EGY PIHE AZ EZER SZÖSZ KÖZÖTT

CSÖRGE SZABOLCS JÓZSEF BLOGJA FOTÓZÁSRÓL ÉS EGYEBEKRŐL KÖNNYEDÉN

KEDVES PENTAX! (SMC PENTAX DA (L) 35MM F/2,4 AL SUFNITESZT)

Évek óta hűséges rajongód vagyok. Talán nem én vagyok a legrégibb és a legnagyobb Pentax-júzer kis hazánkban, de kitartottam akkor is melletted, amikor mások elhagytak, ugyanakkor megvallom, a K20D utáni csend és kósza rémhírek a cég sorsáról engem is elbizonytalanítottak. Nem tudtam Rád akkor sem haragudni, amikor törölted a roadmapeket a honlapodról és kicsit úgy éreztem, hogy kiürült a tarsolyod és csak élvezed az évekkel ezelőtti, K10D-nek, majd a ráncfelvarrás K20D-nek köszönhető sikerben megrészegülésed utolsó óráit.

Aztán a K-7 után mosolygósabb lettem, ha Rád gondoltam és beláttam, hogy nem szabad a konkurenciához hasonlítani, hiszen Te nem is akarsz hasonlítani rá.

Egyszer csak történt valami: leporoltál egy régebbi, még a filmes érából származó méltán jó hírű makróobjektívedet, új köntöst adtál rá és újra a boltok polcaira helyezted. Reméltem, hogy felismered: igen, ez a jó irány, ezt kell csinálni a híresen jó optikákkal. De aztán megint nagy csend lett a házad táján és sokáig nem történt semmi.

Vidám lettem, amikor bejelentetted a 645D kiadását, amivel ismét kiálltál kicsit a sorból és a tesztképek, felhasználói visszajelzések alapján sikerült olyan vázat alkotnod, amivel tényleg egy külön kis szigetet hoztál létre a fotós piac langymeleg állóvizében.

Közben továbbra is olyan objektívek után kutattam, amiket egyformán tudok kisfilmes és digitális vázakon használni kötöttségek nélkül - közel két évig hajtottam például FA 35/2 objektívedet, amit már kivontál a gyártásból, de még fellelhető itt-ott.

Kedves Pentax! Nem azért írok most Neked, hogy méltassalak, hiszen akkor a K-5-ről és a 645D-ről írnék, amikkel megmutattad, hogy nem szabad folyton a Leica méretű digitális érzékelős vázak után sírnunk. Sokkal inkább írnék arról, hogy mi tartott négy egész évig a K10D óta, hogy felismerd azt a jogos felhasználói igényt, ami majd kibökte a szemed, hogy nem kevés lelkes Pentax felhasználó szeretne fix objektíveket viszontlátni a régi kínálatodból? Hol van például az FA* 85/1,4? Az FA* 24/2? És akkor azt meg sem merem említeni, hogy a népnek szüksége van olcsó fixekre is. Teljesen mindegy, hogy kispórolod belőle az olyan ínyencségeket, mint az időjárásálló burkolat vagy a Quick Shift, amik Rád mindig jellemzőek voltak. Hogy van az F 50/1,7? Az FA 35/2? Az FA 28/2,8?

Aztán megint történt valami, amivel boldoggá tettél: az egyik legjobb fix objektívedet műanyag tubusba húztad és készítettél nekünk egy pihekönnyű, olcsó és hihetetlen képminőséget produkáló fixet: a DA 35mm F/2,4 AL-t. Ezen a ponton kicsit úgy érzem, vallás lett belőled: mindig hinnünk kell Benned és csak ritkán kapunk Rólad jelet.

De micsoda jel lett ez! Bár a műanyag kialakítás és a gagyi hatású fókuszgyűrű elsőre riasztó, hiszen nem ehhez vagyunk szokva Tőled, de aztán eszembe jutott, mit is kértem korábban. 124 g "súlyával" többször meg kellett néznem, hogy az objektív valóban a dobozában van-e. Maga az objektív olyan, mint a doboza: semmi flanc, de ahogy kibontom, ordít, hogy menjek vele fényképezni. Látószöge digit vázon csak egy paraszthajszálnyival több, mint ami az emberi szem számára természetes, de még így is ezerszer barátságosabb, mint a cropszorzó miatt kistelévé mutálódott 50mm-es alapobjektív. A Super Protect bevonatos frontlencse körül M49-es szűrőmenet kanyarog, köszönhetően a kis méretnek. Ismét csak többször kellett ellenőriznem a blendét, amikor az élesebbnél élesebb képek F/2,4-es érték mellett elkezdtek kifelé potyogni a memóriakártyámról - olyan objektívet készítettél, amit nem szabad lerekeszelni. Kerestem kromatikus aberrációt is, de nem nagyon találtam, legfeljebb csak a fókuszon kívül eső tartományban: ez szívemnek azért volt nagyon kedves, mert méregdrága objektíveid többsége sem hibátlan ilyen szempontból (lásd kevésbé méltató írásomat a DA* 16-50/2,8 SDM-ről). 6 blendelamella dolgozik a tubusban, ami semmi különös, de kellemes bokeh-t produkál. Negatívum viszont, hogy lemaradt a napellenző és szemmel látható a hordó torzítás, főleg, ha kihasználjuk a 30cm-es közelpont adta lehetőséget. Filmes vázra téve 92%-os keresőben vignettálásnak nincs nyoma, de a sarkok felé megfigyelhető gyér mértékben sötétedés (fall-off). 39.000 Ft + ÁFA bevezető árért mindenkinek szívből ajánlom ezt a kis műanyag kincset.

Tehát, kedves Pentax, most már kezdesz belekóstolni abba, hogy mit is kellene csinálnod. Remélem, hogy a K-5 után is lesz élet és e furcsa vallásban is meghallgatod híveidet, ahogy azt tetted a következő tesztképeket gyártó objektíveddel.

Az alábbi képek kattintással nagyíthatóak.


SMC Pentax DA (L) 35mm F/2,4 Pentax Z-1 vázon


SMC Pentax FA 50mm F/1,4 és DA (L) 35mm F/2,4


SMC Pentax DA (L) 35mm F/2,4 tesztkép: teljes képmező, kicsinyítve. Az alábbi képek ebből 800 x 600 pixel méretű kivágások a 100%-os nagyításból, állványról, kikapcsolt Shake Reduction mellett készültek, RAW-ban, 0% utómunkával


SMC Pentax DA (L) 35mm F/2,4 @ F/2,4: képmező közepe


SMC Pentax DA (L) 35mm F/2,4 @ F/2,4: képmező sarka


SMC Pentax DA (L) 35mm F/2,4 @ F/4: képmező közepe


SMC Pentax DA (L) 35mm F/2,4 @ F/5,6: képmező közepe


SMC Pentax DA (L) 35mm F/2,4 @ F/8: képmező közepe


SMC Pentax DA (L) 35mm F/2,4 @ F/2,4: kromatikus aberráció (100%-os kivágás a képmező sarkából)


SMC Pentax DA (L) 35mm F/2,4 @ F/2,4: bokeh a következő bejegyzés tárgyával

Az objektívet a Public Art Multimedia Kft-től kaptam tesztelésre. :o)

 PIHE, fotó témakörben


  fotó     pentax     sufniteszt    


Megosztás Facebook-on


HOZZÁSZÓLÁSOK



 1      

Tudjukki

Biztató eredmények, főleg ennyiért!
Ránézésre kötelező darab lesz minden Pentaxos pajtás (és chix:) ) táskájában.
Ejj, ha még meglenne a 35/2.8 macro obim, micsoda kis összehasonlító tesztet lehetne rittyenteni!

 2      

Pihe

@Tudjukki: emlékeim vannak a 35/2,8-ról és szerintem ez a kis műanyag butaság veri nyitott rekeszen a limót. :o(

 3      

Gabesz

Kedves Szabolcs!

Örömömre szolgál,hogy sikerült megörveneztetni Téged és Pajtásaidat ezzel az objektívvel!

Pentax


Nos azthiszem ez lenne a válasz...rövidentömören!:)

 4      

tmt

Nyami. Viszont én a 35/2.8 ltd-re pályázom. Jóaz? Ne bizonytalanítsatok el, indoklást kérek plíz :)

 5      

Pihe

@tmt: alig egy éve Merc... Tudjukkinek köszönhetően kipróbálhattam egy 35/2,8 Makit. Úgy látszik, hogy az emlékeim túlságosan is megkoptak azóta, mert fentebb azt írtam, hogy a DA(L) 35/2,4 megveri nyitott rekeszen, de visszanézve a bejegyzésemet a Limóról (http://blog.csorge.hu/blog/422/korlatozott-korlatlansag-smc-pentax-da-35mm-macro-limited) már kevésbé tűnik úgy, hogy túl sok lenne a különbség. Nekem nagyon tetszett a Limited, építésileg csillagos ötös, képminőségben tökéletes, az egyedüli nyűgöm nekem az 1:1-es makró miatti döglassú AF volt.

 6      

tmt

@Pihe: wow, már emlékszem a tesztre így visszaolvasva. Megnyugodtam :) Ez az obi pont nem akciófotózáshoz kell nekem, úgyhogy királyság.

 7      

Pihe

Ha viszont már itt vagyunk, örömmel olvasnék pár keresetlen szót az FA 24/2-ről. Hogy muzsikál? Szereted?

 8      

gorbelabda

Kedves Pentax!

De boldog lettem volna ha ugyanezért a pénzért egy 50mm-es fixet adtál volna ki!
Az is fantasztikus lenne, ha remote control működne k-7 -el is és nem azt a választ kapnám, hogy nem tervezzük ezt a szoftvert létrehozni.

Üdv,
Egy örök elégedetlenkedő

 9      

tmt

FA* 24/2.

Igen, szeretem. Nagy dög. Az én alább következő tesztem még kevsébé megalapozott technológiailag, mint a tiéd, mivel én nem próbálgattam pl. végig rekesz szerint, stb.

Alapvető tudnivalók:

* f/2-n szoftos, aztán rohamosan javulni kezd, 2.8-nál már éles, afölött meg nagyon.
* Mindez a közepére igaz, sajnos (bár én ezzel kevésbé foglalkozom, mint egy átlag dpreview-es pixelpeeper), a szélen APS-C-n is látszik a gyengébb felbontás, főleg mondjuk a K-7 14mpx-én
* Van némi CA is a szélek felé haladva, ugyanakkor a purple fringing-re kevésbé érzékeny (az FA 50/1.4 a csúcsrózsaszín :)), legalábbis én ritkán tapasztalom.
* Felépítését tekintve nem lehet rajta kivetnivalót találni, bár a focus-clutch mechanika először kicsit fura - igaz, én ritkán használom ezt az obit manuál módban, tehát nem szoktam rendszeresen rángatni.
* 67mm-es filterek másznak rá, ami hálistennek több obival is kompatibilis, ilyen pl. a nagy kedvenc DA* 50-135/2.8
* Sajnos ennek még nem olyan a napellenzője, mint az újabb pentaxos obiknak (amiken ki lehet pattintani egy kis ablakot, hogy lehessen rajta keresztül ujjazni a polárszűrőt), de hát istenem, ettől azért nem fogok kiszaladni a világból :)

Végezetül pár példa, bár megjegyzem, nincsenek 100%-os cropok, és van rajtuk némi utómunka is):

http://lh3.ggpht.com/_AxFMlPbC2JM/St3eNFShFbI/AAAAAAAACmc/25xFt-K5u-w/_IGP0628.jpg

http://lh6.ggpht.com/_AxFMlPbC2JM/TGOYjg6ANbI/AAAAAAAADmo/gbb3Eel9-lY/s144/_IGP4064.jpg

http://fc06.deviantart.net/fs71/f/2010/295/2/d/2d38a45a8c62bacf252724f9cc21f498-d31ad26.jpg

http://fc07.deviantart.net/fs70/i/2010/118/8/e/zwingg_I__by_tmt.jpg

http://fc03.deviantart.net/fs71/i/2010/118/8/5/zwingg_II__by_tmt.jpg

 10      

Pihe

Köszönöm, tmt, abszolút korrekten összefoglaltad (a különböző rekeszekkel történő nemiéletet csak a perverzebb Pajtások fantáziájának kielégítésére szoktam megejteni)!

 11      

Zsákai Péter

nahálistennek

 12      

kiscsicsak

Csak egy megjegyzés: 35*1,6=56mm A gyújtótávolság nagyobb, a látószög így KISEBB mint 50mm ekv. esetén, nem? :)

 13      

Pihe

Dávid, apró megjegyzés: 35 x 1,5 = 53mm. :o) Kisebb a látószög, mint az 50mm ekv, de nem számottevően, ezért alkalmas ez a gyutáv Nikon / Pentax APS-C-n alapobinak. Canonra meg ott egy rakás fényerős 28mm-es. :o)

 14      

Varga Ági

:(( Tapasztalt valaki rajtam kívül bosszantóan gyakran kék színű tükröződést ezzel az obival? Napellenző használat mellett, sötét témán, ha szemből ablakon vagy akár lombok közül jön be erős fény. Eddig ilyenhez nem volt szerencsém, és a keresőben csak néha veszem észre, utólag nagyon kellemetlen az eredmény. Olcsó húsnak mégis csak híg a leve? :((

 15      

Pihe

Ági, nem lehetséges, hogy a fény a napellenző belső részén csillan meg (nincs megfelelően kezelve / lefestve) és onnan érkezik vissza a keresőbe? Érdemes lenne ugyanolyan fényviszony mellett napellenzővel és nélküle is megpróbálni. Gondolom utángyártott napellenzőről van szó: ha ez okozza, érdemes bársonnyal vagy hasonló anyaggal kibélelni.