EGY PIHE AZ EZER SZÖSZ KÖZÖTT

CSÖRGE SZABOLCS JÓZSEF BLOGJA FOTÓZÁSRÓL ÉS EGYEBEKRŐL KÖNNYEDÉN

LEGKISEBB KÖZÖS TÖBBSZÖRÖS: PENTAX K-R (SUFNITESZT)

Kerek egy hétig meditáltam a kezdeti benyomásoktól vezérelt bejegyzésem felett. Egy hétig ízlelgettem az első élményeket, végül nyomtam egy DEL gombot és elindultam nulláról: a Pentax K-r-t ugyanis akaratlanul is a felsőkategóriás vonalhoz hasonlítottam, így olyan negatívumok kerültek felszínre, amelyeket ok nélkül ragasztanék erre a szerethető, szuper kis vázra. (A negatívumokat pedig így is el fogom mondani.) Nagyon szépen köszönöm a vázat 4lternak és a lehetőséget Mercutionak! Ha a főoldalon vagy, most kattints a Tovább gombra. :o)
Külcsín

A Pentax K-r a 2009-es évjáratú K-x-et váltja le a Pentax új termékvonalú, belépőszintes vázainak törzsfejlődésében. Kinézetre kissé a K-7 / K-5 formavilágra hajaz, megjelenik ugyan a szögletes vakuház, ám ott gömbölyű, ahol kell: a váz még a K-7-hez képest is számottevően kisebb, de a fogása kényelmes, markánsan lehet tartani egy kézzel is. Nekem sajnos teljes mértékben lelógott róla a kisujjam, bár ugyanígy lelógott minden vázról.

A váz nem szigetelt, ahogy azt a K-m óta ebben a kategóriában - sajnos - megszoktuk, illetve az anyaga is megerősített műanyag. Cserébe a váz, mint ahogy fentebb már jeleztem, kicsi és könnyű, a kitben kapható új 35mm F/2,4 AL objektívvel egy nagyobb kabátzsebben is kényelmesen elfér.

A kezelőszerveket nem bonyolították túl a tervezők: a módválasztó tárcsa tartalmazza a szokásos zöld mód - HyperProgram - érzékenység prioritás - zársebesség prioritás - rekeszprioritás és HyperManual kombót és néhány programvonalat (valamint a videót), de például a TAv (egyidejű zársebesség- és rekeszprioritás) módot továbbra sem kapta meg. A dedikált ISO gomb a hátsó kezelőszervek egyikén, a jobb navigálógombon ütött tanyát, helyét a zöld gomb foglalja el - tehát a K-x-hez képest semmilyen változás nincs e téren. Az ISO állítás menüvezérelt lett, ami azt jelenti, hogy sajnos minden egyes tekergetéshez el kell vennünk a szemünktől a gépet és menüből kiválasztani a kívánt értéket - roppant kényelmetlen hosszú távon, de ha valaki a P módot kultiválja, akkor kevésbé lesz idegtépő, mint annak, aki a félautomata vagy manuális megoldások híve.

Szintén nem szabad keresnünk a RAW gombot, és a vakunyitó is összeházasodott a képek törlésére szolgáló kezelőszervvel. A fényméréssel és élességállítással kapcsolatos tárcsák és kapcsolók az INFO menübe költöztek. Jó hír, hogy az INFO menü szinte tökéletesen ugyanaz, mint a felső kategória esetében: rendelkezésre áll az optikai torzításkorrekció, a CA korrekció (csak FA és DA objektíveknél), valamint a HDR és a kiterjesztett dinamika, de az érzékenységet innen például megint nem tudjuk állítani (plusz egy gombnyomás), illetve a vázban nincs digit vízmérték, így a harmadik INFO oldal is eltűnt. Itt szeretnék megemlékezni egy másik (engem) zavaró momentumról: az expozíció korrekció csak -3 és +3 fényérték között szabályozható, ennek megfelelően exposor is csak e két határ között készíthető, egyedüli opcióként 3 darab expozíció erejéig. Tudom, hogy ez csekélységnek tűnhet, de épületfotóhoz néha a -5 / +5 Fé @ 5 expo korlát is kevés, a HDR-t kedvelők számára pedig ez lesz valószínűleg a váz szűk keresztmetszete. (A váz egyébként a K-7-ben megismert HDR továbbfejlesztett, gép által illesztett változatát tartalmazza, de továbbra is csak 3 felvétel terjedelemben.)

Az exponálógomb kellemesen működik, se nem puha, se nem kemény, korrektül érezhető a félig lenyomott állapot. A zár viszont iszonyat hangos és fémes a K-7 / K-5 felcsapásához képest, még a konkurencia gépeihez mérten is markáns. A Prime II feldolgozó rutinnak hála, a K-r ráver a K-x és a K-7 kellemesen gyors sorozatfelvételére is, így a zárat immáron 6 alkalommal gyötörhetjük meg másodpercenként (igaz, csupán 25 JPEG erejéig). A bekapcsoló tárcsa két állású, így sajnos optikai és digitális előnézet nem áll rendelkezésre. A felsőkategóriából érkezőknek nagy hiány lesz az első tárcsa, amely erősen bekorlátozza a gép kényelmes kezelését: M módban még lehet játszani az INFO képernyőn, de például Av vagy Tv módokban az érzékenység állításához folyamatosan a menübe kell mászkálni.

A keresőkép 96%-os és 0,85x-ös nagyítású, a képet pentatükör adja. A K-7 képéhez képest jelentősen kisebb a keresőkép.

A hátsó gombok mérete megegyezik a K-7 / K-5 vázakéval, de számuk kevesebb, tapintásuk pedig rendkívül puha, nehéz érzékelni a lenyomást. A hátsó LCD, ahogy az lenni szokott, kifogástalan minőségű és 921.000 pixel felbontású.

A K-r a dedikált tápot és a ceruzaelemeket is ugyanúgy megeszi - ez mindenképpen dícséretes és előremutató megoldás, hiszen nyaralás során vagy munka közben az AA elemek picit szélesebb körben vannak elterjedve, mint a Pentax tápot árusító fotósboltok, így ez sokszor életmentő lehet. A tápot ugyanaz a fehér kis pöcök szorítja le, mint a K-7 / K-5 esetében, viszont az elhelyezése elég furcsa és balesetveszélyes (nyilván erősített műanyag, de akkor is elég vékonynak néz ki ahhoz, hogy bármikor letörjön). A gyári akksiból a specifikáció szerint körülbelül 560 expozíció préselhető ki. Újdonság, hogy a K-r az első Pentax váz volt 2010-ben, amely egy oldalsó érzékelőn keresztül az IrSimple infravörös adatátvitel támogatását is élvezte (érdekes, hogy a bluetooth korában mennyire adnak még az vezeték nélküli optikai adatátvitelre).

Nagyon boldog voltam, amikor az AF segédfény először adta tudtomra, hogy helyet kapott a vázban - bár nem vettem észre, hogy olyan kritikusan hiányozna, mivel az élességállítás nagyon gyors és pontos, még a lomhább objektíveimet is könnyedén megforgatta (technokratáknak: SAFOX IX 11 fókuszmezővel, ebből 9 keresztszenzoros). Külön szeretnék szót ejteni a LiveView módban használatos AF-ről, ami minden igényt kielégít és összehasonlíthatatlan az elődökkel szemben (lásd az alábbi kis videót, amelynek minőségéért elnézést kérek, egyrészt kézből lőttem, másrészt a YouTube az első pár kockánál alaposan félrelőtte a tömörítést).

A menürendszer a K-7-ben megismert füles sémát követi, ennél jobb szerintem nem kell, kényelmes navigálható, noha a pontok száma a kategóriának megfelelően csonka.

A belbecs

A K-r elvitathatatlan erőssége a képminőség. A K-5 Sony fejlesztésű szenzorát kapta, így elsősorban ennek használhatóságára voltam kiváncsi, főként a K-7 Samsung érzékelőjének viszonylatában. Azt kell, hogy mondjam, a K-r érzékelője minden várakozást felülmúl és megdöbbentő minőségű, le a kalappal a Sony előtt! ISO 800-ig körülbelül a Samsunggal fej-fej mellett haladnak, aztán a Sony hihetetlenül elhúz a vetélytárs előtt: nagyjából ISO 3200-ig nem is nagyon van szükség bármilyen zajszűrésre. Az érzékenység tartomány egyébként ISO 100 és 25600 között állítható, a natív értékek azonban alapesetben ISO 200 és 12800 között működnek.

Készítettem egy érzékenység sort ISO 400-tól, a játék kedvéért összevetve a 2009-ben Pentaxos viszonylatban jónak számító K-7-tel. Teljes, 800 x 600 pixeles kivágások következnek - a K-7 több megapixele miatt nagyobb a kép, egyébként az állvány helye, az objektív (DA 35/2,4 AL @ F/11) és az expozíció pontosan megegyezik minden képnél (RAW-ból érintetlenül hívott képek, a teljes mérethez katt rájuk). Érdemes megfigyelni, hogy bár mindkét gép esetében izzófény megvilágítás volt és az izzó színének szűrése mindkét vázon enyhe fokozatban volt, a K-7-é kellemesebb, természetesebb eredményt produkált, amíg a K-r-en továbbra is látni az izzófény sárgás színezetét. Csak széljegyzet, de az új szenzor minősége videón is látványos - amíg K-7-en kicsit is rossz fényviszonyoknál a zaj az egekbe szökik, a K-r hangulatvilágítás mellett is nagyszerű eredményeket produkál. (A videó egyébként 1280 x 720 pixeles - 720p - felbontást produkál 25 képkocka / másodperc mellett.)

Pentax K-r ISO sor, teljes képkocka

 

Pentax K-r @ ISO 400

 

Pentax K-7 @ ISO 400

 

Pentax K-r @ ISO 800

 

Pentax K-7 @ ISO 800

 

Pentax K-r @ ISO 1600

 

Pentax K-7 @ ISO 1600

 

Pentax K-r @ ISO 3200

 

Pentax K-7 @ ISO 3200

 

Pentax K-r @ ISO 6400

 

Pentax K-7 @ ISO 6400

 

Pentax K-r @ ISO 12800

 

Pentax K-r @ ISO 25600

 

Elkészítettem a folyton előkerülő alexpós tesztet is. A következő kép 3 fényértékkel alulexponált, amelyet Adobe Camera RAW alkalmazással húztam vissza, majd készítettem két előtte-utána 100%-os kivágást is (teljes mérethez katt a képekre). Érdemes megnézni a zajosodás mértékét is.

Pentax K-r @ ISO 100 @ -3 Fé

 

Pentax K-r @ ISO 100 @ -3 Fé, 100% crop

 

Pentax K-r @ ISO 100 @ -3 Fé, 100% crop, +3 Fé Adobe Camera RAW

 

Népítélet

Nagyon tetszettek a K-7-ben és K-5-ben megismert funkciók átvétele (AF segédfény, gyors élességállítás, gyors sorozat, stb), amellyel a Pentax megint kicsit közelebb húzta a két kategóriát egymáshoz, ugyanakkor nem szabad elfelejtenünk, hogy nem munkára tervezett gép és ilyen szempontból megvannak a kategóriának megfelelő határai. Mindent összevetve a Pentax K-r egy rettenetesen jól eltalált, szuper képminőséggel bíró belépőszintű váz, amely bármely kezdő és középhaladó lelkes fotósnak hosszú ideig hű társa lehet.

 PIHE, fotó témakörben


  k-r     pentax     sufniteszt    


Megosztás Facebook-on


HOZZÁSZÓLÁSOK



 1      

gorbelabda

Szépen összefoglaltad a történetet. Az összehasonlító képektől leesett az állam. Ez is bizonyíték arra, hogy miért nem használom a k-7-et ISO400 felett....

 2      

Zsákai Péter

átfutottam, számomra is hasznos volt. az ISO összehasonlítás engem is meglepett...

 3      

bence93

A zaj-összehasonlítás nagyon meggyőzőnek tűnik!
A K5 miben nyújt többet?

 4      

bence93

A zaj-összehasonlítás nagyon meggyőzőnek tűnik!
A K5 miben nyújt többet?
ui az antispamnél többször is előjött egy görög fí betű, lehet az én hülyeségem, de az mit ábrázol?

 5      

Pihe

Bence: a "fi" betű egy nulla akar lenni. Bocsánat a csúnya kézírásomért. :o)

A másik kérdésedre - miben több a K-5 - a válaszom:

- szigetelt, magnézium-ötvözet váz
- sokkal több és dedikált vagy programozható gombok
- első tárcsa
- felső státusz LCD
- ISO 80 és ISO 51200 (vagyis még egy fokkal jobb zajszűrés)
- nagyobb dinamika
- elektronikus vízszintező (3D)
- -5 / +5 Fé között való mozgás
- jobb AWB és AF (SAFOX IX+)
- full HD videó
- DR II ultrahangos pormentesítés (K-r-ben a jó öreg régi szenzorrázás van, ami az elődökben is)
- 77 pontos fénymérés (K-r: 16 pont)
- HDMI kimenet
- stereo mikrofon kimenet (K-r: beépített mono, nincs kimenet)
- 100%-os lefedettségű, nagyságrendekkel nagyobb kereső (K-r: 96%)
- 16,2 MP (K-r: 12,4 MP)
- 8 kocka / mp sorozat 20 RAW-ig (K-r: 6 kocka / mp sorozat 25 JPEG-ig)
- nagyobb akksi élettartam (kb. 900 expo)

Hirtelen ennyi jutott eszembe, pedig biztos van még különbség. :o) Mindent összevetve teljesen más feeling a K-7 / K-5-tel való fényképezés, mint a K-x / K-r-rel. Mindegyik gép nagyon jó, de a teljes szabadságot csak a felső kategória hozza el.

 6      

bence93

Köszi a részletes kifejtést, csak azért kérdeztem, mert nagyon dicsérted a Sony szenzort, és elgondolkodtam, minek is a K5 egy félhaladónak, de tényleg egész más kategória a kettő, inkább használtan szerzek majd egy ötöst :)

 7      

Tudjukki

Megszületett végre!:)
Örülök annak, amit a bevezetőben leírtál. Első nekifutásra tényleg nehéz elvonatkoztatni attól, hogy - ha olyat használunk - ne a "pro" vázakhoz hasonlítsuk, de muszáj egy lépés távolságot tenni és elsősorban a saját mezőnyében vizsgálni a K-r-t.

Nekem két nagy fájdalmam van: az egyik a zárhang, a másik a hátsó tárcsafunkció módosításának hiánya (illetve van, de csak korlátozottan M-módban)

Ami fura volt, hogy most szembesültem vala valójában milyen sokat használtam a K20D-n a felső státuszLCD-t, a K-r-en folyton azt kereste a tekintetem.

Kis korrektúra: "Az exponálógomb kellemesen működik, se nem puha, se ne kemény" második nem-ből az m lemaradt.

Emlékeim szerint ez a szenzor nem a K5-ben lévővel azonos, hanem a K-x és Nikon D5000, Sony A500-ban lévőkkel.

 8      

Pihe

Mercutio: köszönöm szépen a korrekciót! A szenzorral kapcsolatban nekem is gyanús volt a dolog, de mindenhol azt írják, hogy ez már az új generációs érzékelő - fene tudja, hogy a K-7-hez vagy a K-x-hez képest új-e.

 9      

Pihe

Pontosítás Zolihome-tól: Tudjukkinek igaza volt fentebb kettővel, a K-r-ben is a K-x szenzora van. No, ehhez képest vagyok kiváncsi a K-5-re. :o)

 10      

Gabesz

Azért én maradok a K-5 vásárlási szándékomnál.
Ez a kis váz dolog egyenesen idegesítő számomra.
Még a K-7 sem passzol teljesen a tenyerembe, elképzelem ahogy a K-r kipotyog egy óvatlan pillanatban a 3 tartó ujjam közül!:)
Príma írás lett Pihe,tőled megszokott profizmussal írtál!:)

 11      

Peti-

A segítségeteket szeretném kérni. Gépváltás előtt állok, jelenleg K100D-m van, és ~200 jó magyar eFt-ot szántam erre a műveletre. a K-7 váz már majdnem megkapható ennyiért, azt a kis pluszt ki tudnám szorítani ha megéri az a ~30 eFt különbség a K-r-hez képest.

Amire használnám:
- hobbi célra, nem munkára kell
- régi, manuál obijaim vannak
- tájkép, makró (közgyűrűvel) amiket főleg fényképezek
- viszonylag gyakran nagyítok A/4-ben, A/3-ban kiállítások, pályázatok miatt
- fontos a képminőség
- ISO 800 fölött ritkán fényképezek
- hosszú távra szeretnék gépet vásárolni

Azt látom, hogy a K-r képminősége jobb, mint a K-7-é, de a K100D ezektől elmarad, szóval előrelépés lenne mindenképp. A kérdésem az lenne, hogy megéri-e a K-7 többletszolgáltatása, vagy a K-r azért jobb választás a képminősége miatt?

 12      

Pihe

@Peti: ha nem zavar, hogy használt, akkor ma már 140-160.000 Ft-ért lőhetsz magadnak K-7-et, akár tökéletes állapotút is. A K-5 nagyon lenyomta a K-7 árait, egy éve még K20D-t lehetett ebben az árkategóriában vásárolni. (Két hónap múlva az én K-7-em is eladó lesz, hasonló áron.)

Ha ISO 800 felett nem nagyon fényképezel, akkor a fenti paraméterek egyértelműen a K-7-re mutatnak. A K-r képminősége a zajban több, a K-7 viszont picit nagyobb méretet produkál, ez pedig a nagyítás szempontjából nem elhanyagolható.

Mindent összegezve: használhatóságban a K-7 reggelire megeszi a K-r-t.

 13      

karera

Szia Pihe !

Az AF problémáról mindha mindenki diszkréten hallgatna. A szoftver-frissítés mennyit tudott ebből megoldani? Van-e a Pentaxnak ötlete az orvoslásra? (Hisz nagyon kis mértékben a K-5-nél is jelentkezik ez, tehát a k-5 sem 100%-os.)
Én csak így tudlak elérni. A válasz jöhet privátban is.

kösz

karera

 14      

Pihe

Szia Karera! Bár csak nagyon rövid ideig volt nálam a K-r, nem tapasztaltam vele AF problémát. Igen, tudom, hogy elvileg 2 Fé-nél kevesebb fénynél fellép a probléma. A K-5-nél tapasztalható fókuszproblémát az új fw tudtommal javította, a K-r-ről nem tudok semmit. A külhoni fórumok is csendesek, gyanítom, hogy történt valami kókuszbuhera ezen a fronton is. (A címem szabolcs kukac csorge hu.)

 15      

Alter

Eleinte LV módban tapasztaltam AF problémát. Utána feltettem az új firmware-t, és nagyjából megszűnt. Pihéhez már frissített fw-vel jutott el a gépem. :)

LV nélkül meg előtte se tapasztaltam semmilyen problémát. Sokkal pontosabb mint a k200d-m volt.

 16      

Balázs

Hello!

Azt szeretném kérdezni, hogy a K-x és a K-r közötti 60e forintos árdifferencia miből adódik. Most vennék a k10d helyett olyat ami tud videózni is, de nem értem pontosan ennek a viszonylag jelentős árkülönségnek az okát.

Plusz ennek kapcsán megválnék a K10d-m től melyerőlezt lehet tudni:
2007.08 havi gyártású Pentax K10d, kit obival (18-55), töltő adatkábel. Korának megfelelő állapot, egyetlen apró hibája, ami viszont a napi használatot egyáltalán nem zavarja, hogy az AE-L gomb enyhén kontakt hibás. A géppel 20050 fotó készült photome szerint.

Mennyit érdemes érte kérni, és szerinted hol hirdessem?

Előre is köszi a válaszokat.

 17      

Balázs

Ja az lemaradt, hogy ami obi kompatibilis a k10d-vel az ezzel is ugye?

 18      

Pihe

Szia Balázs! A kérdésedre a válasz a részletekben rejlik:

- K-r: Prime II feldolgozó (K-x: sima Prime)
- K-r: ISO tartomány 200 és 25600 között (K-x: 200-12800)
- K-r: 10 fehéregyensúly beállítás + 3 felhasználói (K-x: 9 + 1)
- K-r: gyors AF liveview-ban (lásd videó)
- K-r: 3 inches LCD (K-x: 2,7")
- K-r: sorozatfelvétel 6 kép / mp (K-x: 4.7 kép / mp)
- K-r: fókuszpont-visszajelzés (K-x-ben ilyen nincs)

Alapjába véve a K-r árelőnye (már amennyiben a magasabb árat előnynek lehet nevezni) az újabb kiadásban és az apróbb ráncfelvarrásokban rejlik. A kérdés az, hogy vajon melyik éri meg jobban.

A K10D-vel kapcsolatban a kérdést passzolom, elég nagy a kilengés ezzel a vázzal kapcsolatban a használtpiacon. Szerintem akkor jársz jól, ha a körbenézel a Vaterán és Ebayen és azok alá pozíciónálsz. A 18-55mm-es kitobi ára a kiadástól függ, de ha a géppel együtt 2007-ben, akkor valószínűsíthető, hogy nem II-es vagy WR kiadás. Ebben az esetben 10-15.000 Ft között mozog az ára.

Természetesen az objektívek 100%-osan kompatibilisek, hiszen ezt (is) szeretjük a Pentaxban annyira.

 19      

Tudjukki

Kis kiegészítés:
e-diginél most 149.900.- a K-r (144,9 ha mastercarddal weben fizetsz, illetve akinek van cetelem hitelkártyája annak 10% kedvezmény jár így 136ezer) így sokkal kisebb az árkülönbség a K-x-hez képest, így szvsz érdemesebb a K-r-t választani, ha belefér a keretbe.

 20      

balázs

Hello!

Köszi mindenkinek, ma megvettem az ediginél, a K-r-t féleg a videó részét próbálgattam, és rendkívül elégedett vagyok.

 21      

balázs

Hello!

Köszi mindenkinek, ma megvettem az ediginél, a K-r-t féleg a videó részét próbálgattam, és rendkívül elégedett vagyok.

 22      

Halász Gábor

Szia !

Érdeklődve olvastam leírásodat a K-r típusról. Bizonyára ismered a k-x tesztjét:
http://pixinfo.com/cikkek/pentax_k-x
Az lenne a kérdésem, hogy a teszt végén összefoglalt hátrányokat ( bizonytalan fénymérés, alulexponáltság,szeszélyes akkutöltöttség jelzés,portisztítás,stb.) A K-r típusban sikerült-e kijavítani. Vizsgáltál-e a K-r típusnál ilyen dolgokat?
Várom válaszod, köszönettel: H. Gábor

 23      

Halász Gábor

Szia !

Érdeklődve olvastam leírásodat a K-r típusról. Bizonyára ismered a k-x tesztjét:
http://pixinfo.com/cikkek/pentax_k-x
Az lenne a kérdésem, hogy a teszt végén összefoglalt hátrányokat ( bizonytalan fénymérés, alulexponáltság,szeszélyes akkutöltöttség jelzés,portisztítás,stb.) A K-r típusban sikerült-e kijavítani. Vizsgáltál-e a K-r típusnál ilyen dolgokat?
Várom válaszod, köszönettel: H. Gábor

 24      

Halász Gábor

Szia !

Érdeklődve olvastam leírásodat a K-r típusról. Bizonyára ismered a k-x tesztjét:
http://pixinfo.com/cikkek/pentax_k-x
Az lenne a kérdésem, hogy a teszt végén összefoglalt hátrányokat ( bizonytalan fénymérés, alulexponáltság,szeszélyes akkutöltöttség jelzés,portisztítás,stb.) A K-r típusban sikerült-e kijavítani. Vizsgáltál-e a K-r típusnál ilyen dolgokat?
Várom válaszod, köszönettel: H. Gábor

 25      

Pihe

Szia Gábor!

A pixinfós cikkeket általában érdemes elosztani kettővel a teljes igazsághoz. :o) Rettentő pontatlanok tudnak lenni a korábbi cikkek alapján, de tény, hogy az Általad leírtakat nem vizsgáltam (K-x sosem járt nálam, csak rövid ideig volt a kezemben). Szerintem az összes digit Pentax váz alulexponál egy kicsit (K10D, K-7, K-5... ezeknél biztosan megfigyelhető volt 0,3 Fé alexpó), így ez igen valószínű, hogy a K-r sajátja is. A bizonytalan fénymérés nem tűnt fel, a portísztítással eddig semmilyen problémáról nem tudok... Az akkut pedig nem sikerült teljesen lemerítenem, de ahogy a Pixinfós cikk végén is olvasható, egy firmware frissítés ezt javítja, tehát csak szoftveres hibáról volt szó. :o)

 26      

Torma Karera

Szia Gábor !

Előbb K10D-m volt, most a 2. K-r-t nyüstölöm. A K10D-hez képest a fénymérés pontosabb. A vakukezelése precízebb. Sötétben és műfényben, (koncerten) az AF gyenge, de lehet hogy csak én vagyok maximalista. RAW DNG-nél figyelni kell, ha nem konvertálsz át rendesen, csak félig, a Qjpg mocsok életlen lesz. (szvsz az alap JPG van felturbózva.) Az akku töltöttség jelzése korrekt. Én vettem hozzá AA-109-et is.

karera

 27      

Orosz Tamás

Üdvözlet!
Két nagy kérdés foglalkoztat engem.
Az ,hogy Dunaújváros (esetleg Székesfehárvár) környékén van-e valakinek Kr gépe?
És hajlandó-e találkozni,hogy kattintsak vele egy párat?:)

nagyon jó lenne...

nem merem megvenni az említett fókuszproblémák miatt..

 28      

CIX

Sziasztok.
Pentax K-m gépemet váltom le a napokban K-r típusúra.
Majd jövök, beszámolok Pixinfós módon :)

 29      

Nagy Zoltán

Sziasztok!

Barátnőm kinőtte a kis kompakt gépet és pont egy Pentax K-r-t vettünk a napokban. Valóban hangos, de meg lehet szokni, ilyen felbontású kijelzőt ebben az árkategóriában nem láttam másik gépeknél (ettől még lehet, hogy van). Képminőség tekintetében nem tudok még mihez hasonlítani, de első nap esti szürkületben fotózgattam vele és az állam verte a járdát attól, hogy milyen képeket csinál félhomályban.
A kérdéseitekre azt tudom mondani, hogy én nem tapasztaltam eddig furcsaságokat a géppel kapcsolatban. Ma LiveView-ban gyenge világításnál nem sikerült neki fókuszálnia, viszont az AF szenzorral szépen befókuszált. Gyanítom, hogy az lehet a gondja, hogy a LiveView-ban szoftveresen a kontrasztosság alapján méri az élességet és az a fénymennyiség nem volt már neki elég. Amúgy én azt vettem észre, hogy egyáltalán nem használom a liveview-t annak ellenére, hogy szemüveges vagyok és a szemüveg miatt nem látok mindent jól a keresőben.
Én azt mondom, hogy olyan embereknek, akik most tanulnak fotózni egy álom gép, szerintem megérte azt a pár tízezer Ft pluszt a Canon EOS 1100D és a Nikon D3000-hez képest, mert azokat nem tudtuk volna kihasználni és 2-3 éves távlatban a Pentax olcsóbban jön ki, mert : nem kell pótaksi, csak az elemtartó (AA-s NiMH aksijaink vannak), nem kell drága objektív beépített fókuszmotorral és képstabilizátorral.

 30      

CIX

Sziasztok.
Ha már megígértem, beszámolok én is.

Megvettem ma délután.
Az üzletben próbálgattam fél órát (átmentem a szemközti parkba is...) majd megkértem az eladót, had lessek be hátra a félhomályba is kipróbálni.
Nagy Zoltánt idézve:
"és az állam verte a járdát attól, hogy milyen képeket csinál félhomályban." - besz@rás.

AF jelentem rendben működik a sötétben is.
ISO 3200-on tűéles, zajtalan.
ISO 6400-nál már észrevehető néhány pötty.
A zár valóban hangos, "férfias".
Az elemtartó nem tartozék!
De mivel Pentax k-2000-et használtam, és van 4 garnitúra bontatlan Enelop-om, megvettem 8.500-ért.
Videó mód nem érdekel, nem próbáltam.
Bekapcsolás után (~0.3 másodperc) azonnal használható.

A gépet Sigma 28-75mm f/2:8 obival teszteltem.

Ha valakit érdekel valamelyik részlet kiabáljon.

/Jelenleg tesztelés alatt a masina, ígérem, ha találok -számomra- negatívumot, azt is megírom/.

 31      

Halász Gábor

Szia Nagy Zoltán!

Érdeklődve olvastam leírásodat a K-r-el kapcsolatban.Érdeklődöm, hogy hol vetted a gépet és milyen obival? Azért kérdezem ezt, mert ami alap KIT- jelenleg kapható ( árukereső oldalakat böngészve) az mind a DAL objektív, amit régebben a K-x géppel raktak össze. Pihe írrt nekem ezzel kapcsolatban egy e-mailt, ebből idézek most:

"Négyféle kitobjektívvel fogsz találkozni Pentax címkével (csak hogy nehogy egyszerű legyen :D):

DA 18-55: ez az első kiadás
DA 18:55 II: ez a második kiadás, hajszálnyival jobb és élesebb az elsőnél
DAL 18-55: ez egy K-m-hez és K-x-hez készült kitobi, teljesen műanyag, azt jelenti, hogy nagyon könnyű, ellenben minőségben kifejezetten gyenge
DA 18-55 WR: ez a legfrissebb kiadás, a II-es változat optikáját kapta és pluszban szigetelt a burkolata is, cserébe drága

Használt fórumokon (Index fórum, pl.) a sima DA változatot 8-10.000 Ft-ért szokták adni-venni, ami építésében sokkal jobb, mint a DAL."

Eddig az idézet, kíváncsian várom a válaszod. ha nem akarod itt megjelentetni, akkor itt a címem:
pobli5@gmail.com


Üdv.: Gábor

 32      

Pihe

Nagyon örülök, hogy a K-r-esek így egymásra találtak a bejegyzés alatt :o) gratulálok az új tulajdonosoknak, szép fényeket a gépekhez - és köszönöm a helyzetjelentést és a gyorsteszteket, rettentő hasznos kiegészítések a foghíjjas írásomhoz.

 33      

Pali

Sziasztok!

Tudna e valaki erre a kérdésre válaszolni?
Azt már eldöntöttem hogy K-rt veszek, de nem tudom milyen obival. A kit obi SMC Pentax-DA L 1:3.5-5.6 18-55mm AL. Viszont szerintem jobb lenne egy Sigma 18-125mm f3.5-5.6 DC HSM. Van valami jelentős különbség a kettő között élesség és torzítás szempontjából ugyanolyan fókusztávolságnál (pl. 18mm és 55mm)?

 34      

Pihe

@Pali: szia! Bár semmilyen összehasonlításom nincs (sem a DAL kitobi, sem pedig a Sigma nem járt a kezemben), de globálisan a következőket tudnám megfogalmazni:

- a DAL-os obi egy műanyag kitobi. Ebből a műanyagot és a kitobit emelném ki :o) nyilván egyik jellemzője sem teszi az élmezőnybe;

- a Sigma obi egy mindenes obi, nagy átfogással, cserébe optikailag egészen biztos, hogy valamelyik végén torz lesz és gyenge (gyengébb) teljesítményű (ha nem mindkét állásban). Nagylátóból telébe zoomolható objektíveknél általában a nagylátószög szokta kárát látni, nehezen korrigálható torzítással és erős vignettálással. A másik probléma, hogy Sigma, és a Sigmának a középkategóriás (nem EX-szériás) zoomjai nem szoktak fényesen sikerülni, inkább a fixekben erősek.

A kérdés az, hogy mit szeretnél fényképezni. Ha mászkálós obit keresel, akkor kivételesen a Sigmát javaslom (de olvass el sok tesztet, mielőtt döntenél, mert csak átfogás alapján mondtam ítéletet), de ha beltérben használnád és nem fáj a szíved az 55mm feletti részért, akkor a kitobi is játszhat.

 35      

Pihe

+1 az előzőhöz: utanaolvastam kicsit és nem nagyon írnak jó dolgokat a Sigmáról. A torzítást és az életlen képet emelik ki általában a tesztekben, így helyesbíteném a fentieket: a Sigma helyett valami hasonló átfogású obit javaslok mászkálósnak, de azt tudnod kell, hogy ezek mindig kicsit kompromisszumos megoldások lesznek. Ha több objektív is belefér a büdzsébe, akkor én egy Pentax 16-45/4 + Pentax 55-300/4-5,8 kombót javaslok, középre pedig egy Pentax 50-es fixet, mert ebből általában az ember úgyis beszerez egyet előbb vagy utóbb. :o)

 36      

Gábor

Üdv! Kezdő vagyok a digitális fotózásban, de nagyon érdekel. Végül is már rég óta fotózok, de most vettem egy Pentax K-r-t. Olyan kérdésem lenne, hogy a kitobi (18-55) és az 55-300-as objektív konkrétan hányszoros optikai zoom-ot tudnak? A választ előre is köszönöm. :)
Gábor voltam. :)

 37      

Torma Karera

Szia Gábor!
Zoom értéket úgy számolhatod, hogy az fm/fk, azaz KIT obinál 55/18=3,056x. Pentaxnál 300/55=5,454x

 38      

Peti-

A két obi együttes használata 300/18=16,66x-os zoomnak felel meg, és mivel a KIT tele végállása és a tele induló értéke megegyezik, ezért ez kihagyás nélkül a rendelkezésedre áll.

 39      

Pali

Köszi Pihe az információt. Nekem ez az első DSLR gépem (K-r), úgyhogy a kit obival készült első próbafelvételek nekem szenzációsnak tűnnek ahhoz képest amiket eddig az Olympus FE-170-el csináltam. Valójában egy sétálós obira van szükségem, amatőr vagyok, nem akarok 3-4 obit cipelni magammal. Ha egy Pentaxhoz való mindenes zoom obit akarok akkor a választék eléggé korlátozott. Van a Pentax DA 18-135mm f3.5-6.3 ED AL [IF] DC WR ami egy itteni üzletben $750-ba kerül. Szerintem ez egy kifutott típus mivel a Pentax honlapján már nincs rajta. Aztán van a Sigma 18-125mm és 18-200mm obi, ami itt $400 illetve $450-ba kerül. A Sigma 18-200mm obit meg lehet venni $307-t on-line. Végezetül van a Tamron 18-200mm obi, $300 üzletben, $227 on-line. Szerintem a Pentax annyival nem jobb mint amennyivel többe kerül. A Tamron-nal a vevők általában meg vannak elégedve, mindenesetre nem olvastam rosszabb véleményt mint amit a Sigmáról írnak. Tisztában vagyok vele hogy egy zoom obi (pláne ilyen széles átfogású) kompromisszum és nem lehet olyan jó mint egy prime objektív. Egy kis torzítás nem zavar, nem négyzetrácsokat fényképezek. De szeretem az éles képeket.

 40      

Gábor

Köszönöm a gyors válaszokat! Máris tanultam valami újat. :)

 41      

Gábor

Üdv Mindenkinek! Remélem van itt 1-2 K-r tulajdonos. Lenne egy kérdésem. Ma jött meg a K-r-em, és ha jobbra-balra döntögetem, van benne egy érdekes hang. Mintha valami mozogna benne. Ez normális? Előre is köszi a válaszokat... :)

 42      

Pihe

Szia Gábor! No para, a hang természetes - a magyarázatot itt találod:

http://blog.csorge.hu/blog/520/furcsa-zaj-a-pentaxombol

Szép fényeket a K-r-hez! :o)

 43      

Vajda Zoltán

Szia Pali! Alig egy éve vettem a k-x gépemet. Az első objektív, amit vettem hozzá a sigma 18-125 hsm volt. Az elgondolásom szintén az volt, mint a tiéd, egy objektív minden helyzethez. A véleményem, hogy ebből a megközelítésből tökéletes választás. Kicsi vázon is kellemes a súlya, csendes gyors és nagyon jó tűrésen belül hozza a várt képminőséget. Az egyetlen komolyabb hibája a 18mm-en tapasztalt torzítás, amit viszont feldolgozásnál két kattintással lehet javítani, ezért én nem tekintettem ezt soha súlyos hibának. Hónapokig az első számú üvegem volt, még egy lagzit is végig fotóztam vele egy "profi" (canon) mellett, a végén több kép került előhívásra az általam készítettekből. A k-x (vagy k-r), a sigma és egy metz vaku tökéletes összeállítás egy kezdő részére, és így már f8 környékén (szerintem) profin teljesít az objektív.
Aztán a nyár vége felé hozzám vágtak egy tamron 28-75 f2.8-at. Nem értettem a srácot, miért adja el. Egy-két nap után világossá vált. A tamron a frissen érettségizett "szőke", aki már durcázik is, ha rosszul nézel rá, de gyönyörű, ha mosolyog. Kihívás a lassabb, hangosabb és szeszélyesebb AF. A sigma a diplomás "barna" közgazdász, aki mellett mindig pontos a könyvelésed, és reggel, még a kávét is az ágyadba hozza. Nagyon könnyen használható, és rövid időn belül átlagon felüli, kellemes képeket készítesz vele. Kompromisszum a gyenge fényereje, de nagyon szerethető darab.
Mostanra kristályosodott számomra, hogy a közeljövőben a tamronomat szeretném megnyújtani a korábban itt istenített 70-200 f2.8 lencsével.
Így fájó szívvel (korrekt ajánlat esetén, nem minden áron, mert szeretem) meg fogok válni a nagyon megkímélt és még több, mint 2 évig garanciális sigmámtól.

 44      

Pali

Szia Zoli!
Köszönöm az érdekes hozzászólásodat. Azt azonban nem fejtetted ki részletesen hogy miért részesíted a Tamront előnyben a Sigmával szemben. Én úgy gondolom, hogy mivel a Sigma 7x és a Tamron 2.7x zoom átfogással rendelkezik, elvileg a Tamron a jobb optikai szempontból. A nagyobb zoom arány miatt a tervezőknel több kompromisszumot kell kötniük a minőség rovására. Viszont a Sigma szélesebb látószögű, ezért alkalmasabb lehet tájképfelvételekhez. Tehát ezt a két obit nem teljesen reális összehasonlítani.
Én magam már hetek óta vajúdok hogy a kit obit mire cseréljem le. Végül ketten maradtak versenyben, a Sigma 18-125mm F3.5-5.6 DC HSM és az ugyancsak Sigma 17-70mm f2.8-4 DC Macro HSM. Mint várható, a 17-70mm obi valamivel jobb (élesség, kontraszt) mint hosszabb obi. Ezt az MTF diagramok is megerősítik. A nagyobb fényerő sem hátrány. A jobb minőséget a magasabb ár is valószínűsíti. Tehát azt hiszem ennél maradok. Ha esetleg majd szükségem lesz egy hosszabb zoom obira, egy 50-200mm-es jöhet szóba.

 45      

Gábor

Kedves Pihe! Nagyon szépen köszönöm a választ, megnyugodtam. :) Egyébként nagyon tetszik a gép, de még meg kell tanulnom használni. Esetleg ha van magyar nyelvű leírásod ( vagy bárki másnak) mondjuk pdf fájlban, esetleg elküldhetnéd. Nagyon megköszönném.
Üdv.: Gábor

 46      

Vajda Zoltán

Szia Pali!
Közel egy éve átestem, amin most te. Hetekig válogattam, és olvasgattam a teszteket, hogy melyik lencsére cseréljem a kit obit, 17-70 vagy 18-125. Ha emlékezetem nem csal a 17-70 hsm-ről több helyen olvastam, hogy rekeszelve éles a rövid végén (mint szinte minden zoom objektív), ezért az f2.8-as ereje már nem volt olyan kecsegtető az árához képest.
A 18-125 hsm-ről nagyon kevés pentaxos vélemény keringett akkor a neten, és leginkább az OS-es vereziót ocsmárolta a nikon-canon tábor a stabi miatt (a mi szeretett vázunk ilyenkor csak nevet).
A két lencse között végül a lenstip.com oldal segített dönteni. Halszálnyival gyengébb tesztet produkált a 18-125, és ez a pénztárcámnak akkor nagyon tetszett. A gyengébb fényerőt a k-x érzékelője remekül kompenzálja. Kontrasztosságával soha nem volt bajom.
Tesztek alapján utazózoomként más gyártó nem jöhetett szóba (pentax drága, tamron kicsit gyengébb), és a 18-125 ár-érték győztessé vált a szememben, és nagyon nem bántam meg, hogy megvettem.
Esemény és gyerek fotókhoz még most is a legjobb lencsém a gyorsasága és megbízhatósága miatt.
A tamron 28-75 a k-x vázon sokkal inkább számít telének, filmes gépen is megállja a helyét, a crop ennek megfelelően szűkebb aps-c érzékelőn. Elvileg tényleg nem hasonlíthattam volna a 18-125-höz.
Mostanában szinte csak portrét fényképezem, amihez bőven elég, és ki tudom küszöbölni a lassúságát. Optikailag tényleg jobb egy kicsit, de ez is csak f5.6 felett érzi igazán jól magát. A fényképezési szokásaim nagyon elmozdultak a tele és szűk kivágás felé, valamint mostanában egy-egy manuális fixet és zoomot vettem, amik eddig nem nagyon akartak leugrani a vázról. Így a 18-125 nagyon háttérbe szorult és nagyon sajnálom, mert még új, és rengeteg jó kép van benne. Tény, hogy az ára tökéletesen passzolna egy tamron 70-200 f2.8 árába, amitől persze senki nem akar féláron megszabadulni, mint a 28-75-től.
Röhögtem az egyik nap, az "e-nem analog" közel 70000 forinttal adja olcsóbban a tamron 70-200-at canon vázra(???). Valamilyen trükkel megfordítaná az árat, hülyére keresné magát.

Tartom a véleményem, első mindenesnek tökéletes a 18-125 hsm.

 47      

Torma Karera

a PFC-ben van fenn K-r user manual magyarul.

 48      

Pali

Szia Zoli!
Hát én megvenném tőled a Sigmát, sajnos a távolság miatt ez csaknem lehetetlen. Az ebayen volt egy eladó de valaki túllicitált. Ha érdekel feltöltöttem ide a két obi MTF görbéit: www.megaupload.com/?d=2YWNI5MD

 49      

Vajda Zoltán

Pali!

Nem tudom, hogy mit értesz távolság alatt. Ha vevő-eladó érdekei közelítenek, szerintem megoldható lehet, de ez már ennek a topicnak a témáján kívül mutat.

zoli0207 kukac gmail com

 50      

Vajda Zoltán

Pali!
Köszönöm az ábrát, én mégis más választási módszert javasolnék neked.

A flickr keresőjébe (akár más képmegosztó rendszerbe) a "sigma 18-125 hsm pentax" szavak beütése után ezt a linket kapod:
http://www.flickr.com/search/?w=all&q=sigma+18-125+hsm+pentax&m=text#page=0

350 kép k-x, k-5 vázakkal és a 18-125-ös sigmával, mind teljes méretben.
Ezek alapján dönts. (a 17-70-es re még 10 kép sincs)
A pentax szó nélkül mindkét objetívre több ezer példát találsz (profit - amatőrt egyaránt) és saját véleményem alapján a két lencse nagyon egyforma tudással rendelkezik.
A legtöbb képet teljes méretben látod, mellette a váz megjelölésével és exif adatokkal. nagyon sok korrekt felhasználó elárulja, hogy milyen szoftveres feldolgozást használt, sok a hozzászólás.
Ezek a képek elárulják, hogy egyes objektívek milyen körülmények között a legjobbak.
Ezek mellett rengeteg kompozíciós és téma ötlettel gazdagodsz.

Zoli

 51      

Gábor

Kedves Torma Karera!
Lehet hogy én vagyok kezdő és tudatlan a fotósok világában, de mi az a "PFC"? :)

 52      

Pihe

@Gábor: a PFC a Pentax Fan Club rövidítése, amely az Index fórumon székel egy végtelenített párbeszéd formájában. :o) Itt találod meg a csoportot:

http://forum.index.hu/Topic/showTopicList?t=9033172

A vonatkozó honlapot a K-r kézikönyvvel pedig:

http://pentaxfanclub.hu/index.php?option=com_alphacontent§ion=4&cat=27&Itemid=55

Érdemes végigbogarászni mind a honlapot, mind a fórumot, mert rengeteg hasznos infót sűrítettek a Pajtások össze.

 53      

Gábor

Hát nagyon örülök, hogy rátaláltam erre a blogra!! Nagyon kedvesek vagytok! Köszi mindenkinek, főleg neked Pihe! Tulajdonképpen a Te "sufniteszted" segített a választásban! Idáig nem bántam meg a vásárlást!

Üdv.: Gábor

 54      

Torma Karera

Kedves Gábor ! Továbbá figyelmedbe ajánlom:
http://forum.index.hu/Article/showArticle?t=9195686&la=115332272
http://forum.index.hu/Article/showArticle?t=9204701&la=115331079
valamint a pixinfo-t.

Örülök, hogy bejött a gép. karera

 55      

Szilárd

Sziasztok!!!
Rettenetesen filózok három gép között, szeretném ha segítenétek.

Nikon d80
Pentax K-r (hozzám ez áll a legközelebb)
és a Canon 1100d
Szerintetek?

 56      

Pihe

Szia Szilárd!

Ez egy elég stabil "K-r" szavazat lesz a részemről: a Nikon D80 nagyon régi gép, a K10D kategóriája, a Canon pedig egész jó lenne, ha lehetne használni régi üvegekkel is. A K-r egy modern belépő gép, meg ugye Pentax is. :o)

 57      

Pali

Szilárd: Immáron 4 hónapja használom a K-r-t, meg vagyok vele elégedve. Igaz a kit obit lecseréltem egy Sigma 17-70mm lencsére. Rendelés alatt van egy Pentax 10-17mm halszem obi.
A K-r-ral készült képeket itt lehet megtekinteni:
http://indafoto.hu/aussie47

 58      

Szilárd

Köszönöm de sajnos pénztárca miatt a canonnál maradok. De ha esetleg valaki tud k-r vázat 100e körül érdekel :D

 59      

Gábor

Sziasztok!
Lenne egy gyors kérdésem. Szeretnék venni a K-r-emhez egy fix 50-es Sigma obit, ami HSM-es. Az lenne a kérdés, hogy a K-r támogatja-e a HSM AF-t?

 60      

Pihe

Szia Gábor! Természetesen támogatja, ahogy minden újabb ( x > 2008) Pentax váz. Egyedül a sima K100D és a korábbi *istD gépek nem, amik a SDM-et sem támogatják (ugyanaz a csatolófelület). K-r-re nyugodt szívvel vehetsz HSM-es obit.

 61      

Gábor

Köszi Pihe!! :)

 62      

Szilárd

Sziasztok. Én vagyok az aki kicsit fentebb még 3 gép között vacilált. Végül a Pentax mellett döntöttem és nem bántam meg. Nagyszerű masina. A beépített HDR funkció használhatatlan de sebaj :D Az lenne a kérdésem, hogy várható lesz valamikor markolat hozzá?

 63      

Pihe

Szia Szilárd, üdv a Pentaxosok táborában - sok szép képet!

Gyári markolat nem lesz hozzá (ahogy K-x-hez és K-m-hez sem volt), de szerintem csak idő kérdése, hogy a kínai csodafejlesztők mikor rukkolnak elő egy "utángyártott" megoldással. :o)

 64      

Szilárd

Köszönöm a gyors válasz. Várjuk :)

 65      

Szilárd

Sziasztok. Az lenne a kérdésem, hogy valaki csinált fw frissítést?

 66      

Pihe

Szia Szilárd! K-r-ben még nem, de K10D-ben, K-7-ben és K-5-ben már csináltam. Mi a kérdés? :o)

 67      

Szilárd

Az lenne a kérdés hogy meg merjem e csinálni, és , hogy mik az újítások/javítások

 68      

Szilárd

Túlvagyok rajta. Minden rendben ment.... :)

 69      

veho

Bár kevesen írtatok róla, a külföldi blogok megerősítik saját tapasztalatomat: sötétben (félhomályos lámpafénynél) a K-r (és K-5 is) komoly frontfókusztól szenved. Kifejezetten igaz ez nagy fényerejű objektívekkel (pl. 2.8-as macro-val már nem is korrigálható teljesen, 1.4-es Sigmával pedig totál életlen képeket produkált). Szervízben volt már vele a gépem, de visszaadták, hogy nem hibás.
Itt elég jól leírják a problémát: http://ricehigh.blogspot.com/2011/12/deeper-technical-investigation-into-k.html
A legszomorúbb, hogy a hiba bő egy éve már teljesen nyilvánvaló, de még egy firmware-frissítést sem készítettek K-r-hez ezügyben. (A K-5-höz igen, bár az olvasott tapasztalatok szerint sem oldotta meg teljesen a problémát.)
Mindemellett persze nagyon jól szolgál a K-r-em, de ez a bosszantó kis szálka időről-időre előjön...

 70      

Peti-

Hát az én tapasztalatom az, hogy valóban defókuszált kevés fényben (nem csak lámpafényben, este is) de az én obijaimmal tökéletesen korrigálható. 16-45/4, 50-135/2,8, 35/2,4. 1,4-es obim nem AF-es, de korekció után kevés fényben is megfelelő helyen jelzett fókuszt.

Ha jól tudom a K-r és a K-5 fókuszrendszere kicsit eltérő. Pont annyira, hogy a K-5-ben szoftveresen lehet korrigálni a pontatlanságot, a K-r-ben csak hardveresen lehetne... Vagy úgy, hogy bizonyos fénymennyiség alatt külön lehetne állítani a korrekciót. De ezt nem lépte meg a gyártó, talán az utód, a K-30 mentes lesz ilyen hibáktól.

 71      

Szilárd

Sziasztok. Egy kis segítségre lenne szükségem. Fél éve vettem egy K-r-t és olyan hibája jött ki, hogy mikor megnyomom az expo gombot teljesen meghülyül, felcsapva marad a tükör majd utána bármelyik gombot nyomom meg minden gombnyomásra csapkodja a tükröt. Ilyenkor teljesen használhatatlan. Ilyenkor leveszem az obit nyomok egy live view módot akkor rendbe jön. Érdekesség, hogy ha felrakom az SMC Pentax 50mm-es manuális objektívet akkor egyáltalán nem jelentkezik a probléma. Ha felteszem bármelyik kitobit azonnal megbolondul. Néha ellő egy egy képet utána annyi. Van ötletetek? Jótállás van rá de nem szívesen vittem volna még szervizbe.

 72      

Veho

Hát ez valami szoftveres gubanc lehet...
A szervíztől szerintem ne félj, bár néhány hétig eltart, de legrosszabb esetben is legalább megtisztítják a gépet. :-) Jó esetben (ha nem derül ki, hogy az akváriumból halásztad ki a gépet) biztos megjavítják.

 73      

Pihe

Szia Szilárd! Én is a szervízt javaslom. Ha a manuális obival nem jelentkezik a probléma, akkor gyaníthatóan valami elektromos vagy - ahogy Veho is írta - szoftveres hiba lesz. Három-négy héttel számolj, de mindenképpen időben add be, még a gari lejárta előtt (mert különben úgy jársz, mint én a K10D-vel, amikor a dátumozója megőrült és halogattam a szervízt).

 74      

Szilárd

Köszönöm a választ. Kínosan vigyázok rá, semmilyen külső káros hatás nem érte. Ezért nem értem a dolgot. Viszont vettem bele egy utángyártott akksit. Nem mondom, hogy rögtön utána romlott el, hogy beraktam volna, de végül is használtam vele 1-2 hónapig a gépet felváltva a gyári aksival.

 75      

Pihe

A probléma a gyári akksival is fennáll vagy csak az utángyártottal? Az utángyártott energiaforrások okozhatnak gubancokat (láttam olyan K-5-öt, ami exponálás közben kapcsolt ki, stb). Szóval ez lehet gond.

 76      

Szilárd

Mindkét akksival fenáll a probléma de nem emlékszem, hogy melyik akkinál jelentkezett először. Érdekes, hogy a manuális obival egyszer sem jelentkezett a probléma.

 77      

Attila

Sziasztok segitseget szeretnek kerni PENTAX K-r gepem van ,es a utobbi idoben azt csinalja hogy egy gomb lenyomasnal tobbszor felcsapodik a tukor ,es valamikor renszertelenul is es be is akad ,ijenkor ki kell kapcsolnom a gepet,de elofordult hogy ki kellet venem a akut is ,megkerlek titeket ha valki tudni segiteni nagyon szepen koszonom,
Pentax Kr ,Firmvare 1.15
Objektiv TAMRON 18-200-as

meg egyszer nagyon sepen koszonom,...

 78      

Pihe

Szia Attila!

Első kérdés: próbáltad más áramforrással? Vegyes, vagy noname elemekre a K-r érzékeny, sokan a Sony Eneloopra esküsznek. Ha akkut használsz, eredeti vagy utángyártott?

Második kérdés (ha az első nem oldja meg a problémát): garanciális még? Ha igen => szervíz. Ha nem, akkor guglizz rá Csurgó László nevére.

 79      

Pityu

Ma vettem meg a K-r-t. Borzalmas kepeket keszitett automata modban: szemcses, vacak, elmosodo es kiabrandito. Tobb lencset is feltettem ra. Mit tegyek? Eddig egy vacak, kompakt, 16 megapixeles Fujival fenykepeztem, az sokal jobb kepeket keszitett.

 80      

Pihe

Pityu: először is gratula a géphez! A hibát az automata mód fogja okozni, vélhetően be van kapcsolva az Auto ISO és emiatt igyekszik a zársebességet kezelhető szinten tartani az érzékenység rovására. Próbáld meg jó fényviszonyok között használni automatában, vagy tekerj át a módválasztót Av-re és állíts be egy 5,6 vagy 8-as rekeszt (hogy minden szép éles legyen), az ISO-t pedig tekerd le a minimális értékre. Esetleg dobj egy át szemcsés képet e-mailben, szívesen megnézem az EXIF-ből, hogy mi a gond (szabolcs kukac csorge pont hu).