EGY PIHE AZ EZER SZÖSZ KÖZÖTT

CSÖRGE SZABOLCS JÓZSEF BLOGJA FOTÓZÁSRÓL ÉS EGYEBEKRŐL KÖNNYEDÉN

PENTAX K-7 DINAMIKA- ÉS HDR SUFNITESZT

A K-7 gyenge pontja a rengeteg szolgáltatása ellenére is a Samsung által gyártott rém harmatos minőségű érzékelő, amely főként dinamika és zajszűrés terén marad messze el a konkurenciától. Ezt valószínűleg tudták már jóval a K-7 sorozatgyártása előtt, hiszen a vázba szoftveresen több olyan eszközt is építettek, amely a szégyenletesen kicsi dinamikát hivatott feljavítani - mivel összehasonlító teszt a mai napig nem készült, ezért sufniteszt jelleggel csemegéznék kicsit e szolgáltatásokból.

Frissítve: 2010. február 15.

A körülmények

Mivel a vázon belüli HDR funkció csak JPEG-ben érhető el, ezért a teljes korrektség jegyében végig ebben a formátumban dolgoztam (természetes tónus, vázon belüli Fine Sharpening +2 élesítéssel, a méretezést leszámítva semmilyen utómunka nem történt). A vázon a Sigma 10-20/4-5,6 EX lógott. Kifejezetten sanyarú körülményeknek szerettem volna kitenni a dinamikai tesztelést, ezért egy megvilágítás nélküli szobában tűző napos ellenfényben lövöldöztem, nehezítésképpen betoltam a képbe egy fekete bőrfotelt is, szintén ellenfénybe. A fénymérés kiértékelőre (mátrix) volt állítva, mind a 77 pont dolgozott.


A vizsgált módok

A következő expozíciókkal készítettem el az összehasonlítást: normál expozíció, csúcsfény kompenzáció, legerősebb fokozatú árnyék kompenzáció, csúcsfény- és árnyék kompenzáció egyszerre, vázon belüli gyenge HDR, vázon belüli erős HDR, vázon belüli erős HDR, kiegészítve egyszerre csúcsfény- és árnyék kompenzációval. A képsorok végén a technikai szemléletű Pajtások hisztogrammok alapján is kiértékelhetik az expozíciókat.


Működési elvek

A csúcsfény kompenzáció és az árnyék kompenzáció tulajdonképpen nagyon hasonlóan működik: csúcsfény kompenzációnál a váz alulexponál, így megőrizve a csúcsfényeket a kiégéstől, majd az elkészült képen a bebukóhoz közeli árnyékokat szoftveresen felhúzza. Ez a mód csak ISO 200-tól áll rendelkezésre (a váz ekkor gyakorlatilag egy fényértékkel alulexponál, amit pushol az aktuálisan beállított értékre). Árnyék kompenzációnál nincs alulexponálás, a kész képen a sötét részeket az előzőekben hasonló módszerrel "emeli" meg, vagyis ránt egyet a gradációs görbén - ebből a módból három különböző fokozat áll rendelkezésre, az első kettő nagyon harmatosan befolyásolja a végeredményt, ezért a teszt hármas fokozaton készült. Mindkét módszer a sötét, felhúzott részeken, mintha csak utómunka során tennénk ugyanezt, jelentős zaj megjelenésével jár, erről lesz külön kép. A vázon belüli HDR mód minden tájkép- és épületfotós álma, gyakorlatilag a K-7 egyik leghasznosabb tulajdonsága is lehetne, ha nem lenne korlátozva JPEG formátumra és három, egymástól 1 Fé távolságra lévő expozícióra. A vázon belüli HDR ugyanazt teszi, mint számítógépen futó szoftver rokonai: egy megvilágítási sort készít és ezeken a sötét illetve kiégő részeket egy növelt dinamikájú szendvicsképpé gyúrja össze. Ehhez természetesen állványra lesz szükségünk, hiszen a váz nem tud illeszteni. A kész kimenet egyetlen JPEG kép lesz. A vázon belüli HDR mód két fokozatban áll rendelkezésre, amíg az első természetes, szép eredményt ad, a másik, erős fokozat, egy durvább tónusmasszírozáson küldi át a sorozatot, így pedig egy rosszul természetellenesen feldolgozott, szellemképes HDR-t kapunk eredményül (ilyet nyilván Mindenki látott és meg merem kockáztatni, készített is már - én is -, hiszen a neten látható HDR képek 90%-a pocsékul van utómunkázva). Érdekes módon a HDR képeket pluszban arcon csaphatjuk a csúcsfény- és árnyékkompenzációval is, így még tudunk egy plusz löketet adni a dinamikának.


Személyes megfigyelések

Ilyen mostoha világítási körülmények között a vázon belüli erős HDR (HDR2) muzsikált a legjobban, ez adta vissza a legtermészetesebb dinamikát, ám itt már megjelennek a rossz HDR feldolgozásra oly' jellemző fénykontúrok, ezért a gyenge változat (HDR1) talán jobb választás lehet. A csúcsfény- és az árnyék kompenzáció minimálisan lendít a dolgon, ám ekkor már komoly mértékű zajjal kell számolnunk, hogy mérlegelnünk kell: fontosabb-e a csúcsfények megőrzése, mint a zaj (nyilván a legtöbb esetben igen). Ha a Pentax lehetővé tenné a 5 képes, egymástól 2 Fé "távolságra" lévő megvilágítási sorozatot vázon belüli HDR módban, a K-7 lenne "A" tájképfotós és a "AZ" épületfotós fényképezőgép. Sajnos azonban amíg ez nincs így, marad az akár órákat-napokat is igénybe vevő "játék" a kézi maszkolással.




Normál expozíció




Csúcsfény kompenzáció




Árnyék kompenzáció




Csúcsfény- és árnyék kompenzáció




Csúcsfény- és árnyék kompenzáció: fellépő zaj




Vázon belüli HDR, gyenge fokozat




Vázon belüli HDR, erős fokozat




Vázon belüli HDR, erős fokozat + csúcsfény- és árnyék kompenzáció




Vázon belüli HDR, erős fokozat + csúcsfény- és árnyék kompenzáció: fellépő zaj



Normál expozíció Csúcsfény kompenzáció
Árnyék kompenzáció Csúcsfény- és árnyék kompenzáció
Vázon belüli gyenge HDR Vázon belüli erős HDR
Vázon belüli erős HDR + csúcsfény- és árnyék kompenzáció



Széljegyzet

A kevésbé technikai jellegű Pajtásoktól elnézést kérek, de most jönni fog egy pár nem kimondottan fotónézegető, inkább kiértékelős bejegyzés, többek között lesz halszemezés (Pentax 10-17mm vs Samyang 8mm vs Peleng 8mm), vakuzgatás (Metz 58 AF-1 vs Pentax AF 540FGZ) és videózás (K-7) is. Igyekszem gyorsan bepótolni az elmaradásokat, hiszen jövő héten lesznek ajándékok szerintem bőven a Pentaxos dobozban. Aztán meg persze fényképezünk is. :o) Stay tuned.

 PIHE, fotó témakörben


  dinamika     hdr     k-7     pentax     sufniteszt    


Megosztás Facebook-on


HOZZÁSZÓLÁSOK



 1      

eldiablomismo

Hát igen, ez a dinamika még mindig gyenge pontja a digiszenzoroknak, és sajna az egy szem Fuji-n kívül (publikusan) nem is fejleszt ez irányban egyik gyártó sem :/

 2      

rivera

Latvanyos teszt lett erdekes informaciokkal.

Kivancsi lennek, mit mutatna az eros HDR + csucs es arnyek komepenzacio valtozat mellett egy 5d-vel keszult, raw-bol recovery+fill light-al kompenzalt kep. Igy ranezesre azt mondanam hogy az arnyekokat siman hozna ezzel a zajjal, a fa es a haz viszont nem nagyon latszana.

A HDR modrol csak hallottam a K7-nel, reszleteket nem tudtam eddig, de igy nem tunik tul hasznosnak. Ha mar allvannyal fotoz a tajkepfotos, akkor jobban jar ha 3 expos rawot csinal es maga kombinal, minthogy rabizza a gepre. Persze allvany nelkuli megvalositas eleg sok problemat vetne fel, az illesztesen kivul is.

 3      

gorbelabda

Érdekes és tartalmas teszt. Viszont egyben kicsit lehangoló. Kiváncsi leszek jövő 7en történik-e valami bejelentés Las Vegasban. Jön e full-frame vagy legalább valami ütős dolog. Sajnos egyre inkább kezdem azt érezni, hogy pentaxék nem tudják tartani azt az ütemet amit a konkurenciák diktálnak. Ha a gyártó nem lép akkor meg a felhasználók fognak....

 4      

wfalcon

Hát, az eddig hallott rémhírekkel ellentétben, nem is olyan vészes az in-camera HDR. Biztos vannak jobb gépek, jobb HDR-algoritmussal, a PC-s képfeldolgozók is jobb eredményt produkálhatnak, de ott a helyszínen pár képből létrehozva, mondjuk elfogadható. Persze, mindez komoly kompromisszumokat jelent, mert ne várjuk el, hogy egy alapvetően kép készítésére készült eszköz rögtön profi módon dolgozza is fel. Akkor meg minek a RAW? Így legalább megmarad a digit labor-fíling. :)
Lehetne bővíteni a HDR-módot, kicsit átírni a feldolgozó algoritmust. Nem lenne rossz, ha több képből (4-6) tudná megcsinálni, és jó lenne, ha RAW-ból is tudná. Vegyük a jelenlegi állapotot egy valósidejű béta-tesztnek és bízzunk benne, hogy a Pentax is így látja, és már dolgozik az in-camera-HDR v2.0-n.
A HDR-t pedig nem lenne muszáj túlhúzni, mert akkor készülnek olyan rettenetes képek. De kis odafigyeléssel, netán már a kép készítésének idején előre gondolva és eltervezve a későbbi HDR-t, elkerülhető a borzalmas HDR.

 5      

tmt

Arról nem is beszélve, hogy a HDR mint fogalom állandóan félre van értve/magyarázva (nem itt), mivel az, hogy High Dynamic Range, nem azt jelenti, hogy a végeredményképpen kapott, 8bit/csatornás jpg a hdr, hanem egy nagyobb (12-14 bit/csatornás) kép eredtije a HDR, és a végleges kép az ennek a tonemappelt változata, vagy pedig (mint a K7-nél is) expozíció sorozat révén megnövelt dinamikatartomány 8bitre összekombinált változata.

Magyarul a PEF fileok (meg az összes többi raw formátum is kb.) igazából a HDR képek, és egész jól lehet egy db expóból is 2-3 tónust kiszedve tonemappelni.

Mindenesetre erősen gondolkodóba vagyok esve, hogy ha lesz egy kis plusz pénzem, akkor K7-et vegyek e, vagy még várjak egy kicsit, neadjisten k-x? Bár ez utóbbi csak a szenzorjával csábít, a k200d-hez képest nem sok előnye van.

 6      

eldiablomismo

Atyaég, beleszerettem: http://photorumors.com/2010/02/21/pentax-k-7-goes-limited/

 7      

Pihe

Igen, gyönyörű darab, PFC-re már linkeltem reggel. Kérdés nélkül lecserélném a jelenlegi K-7-emet egy ilyen ezüstszínű darabra, és többet nem jelentene árnyalatbeli problémát az FA 31 Ltd, 43 Ltd és a 77 Ltd sem. :o)) Viccet félretéve, aki nem olvasta volna: csak 1000 darab, csak Japánban, aranymetszés segédvonalakkal rácsozott mattüveggel, megerősített LCD kijelzővel. Az árára kiváncsi lennék. :o)

 8      

eldiablomismo

És remélhetőleg nem festett műanyag :)

 9      

Pihe

Hát, a K-7-en nincs túl sok műanyag rész... Remélhetőleg egy limited edisönön sincs. :o))

 10      

eldiablomismo

Jut eszembe a dinamikáról (meg a sufnitesztről :) ), nekem is van egy érdekességem a témában. Múlt héten hozzájutottam egy régi Fujifilm F700 csodához, és a napos időt kihasználva aljas módon le is teszteltem mire képes a szenzora. Engem meggyőzött :)
http://kepfeltoltes.hu/100222/DSCF1206_t01_t_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
Ezt a dinamikát hiányolom én a mai digigépekből, pedig ez egy 7! éves gép. Nem kell hádéerezni, lájtrúmozni, fotosoppolni órákon át, egyszerűen csak van, mint a filmes időkben. Csak hát a kenonos megapixelhájppal nehéz versenyezni.
Nagyon kíváncsi vagyok mire lesz képes az új EXR szenzoruk egy dslr gépben, ha egyáltalán lesz még olyanjuk. Meg a Sony új nagy dinamikájú szenzorára, mert nyilván az kerül a Pentaxokba, nem a Fuji szenzora.

 11      

WITCH

"1 eldiablomismo
2010. február 14., 18:33-kor

Hát igen, ez a dinamika még mindig gyenge pontja a digiszenzoroknak, és sajna az egy szem Fuji-n kívül (publikusan) nem is fejleszt ez irányban egyik gyártó sem :/"

Azt nem mondanám hogy nem fejleszt.
A Petax kx-es gépem speciel olyan szinten odaver dinamikailag, hogy gyakorlatilag a sima csúcsfény-kompenzációval nincs az az exrém helyzet (a hiper extrém beállításokat leszámítva, amikor pl szembefotózod a delelő napot, és alatta van egy sötét alagút :) ahol gondol lenne azzal hogy beég valami a képen.

Emlékszem pl. amikor EOS 350D-m volt állandóan azon kellett sakkozni hogy vagy totál beégett az ég, vagy totál sötét lett a kép - na itt ilyen egyáltalán nincs.

Van egy olyan funkciója is a gépnek hogy jelzi mi égett be - grafikusan. A bekapcsolása után sokáig azt hittem hogy nem működik - de végül rájöttem hogy működik csak éppen még nem égett be semmi :)))

Baromi sok gép volt a kezem között, de a k-x nagyon ott van dinamikai és zaj szempontból is.

Olyan 9 EV dinamikai átfogása van, csúcsfény-kompenzációval olyan 10, ami elég jó :)

Most már valószínűleg pentax K-r -t vennék a k-x helyett.

 12      

Pihe

Witch: köszönöm a látogatást! A K-x érzékelője fiatalabb a K-7-nél, ha fordítva lenne, akkor a K-5-nek most nem lenne apropója. Eldiablomismo nyilván arra gondolt, hogy a dinamika terén ugyan vannak fejlődések, de nyilvánosan csak a Fuji az, aki ezt az ügyet felvállalja és sürgeti. Személy szerint sokkal fontosabbnak látom a dinamika növelését, mint a megapixelek feljebb való tornászását (és valószínűleg, hogy a zajjal is tudnék kompromisszumot kötni e téren).