EGY PIHE AZ EZER SZÖSZ KÖZÖTT

CSÖRGE SZABOLCS JÓZSEF BLOGJA FOTÓZÁSRÓL ÉS EGYEBEKRŐL KÖNNYEDÉN

MEGOLDOTT BETŰREJTVÉNY: TAMRON 17-50MM F/2,8 SP XR DI II LD ASF IF (SUFNITESZT)

A Tamronnál tudhatnak valamit az optikákról, mert sorozatban olyan objektíveket veszek a kezembe ettől a gyártótól, amelyekre alig-alig tudnék rosszat írni (eltekintve a borzalmasan hosszú elnevezéstől) - pedig a sufniteszteket olvasgató Pajtások bizonyára tudják, hogy általában a negatívumokat szoktam kiemelni, a jót ugyanis meghagyom a fizetett tesztereknek és a marketingeseknek. Ugyanakkor szeretném felhívni a figyelmet arra, hogy a sufnitesztek inkább személyes vélemények, elmélkedések, mintsem univerzális kijelentések vagy ökölszabályok egy-egy termékről.
Felépítés

Az objektív méretre és súlyra az SP 28-75/2,8 kisöccse lehetne (82mm hosszú és 434 grammot ad hozzá a vázhoz), alig marad el dimenzióban a filmes vázakra tervezett zoomtól. Kialakításában is az SP szériát követi, a vastag, gumírozott és jó fogást biztosító zoomgyűrűt egy dekoratív aranycsík követi, aztán a frontlencse előtt a műanyag fókuszgyűrű és a távolságjelző skála. A frontlencse körüli menetre 67mm-es szűrőket szomoríthatunk, így ha a nagytestvér is a táskánkban figyel, akkor a szűrőket is megoszthatjuk a két objektív között. Nekem az 28-75-tel is az írtó műanyag kinézet volt a gondom, de ez a nyűg egészen addig tart, amíg el nem kattintjuk az első kockát. Tesztalanyunknál is megtaláljuk a Lock kapcsolót a bajonettnél, amely 17mm-nél fixálja a zoomgyűrűt, így az nem tud kitekeredni lefelé való lógatásnál (ezt én viccesen csak gravitációs szenzornak szoktam hívni) - ugyanis zoomolásnál az objektív megnő, bár szerencsére az élességállítás már nem növeli ezt tovább. A frontlencse egyébként a belső fókuszálásnak hála nem forog körbe, így kreatív szűrőket is használhatunk. A 28-75-höz képest egyetlen változás van, amellyel a Tamron is beállt a digitális tendencia követésében: a rekeszgyűrű teljesen eltűnt a tubusról. Az objektívhez szirom alakú napellenzőt csomagolnak, amely egy-az-egyben megegyezik a 28-75/2,8 tartozékával.







Az alábbi képeken Pentax Z-1 vázon látható, mivel méretében ez a gép hasonlít a leginkább a mai digitális tükörreflexes gépekre.






Képminőség

A "sose ítélj elsőre" kamatostul működik a Tamron 17-50/2,8 esetében. A rajza és a színei nagyon rendben vannak, bár érdekes módon 17mm-en nekem jobban tetszett a produktum, mint a gyújtótávolság távoli végén. A képmező közepén F/2,8-on is remek felbontást kapunk, de ez legnagyobb blendén a szélek felé pánikszerűen romlik, ahogy az nagy fényerejű nagylátók esetében lenni szokott. A Photozone mérései alapján az optimális teljesítményt F/4-en és F/5,6-on adja le, ekkor már a nagyon jó / tökéletes határvonalat jelentő 1850 vonalszélesség / képmagasság értéket is átlépi mind a mező közepe, mind a szélek.


Tamron 17-50mm F/2,8 @ 17mm @ F/2,8: képkivágás közepe



Tamron 17-50mm F/2,8 @ 17mm @ F/2,8: képkivágás széle



Tamron 17-50mm F/2,8 @ 50mm @ F/2,8: képkivágás közepe


Amikor felcsavartam a K-7-re, a váz furcsa módon engedélyezte a perspektíva és a kromatikus aberráció vázon belüli korrekcióját. Engedélyeztem volna én is, ha lett volna miért. A 13 csoportba tuszkolt 16 lencsetag közül négy korrekciós és ez igencsak megteszi hatását: a legnagyobb rekeszen, 17mm-en, kontrasztos szituációknál sem találtam kromatikus aberrációt, pedig vehemensen kerestem. 17mm-en szemmel láthatóan hordóra torzít az objektív, 35mm környékén pedig szép lassan ez átfordul párnába. A K-7-en kértem a perspektívakorrekciót, amelyet összehasonlítottam egy természetes képpel: valamit csinál, de nem tudtam megállapítani pontosan, hogy javul-e a kép. Az alábbi képen két exponálást látunk vázon belüli perspektíva-korrekcióval és anélkül, szendvicskép formájában. A látható vonalak (érdemes rákattintani a képre a nagyításhoz) az eltéréseket mutatják.


Tamron 17-50mm F/2,8: perspektíva-korrekció Pentax K-7 vázzal


Ami viszont a való életben is szabad szemmel megfigyelhető volt, az a vignettálás: 35mm-es vázra csavarva a 92%-os keresőben is látványosan vignettált a teljes átfogásban, ám ez még APS-C-n is megfigyelhető. A legdurvább 17mm-en, aztán 35-től javul a helyzet, F/4-re rekeszelve pedig teljesen el is tűnik. Összességében azt kell, hogy mondjam, hogy a vignettálás az egyetlen negatívum, amelyet fel tudnék hozni az optikai jellemzőknél: rajzban, színeiben, kontrasztban és hullámhossz-kezelésben példás darab. (Valószínűleg a márkatársak meg fognak kövezni a kijelentésemért, de nekem sokkal jobban tetszett, mint a Pentax DA* 16-50mm F/2,8 SDM.)




Élességállítás

A Tamron 17-50/2,8 tubuson belül, a váz csavarhúzójának segítségével állítja a fókuszt: ez konkrétan azt jelenti, hogy azon belépőszintű gépeken nem fogjuk tudni használni, ahol nincs vázon belüli fókuszmotor. (A Pentax kínálatában nincs ilyen váz.) K-7-en az élességállítás gyors volt, bár messze nem nevezhető halknak. A fókuszgyűrű ugyanannyit fordul, mint a 28-75, amely talán 60 fok, ha van. Ennek ellenére kézzel is nagyon szépen finomhangolható a 27 cm-es közelpont és végtelen között. Pentax vázon nincs külön a tubuson kapcsoló, az AF-MF között a vázon válthatunk. K-7-en legnagyobb rekesznél kicsit bizonytalan volt az AF, Pentaxosan utánadöcögött - remélhetőleg ez más márkáknál nem így működik.


Használhatóság és népítélet

A 17-50mm-es átfogás a digitális vázak klasszikus kitobjektíveinek tartományát hozza, sőt, ha Tamron mércével mérjük, a 28-75mm átfogását kapjuk meg (17 x 1.5 = 26; 50 x 1.5 = 75). A nagy fényerő miatt jól használható beltérben közepes csoportképekhez és az 50mm-es végen akár portréra is foghatjuk. Alapvetően egy kiemelkedően jó optikai tulajdonságokkal bíró "all-around" objektívet kapunk relatíve jó áron (kiskereskedelmi ára a bejegyzés írásakor körülbelül 100.000 forint körül alakul).


Tamron 17-50mm F/2,8 @ 50mm: képkivágás az átfogás végein



Tamron 17-50mm F/2,8 @ 17mm: képkivágás az átfogás végein


Köszönöm szépen Tudjukkinek, hogy az objektívet kipróbálhattam. :o)

 PIHE, fotó témakörben


  fotó     fotótech     sufniteszt     tamron    


Megosztás Facebook-on


HOZZÁSZÓLÁSOK



 1      

Zsákai Péter

én csak annyit szeretnék hozzászólni, hogy az első bekezdésben van egy elgépelés "ököszabályok". jópajtásiasság vezérel, hogy ezt megjegyezzem. ebből látod, hogy "Péter was here". ;)

 2      

Pihe

Köszönöm Péter :o)))

 3      

eldiablomismo

Akárhányszor felraksz egy képet erről a Z-1-ről mindig irigy leszek kicsit :)

 4      

Pihe

EDM: pedig eszemben sincs azzá tenni. :o)

 5      

Tudjukki

Ó a drágaszágom!:))))

Örülök, hogy megerősítetted az matőr benyomásaimat az obival kapcsolatban, még az új Sigma 17-70/2.8-4 HSM-re lennék kíváncsi:) *Nem, olyan még nem járt nálam:D*

Ellenben, ha egy Pana GF1 érdekel 20/1.7-es pancake-kel néhány napra szólj;)

 6      

Levi

Először is gratulálok a bloghoz, igényes oldal. Ex-Pentaxosként szoktam néha olvasgatni. Én az esetek 90%-ában Tamron obikat használok, nagy megelégedettséggel. Örülök, hogy végre más is látja, jó obik ezek, nem kell mindig "gyárit" használni.
Üdv: Levi

 7      

Pihe

@Levi: köszönöm a látogatást és a dícséretet is. :o) Javarészt Tamron, Sigma objektíveket használok, ennek oka a gyári obik számomra megfizethetetlen árfekvése (néha szoktam álmodni, persze :o)) - úgy vettem észre a nálam megforduló gyári és harmadik féltől származó üvegek összehasonlításakor, hogy sok különbség nincs, ma már nem annyira kompromisszum, mint inkább ésszerűbb megoldás. Remélem, hogy ezt a fényképezőgépeink gyártói is észre veszik majd idővel (jobb később, mint...).

 8      

CIX

Szia kedvenc teszterem :)

Mint rendszeres olvasó/látogató a következőket kérdezném:

1. Tamron 10-24mm f/3.5-4.5 obit nem teszteltél még?
2. Én a fent említett típust vettem pár napja.
Pentax K-r vázon használom.
idézlek:
"Amikor felcsavartam a K-7-re, a váz furcsa módon engedélyezte a perspektíva és a kromatikus aberráció vázon belüli korrekcióját. Engedélyeztem volna én is, ha lett volna miért. "

Nekem nem ajánlja fel a váz a lehetőséget, nem tudom kijelölni, pedig ott van :(
Én vagyok suta?

3. Ezen tesztedet végigolvasva, arra a következtetésre jutottam, hogy "meg kell tanulni fotózni" ezzel az objektívvel. Napok óta azon kísérletezgetek, hogy mikor, milyen állásban lesz éles a kép mindenhol. Eddig ez nem jött össze. A kép szélétől kifelé egyre romlik, homályosodik a kép.
Optika tulajdonság lenne?


Köszönöm előre is válaszod.