EGY PIHE AZ EZER SZÖSZ KÖZÖTT

CSÖRGE SZABOLCS JÓZSEF BLOGJA FOTÓZÁSRÓL ÉS EGYEBEKRŐL KÖNNYEDÉN

HIVATALOS: PENTAX K-30

Pentaxéknak van egy olyan kedvenc szokása, hogy az újdonságok bejelentéseit mindig valamilyen fontos családi programunkra tűzik ki, így esély sincs arra, hogy ritmikusan nyomogatni lehessen az F5 gombot a bejelentés vélt pillanatában (és ez így jól is van, azt hiszem). Ezért csak pár óra késéssel - de törve nem - adnék számot a középkategóriás termékvonal legújabb üdvöskéjéről, a Pentax K-30-ról.

Érdekes jószágra sikeredett a K-30: teljesen új designnal van dolgunk, ami pentaxos szokás szerint új termékvonalat is képvisel. Ha visszatekintünk (akár az előző bejegyzés alapján), akkor azt fogjuk látni, hogy kedvenc márkánk folyamatosan kísérletezik a vázak pozícionálásával és az új technológiák (Q, K-01) megjelenésével ez a káosz inkább csak fokozódott, mintsem tisztult. Nehéz lenne belőni a K-30-at is a K-r / K-5 utódlás szerint, de egyszerű, ha egy generációval visszaugrunk a K200D / K20D-hez. A K200D volt az utolsó olyan váz, ahol azt éreztem, hogy nagyon kevés választja el a két termékvonalat egymástól: szigetelt váz, felső LCD - igaz, csak egy tárcsa. Ezzel szemben a K-m / K-x / K-r vonal egy kezelőszervek és építés terén (nem szigetelt, egy tárcsa, stb) puritán felhozatalt adott, ami egyértelműen jelezte a helyét a termékpalettán.

A K-30 bár visszanyúlik a K200D-hez, de tarkóncsapja a felsőbb kategóriát is: ez a váz nemcsak, hogy 81 pontos szigetelést kapott, de két tárcsával is büszkélkedhet. A felső LCD ugyan elmaradt és a módválasztó tárcsa is átköltözött a jobb oldalra. A design szintén visszanyúlás, a vonalak a 2006-2008 közötti termékeket idézik, megfelelő mennyiségű változtatással természetesen a beazonosíthatóság kedvéért. A váz hátán a szokásos 3 inches, 921.000 képpontos LCD trónol (a kijelző alatt olvasható "digitális tükörreflexes fényképezőgép" mondat elég illúziórombolóan hat...), ugyanakkor itt látni igazán, hogy a K-30-at hová is pozícionálja a gyártó: az irányításhoz csak pár gomb adot és csókolom, a többit oldja meg menüből a kedves felhasználó. Jó hír viszont, hogy nem kell az AF módokért a menübe szaladgálni, hiszen - ha jól gondolom, először ezen a termékvonalon - belépő-közép váz is megkapta a háromállású AF.S - AF.C - M kapcsolót.

A váz lelke a 16,2 megapixeles CMOS érzékelő, amelyet a Pentax M motorja dolgoz fel. Ez a kombó a K-01-ben mutatkozott be és lett sikeres. Az érzékenység ISO 100 és 25,600 között szabályozható, és ahogy ismerem az érzékelőt, a felső tartomány is ésszerű használatot biztosít. Ami sokkal érdekesebb, az az új autofókusz motor, amely SAFOX IX+ névre hallgat. A + jelölés mindig az előző széria csiszolgatására utal, nem pedig egy kompletten új rendszerre, de sokat sejtet a specifikációk között az a félmondat, hogy a K-30 videófelvétel közben is képes automata élességállításra. Egyébként szokásosan 11 pontos az AF rendszer, amelyből 9 keresztirányú érzékelő. Szemünk és az AF között a közel 100%-os lefedettségű pentaprizma foglal helyet, ami méretét tekintve megint új ebben a kategóriában, 0,92x-os nagyításra képes (referencia: 50mm @ végtelenben). Apropó, szemünk - a K-30 cserélhető a mattüveg, ami jó hír azoknak, akik valami miatt elégedetlenek lennének a gyári lapocskákkal. A fénymérés szintén nagy előrelépés (77 pontos) és új ebben a kategóriában.

A zárszerkezet másodpercenként 6 felcsapásra képes sorozatban és 30" és 1/6000 közötti sebességeken működik (meg persze B-módban). Természetesen ebben a vázban is helyet kap a Pentax hatalmas nagy csábereje, a beépített rázkódáscsökkentő (SR). A videó Full HD @ 30 FPS, de válaszhatunk 720p-t (egészen 60 FPS-ig) vagy VGA felbontású rögzítést (30 FPS) - és ahogy fentebb írtam, most már felvétel közben is tudunk automata élességállítást igénybe venni, ha szeretnénk oda nem illő hangokat a felvételünkbe. 

A Pentax K-30 bevezető ára 850 USD (kb. 180.000 Ft, csak váz) körül alakul, ami - szerény véleményem szerint - a fenti speciket lajstromba véve kedvezőnek mondható, feltéve persze, ha jó magyar szokás szerint az USD-ből nem csinálunk hirtelen EUR-t. A vázat már elő lehet rendelni - egyelőre három színben -, a nyártól pedig szállítják mindenhová.

Egy új termékvonal új darabját kaptuk ma meg. Az új kialakítás új garnitúraváltásra mutat, amíg a a belső tulajdonságai összemossák az eddigi határokat a belépő-közép- és a közép-felső-kategória között. A K-30 egy maximálisan ésszerű váltás lehet a mostani K200D / K-m tulajdonosoknak. Ugyanakkor azt látom, hogy a libikóka elmozdult felfelé, a K-30, ha a váz kezelőszerveit nem nézzük, nagyon a K-5 trónjára hajaz, így arra leszek elsősorban kiváncsi, hogy a K-3 (ha lesz ilyen), vajon miben fogja felülmúlni a létező felhozatalt -- és erre ugyan még aludni kell, de a kispárna alá szerintem nyugodtan betehetünk egy SAFOX X AF motorral hajtott, 20+ megapixeles Full Frame vázat: ha nem is valósul meg, de legalább szépeket fogunk álmodni.

 PIHE, fotó témakörben


  pentax     pentax k-30     

Ide kattintva közvetlenül a bejegyzés Facebook témájához ugorhatsz, ahol elolvashatod a Többiek hozzászólásait is.


Megosztás Facebook-on


HOZZÁSZÓLÁSOK

Nincsenek hozzászólások? Nézd meg a bejegyzés Facebook oldalát is! 2012 óta a hozzászólásokat kizárólag Facebookon bonyolítjuk.



 1      

Voxx

Én ennyiből még nem érzem indokoltnak a FF vázzal kapcsolatos várakozásokat, bár én is örülnék neki. Ez most egy hasonló gép, mint a 60D Canonéknál a 7D-hez képest. Ésszerű lépés volt.

 2      

Pihe

Egészen addig úgy gondoltam, hogy nincs szükség FF vázra, amíg nem lettem büszke tulajdonosa egy Pentax K 28/3,5 SHIFT obinak és amíg rá nem jöttem a filmes vázamon, hogy ez az obi bizony az én fotózási szokásaimhoz nélkülözhetetlen LENNE egy full frame gépen. Valószínű, hogy kifutó életkorban vásárolnék Pentax FF vázat, de vásárolnék.

 3      

Pihe

Apropó: annyit lehet tudni, hogy a pentaprizma és a zár ugyanaz, mint a K-5-ben (szép, csendes, takaros). Egy Pentax dolgozó szerint a K-30 egy középkategóriás gép, mintsem belépő (de szép dolog a marketing).

 4      

csakb

"szép, csendes, takaros"

Ohhhohó, a Pentax minden imáim meghallgatta! Most már nyugodt szívvel lapátolom tovább a zsebükbe a pézet. :)

 5      

Zsákai Péter

...továbbra is hálás vagyok, hogy naprakészen tartod a "tudásom" Pentax ügyileg. az utóbbi hónapokban nem nagyon néztem a Pentax fórumokat, úgyhogy amit tudok, innen tudom. Riszpekt! :)

 6      

Zoran

Köszi a naprakész infokat. nem rossz a K30-as, nekem tetszik az új dizájn. Arra mindeképpen kíváncsi vagyok, hogy az AF system jobb-e az elődeinél, mert a Pentax egyik gyenge pontja szerintem ennek gyorsaságában van a konkurens cégek termékeivel szemben.
Ami még tetszik első pillantásra az a fókuszmód kapcsoló elhelyezkedése (hogy a kis pöcök alulra mutat) A K10-nél a K20-nál is idegesítő, hogy zoom obi használata esetén azon veszem észre mgam, hogy véletlenül átállítódott AF.C-re, netalán MF-ra.
A felső kijelző hiánya is mínusz nálam.
Azért én - hogy miért is nem tudom :) - várom a full frame-t ;)

 7      

GaPeti

Nagyon várom a K-5 vonal folytatását. Szvsz nem feltétlenül kéne FF felé lépnie, bőven elég lenne egy jól kezelhető, jó fókuszrendszerrel megáldott gépet. A felbontás és az érzékelő típusa bár nem tart izgalomban, de 20MP feletti méret szinte már kötelező.
(OFF: Egyszerűen nem értem, hogy minek kellett például a Nikon D3200-be 24MP érzékelő, persze tudom hogy most már a kompakt gépekben is 18MP van és kell a parasztvakitás, de akkor is MINEK?!)

 8      

Neo19

GaPeti, ez egyszerű dolog most. Ezt x időnként meglépik a gyártók. Megint elérte azt a szintet a szenzor, hogy lehet emelni, mert belefér, Régen az 5MP DSLR is menő volt, most már 16 alatt ki se adnak szinte. az is 3xos ugrás. Ez ilyen. Rosszabb nem lett a gép mert belépő szinthez képest tök jó, csak több pixelt ad vissza. Nekem ezzel semmi bajom :)

 9      

GaPeti

Tudom nem itt kéne megvitatni, de ezt nem bírom magamban tartani:
Neo19
Persze folyamatosan fejlődnek a gépek és ezzel együtt nő a felbontás, csak így egyre nagyobbak lesznek a fájlok, egyre nagyobb gondot okoz a gyártóknak a megfelelő képminőség (magas ISO) elérése, a sorozat felvétel sebessége jó ha az elődök szintjét elérik az, hogy gyorsabbak legyenek csak álom. Egyszóval a gépek elérték az ésszerű felbontás határát, persze tudom tovább fog nőni. Csak nevetséges, hogy a fényképezőgép ha szükséges a kép elkészítésekor azonnal kisebb méretre konvertál.
Ha engem kérdeznének a fejlesztésről az egyre jobb képminőség lenne a cél, nem csak a képzajra gondolok, hanem például a Foveon érzékelők használatára (egyenlőre csak a Sigma próbálkozik több kevesebb sikerrel).
Ezért mondom hogy fölösleges paraszt vakítás a 24 MP.
Köszönöm a figyelmet, és Üdv. mindenkinek!

 10      

GaPeti

Annyira elmerültem a pixelek számolgatásába, hogy elfelejtettem miről szól ez a blog bejegyzés.
Tehát a K-30 külseje és tudása is nagyon szimpatikus. Nem tudom, hogy a K-30-al a Pentax új termékvonalat indít vagy a belépő szintet emelte meg ennyire, de mindenképpen jó húzás volt.
Remélem a K-5 folytatása hasonló nagy durranás lesz.

 11      

Solar Eclipse

GaPeti nem jól gondolod nézd meg mit csinált a nokia a 41MP-es képből lekonvertált 5MP-re ez a jövő ha tetszik hanem. nokia bebizonyította hogy egy telefonban is müködik és nem is akár hogy! Nagyből lehet kicsit csinálni de fordítva nem.
Sorozat felvétel meg: igen nőnek a képek de a procik is keményen gyorsulnak szóval ez nem gond. (soha nem értetem minek kell a 12fps... kameráz HD-ban és mentegesd ki akkor abból a képt :)

 12      

GaPeti

Solar Eclipse
Nagy felbontásból lehet kisebbet csinálni, de a példádnál maradva minek a 41MP ha 5MP képeket akarsz. Ne értsetek félre nem az 1-2 MP kamerákat sírom vissza. Nagyon boldog vagyok a 18megapixeles 7D-mel, de nem a több MP miatt cseréltem le a Pentaxomat, sőt ha lett volna pénzem, akkor D700-at választottam volna a 12megapixelével (nem véletlen hogy még mindig 600e Ft az ára).
A sorozat felvétel és a videóból kimentett kép nem ugyan az a minőség, és nem csak a pixelek száma, vagy a képarány miatt, bár az is számít.
Továbbra is azt mondom, fontosabb a képminőség (képzaj, Foveon érzékelő) mint a 24 vagy 36megapixeles érzékelő.

 13      

Solar Eclipse

még midnig nem érted a MP növekedés a képminőség javulását is hozza magával ugyanis néz meg egy f.gépet amivel lösz 33MP-elben és lekonvertálod 12-re. és ha a gyártok erre ráálnak elég komolyan lásd nokia 808 félelmetes minőséget hoz magával.

videos beszolásom vicc volt mondjuk a mostani 8k- kamerával ami 120 fps-el rögzít már ez se lenne gond :)

amugy gondolkodj ugy régen amikor a kis vhs kamerával nyomtuk mekkora minőségnek tünt. most ezt kirakod egy full hd tv-re és elsírod magad.
japánban már sikerült továbítani a 8k-s tv adást kisérleti jellegel. ami 7680x4320 pixel vagyis 33MP igaz 16:9-ben amire ki tudsz tenni 1:1-es arányban egy 6480x4320 képet ami 27MP-el. na képzeld el a mostani fotoidat 15-20 év mulva egy tv :) mire az unokáid nézegetik a msotnai képeket már webre is kicsi lesz a hirek fejlécére :)

 14      

GaPeti

Igen igazad van a mai szörtyögésünk a felbontásra a semmi homályába vész holnap. Az egyre magasabb MP szám is a fejlődés része. De a minőség nem csak a megapixelekben mutatkozik meg. Nem csak én mondom, hogy egy Foveon érzékelő dinamikusabb, életelibb színeket hoz létre, hanem a nálam hozzáértőbb emberek is. Egyszóval azt akartam mondani hogy a képminőség nem fullad ki a megapixelek számában.
Az acsarkodásunk messze került a K-30-tól, de szerintem elgondolkoztató volt. És szerintem mindketten jobb gépet szeretnénk, legfeljebb nem értünk egyet milyen lenne az! Én továbbra is a
K-5 vonal fejlesztésére lennék kíváncsi, remélem nem kell sokig várnom.

 15      

bence93

Szerintem épp ideje lenne a TV felbontásokkal is megállni. Persze nem ez a munkám így nem vagyok értékmérő, de én 107cm-es fullHD plazmán normál távolságból nézve nem látok különbséget egy HD és egy FullHD felvétel között. Akkor minek retina kijelzőt rakni egy olyan dologba, amit 3 méterről nézel?
Szerintem is le kéne állni a megapixel növeléssel, vagy egy új képpont nélküli technológiát kéne kitalálni :) vagy az obikat fejleszteni úgy, hogy fókusz, CA, torzítás és egyebek ne rontsák el a 16MP-es képeket.

 16      

Gábor

Sziasztok!! Nagy dilemmában vagyok! A segítségeteket kérem. Most tervezem lecserélni a K-r-emet egy K-5-re, vagy K-30-ra. Csak nem tudom, hogy melyik lenne jobb választás. Árban nincs sok különbség, de tudásban gondolom azért igen. Melyik jobb? Remélem tudtok nekem segíteni.

 17      

Pihe

Szia Gábor!

Volt a Facebookos csoportban erről egy vita nemrégiben (a legutolsó topic itt: https://www.facebook.com/groups/469484160121/ ). A K-5 felső-középkategória, a K-30 felső-belépő - és bár a K-30 újabb és tud focus peekinget és políroztak valamit az élességállításon is, szerény véleményem szerint most K-5-öt érdemes venni, amíg meg nem jelenik az utódja és amíg kapható.

(De ez csak személyes vélemény.)

 18      

Gábor

Köszi a választ Pihe! És mi lesz az utódja a K-5-nek? Igaz, hogyha kijön az utód, akkor olcsóbb lesz a K-5?