPEG, NR: AUTO, 800 x 600 pixeles kivágás a 100%-os nézetből

 

ISO 6400, RAW, 800 x 600 pixeles kivágás a 100%-os nézetből

 

ISO 6400, JPEG, NR: AUTO, 800 x 600 pixeles kivágás a 100%-os nézetből

 

Az automata fehéregyensúly sokszor hibázott, így még egy érv a RAW mellett az utólagos fehérpont beállítása. Az élességről egyelőre nem tudok számot adni, mivel csak egy - a 02-es jelű - kitobjektív áll rendelkezésre, amíg a Q-K adapter meg nem érkezik. Muszáj megemlékeznem még egy zavaró jelenségről: a Q10 hajlamos az éles fénynél történő lila színhiba kialakulására, amely a kompakt érzékelő sajátja és már a Q-ban is jelen volt.

 


Sebesség

A Q-hoz képest elvileg történt javulás: a bekapcsolás kellemesen gyors, viszont zavaró a hosszú írási idő (4GB-os Sandisk Ultra II volt a tesztalany) egy-egy fotó elkészítése után, ráadásul ilyenkor egyik gomb sem reagál, vagyis nem tudunk sem visszanézni, sem új felvételt készíteni. Ez az idő megnő, ha bekapcsoljuk a torzításcsökkentést, ami egyébként csak akkor jó ötlet, ha kizárólag JPEG-ben fotózunk: RAW-ban az új Adobe Camera RAW-k már ismerik az objektíveket és ugyanúgy korrigálják, ahogy azt a váz tenné.

Lehetőség van azonban sorozatfelvételre, amely 5 kép erejéig 5 kép / másodperc sebességgel dolgozik, de után betelik a puffer.

Az élességállítás, amelyet 25 fókuszpont szolgál ki, sok fényben pengén dolgozik, kevés fényben viszont jó szolgálatot tesz a segédfény, ami a váz elején vöröses nyalábot eregetve riogatja azt, akire ráfogjuk. Nagy térben az utóbbitól sem szabad csodát várni, egy épület fényképezésekor a saját szemünknek és a manuális fókusznak fogjuk a legnagyobb hasznát venni. Az élességállítás egyébként többpontos, manuálisan beállított spot, középső spot, folyamatos és arcfelismerő módokban működtethető.

A zársebességhez érve meg kell arról emlékeznem, hogy a váznak nincs mechanikus zárja, utóbbi ugyanis az objektívekbe került bele (már amelyikbe), helyette viszont rendelkezésre áll egy elektronikus zár, amely gyakorlatilag annyit tesz, hogy a váz megmondja az érzékelőnek, hogy mikor kezdje el az adatok olvasását és mikor fejezze azt be. Mind a mechanikus, mind az elektronikus zár egyébként 1/8000 és 30 másodperc között dolgozik. A vakuszinkron a 01, 02 és 06 objektívek esetében 1/2000, ami kellemesen gyors, de minden más üveggel csak 1/13 a beépített vaku esetén, amely nyilván az elektromos zárból adódik.

Egyébként mind az élességállításnak, mind a zárnak minimális hangja van - ha kikapcsoljuk a hangfájlok lejátszását.

 

 

Objektívek

Muszáj néhány szóban az objektívekről is beszélni, mert a Pentax nem túl ügyesen, de sorszámokkal különbözteti meg a Q rendszer tagjait. Ezek közül három "rendes-", kettő játék-objektív, míg a halszem kilóg a sorból. A játékobjektívek és a halszem nem rendelkezik beépített zárral és csak manuális élességállítással lehet használni, fix blendével.

01 (8.5mm F/1,9): az eredeti Q alapobjektíve, a hírek szerint egy jól sikerült darab, 47mm ekv., mechanikus zárral
02 (5-15mm F/2,8-4,5): a Q10 kitobjektíve, hasznos tartományt fed le, de optikailag elég felejthető és rettenetesen torzít, 28-83mm ekv., mechanikus zárral
03 (3.2mm F/5,6): halszemobjektív, 160 fokos átlós látószöggel, 17.5mm ekv., zár nélkül, manuális fókusz
04 (6.3mm F/7,1 Toy): ahogy a neve is mutatja, egy 35mm ekv. látószöggel bíró játékobjektív (á la Holga), zár nélkül, manuális fókusz
05 (18mm F/8 Toy): szintén játékobjektív, 100mm ekv., zár nélkül, manuális fókusz
06 (15-45mm F/2,8): fényerős tele, 83-250mm ekv., mechanikus zárral
Q-K adapter, mechanikus zárral és rekeszgyűrűvel, AF átvitel nélkül, manuális fókusz


Népítélet

Nem érintettem most olyan lehetőségeket, mint a kreatív szűrők, a videózás vagy a time lapse, de még szokom a gépet és nagyon sok opciót ki sem próbáltam. Nagyon röviden összefoglalnám a Q10-et pro és kontra, de ha valaki ilyen vázon töri a fejét, csak akkor ajánlom jó szívvel, ha egy kompakt fényképezőgépként tud ránézni és szeretni. A Pentax nagyon elkényeztett bennünket a legutóbbi tükrös vázaival és egymás mellett használva nagyon nagy a képminőségbeli kontraszt. Ha ezt elfogadjuk, egy nagyon hasznos és imádható eszközt és csecsebecsét tisztelhetünk a Q10-ben.

Szeretem: méret, súly, kezelőszervek, képminőség ISO 800-ig, életérzés
Nem szeretem: akku élettartam, LCD minősége, képminőség ISO 800 felett

 

 

 PIHE, fotó témakörben


  pentax     q10     sufniteszt    

Ide kattintva közvetlenül a bejegyzés Facebook témájához ugorhatsz, ahol elolvashatod a Többiek hozzászólásait is.


Megosztás Facebook-on


HOZZÁSZÓLÁSOK

Nincsenek hozzászólások? Nézd meg a bejegyzés Facebook oldalát is! 2012 óta a hozzászólásokat kizárólag Facebookon bonyolítjuk.



 1      

inzsellér

A Pentax Q a 01-es fix obival a Pixmanián kb. 76e, itthoni boltban is már 100e alatt van, akkor ez olcsóbban várható? Mert akkor én is benevezek

 2      

Pihe

A Q10-et már nem lehet kapni a 01, csak a 02 obival. A 02 obi a legdrágább mind közül, ára 80.000 Ft körül alakul. A kit 140.000 Ft jelenleg, vagyis a váz ebből 60.000 Ft. Az, hogy a Q vagy a Q10 éri-e meg jobban... jó kérdés. A szenzor elvileg jobb minőségű a Q10-ben, de amíg nem látok hivatalos mérést, addig nem merek semmit mondani...

 3      

inzsellér

Köszi!