EGY PIHE AZ EZER SZÖSZ KÖZÖTT

CSÖRGE SZABOLCS JÓZSEF BLOGJA FOTÓZÁSRÓL ÉS EGYEBEKRŐL KÖNNYEDÉN

SUFNITESZT: TAMRON SP 28-75MM F/2,8 AF ASPH XR DI LD MACRO (IF)

Sokáig abban a hitben éltem, hogy két-három betűs rövidítéseket csak a különböző titkosszolgálatok, nyomozószervek és kormányügynökségek használnak előszeretettel. Amikor a felsőoktatás felé kacsintgattam, rájöttem, hogy ez egy igen téves elképzelés és valójában a nagy betűszavas játékot az egyetemen / főiskolán játszák. Aztán elkezdtem fényt másolni, megismertem a Tamron márkát és minden, amit előtte tudni véltem a rövidítések halmozásáról, tovatűnt a feledés lensbaby-s homályában. A továbbiakban kedvcsinálóként - szokásos sufniteszt-jelleggel - eldurrantott beszámoló a Tamron SP 28-75mm F/2,8 AF Aspherical XR Di LD Macro (IF) névre hallgató objektívről szól és szerintem ezt a Tamronon kívül nem csak én találom viccesnek.


Tamron SP 28-75/2,8 - a kép kattintással nagyobb lesz


Külső kialakítás

Ha sikerült túljutni a kezdeti megrázkodtatáson (hagytam rá időt), akkor próbáljuk megfejteni ezt a rengeteg jelzést. Az SP a Tamron felsőkategóriás sorozatára utal, amit a teljes zoomtartományban biztosított 1:2,8-as fényerő is sugall. Valójában egy elég jó konstrukciójú objektívről van szó, hiszen kellő mennyiségben került rá bevonat és korrekciós lencsetagban sem szenved hiányt, mégis kívülről elég eldobható feelinget áraszt - lévén a teljes külső köpeny mıanyag. Ehhez képest a szintén hasonló paraméterekkel bíró Tokina objektív egy tank volt, igaz, kétszer ilyen nehéz és másfélszer ekkora lévén mást nem is nagyon várhatunk.



Tamron SP 28-75/2,8 @ 28mm


A bajonettcsatlakozástól elindulva a frontlencse felé először a rekeszgyűrűvel találkozunk, amely F/2,8-tól F/32-ig terjed. A gyűrű elég határozottan jár és nem csak a kerek rekeszeknél kattan, hanem a feles értékeknél is. Ezekből következik, hogy az objektív teljes Leica kört rajzol, így kisfilmen vagy full frame érzékelőn is használható (ez esetben alapzoomként funkcionál). F/2,8-as jelzés mellett találhatunk egy Lock feliratú kis kapcsolót, amely 28mm-es állásba rögzíti az objektívet, megakadályozva a fejjel (frontlencsével) lefelé történŒ szállításnál esetleg jelentkező "zoom crawl" jelenséget, vagyis amikor a tubus szépen lassan - engedve a gravitáció csábításának - kitekeredik és ezzel nem csak másban, de az objektívünkben is kért tehetünk. Az objektív közepén a gumírozott zoomgyűrű terpeszkedik, amelyről nekem nem feltétlenül a "kis" jelző jut eszembe, de még pont nem olyan méretű, hogy ettől komikusan megborulna az esztétikai egyensúly (annak, aki nézegetni akarja az objektívet és nem használni) és persze így keresgetni sem kell nagyon. Ennél a kategóriánál már elvárhatnánk, hogy a lencsetagok tologatása zoomoláskor tubuson belül történjen, azonban szomorú tény, hogy a Tamron ezzel nem ajándékozott meg bennünket (lásd: Lock kapcsoló haszna). Nem így a fókuszgyűrű, amely a frontlencse mögött csücsül és nem engedi, hogy az ki-be kolbászoljon a tubusban (ennek köszönhetően az nem is forog el, így teljes lelki nyugalommal pakolgathatunk rá kreatív szűrőket). Szerencsés módon nincs külön AF / MF kapcsoló, Pentaxon elég a vázon machinálni az élességállítás módjával. A Tamron 70-200/2,8 számomra legnagyobb negatívuma ez a kapcsoló, amelynek shotgunos rángatása folyton elviszi egy kicsit a beállított fókuszt. Két dolog van, ami mindig vesszőparipám: a napellenző és az első sapka. Előbbi sziromalakú, és kellően jól dekoltált ahhoz, hogy polárszűrőt is forgathatunk felszerelt állapotban, illetve fordított helyzetben még pont van lehetőségünk az élességállítást kézzel is megerőszakolni. A sapka csíptetős, így akkor is le tudjuk venni és vissza tudjuk helyezni, ha a napellenző az objektíven csücsül.



Tamron SP 28-75/2,8 @ 75mm



Fókusz

Az AF sebességében nem éreztem hibát, kellően gyorsan reagált és rátalált minden helyzetben az élességre. A fókuszgyűrű Tamron viszonylatban hosszú utat jár be. Pirospont, hogy nem kell külön mechanizmussal babrálni a manuális és az automata fókuszálás között.


Képminőség

Az elsődleges szempont (a súlyt leszámítva) a Tokina 28-70/2,6-2,8 továbbadásában a kép minősége volt teljesen nyitott rekesznél - és ezt a Tamron derekasan orvosolta a teljes zoomtartományban. Nyilván nem pengeéles képeket produkál, de a képmező közepén igen-igen jó részletgazdagságot eredményez, amely ugyan a szélek felé drasztikusan csökken, de F/4-re a szélek is javulnak és F/5,6-ra eléri az optimális élességet saroktól sarokig (innen már nem is javul a teljesítménye). F/4-ig kontrasztos helyzetekben megjelenik a lila illetve sárgászöld kromatikus aberráció, amelytől szerencsére elég gyorsan meg lehet szabadulni. Apropó, kontraszt! A gépből kieső képek nagyon szép kontrasztosak, kicsit melegebb a színviláguk, mint az általános, de erről még soha senkit nem hallottam panaszkodni. Divat megemlékezni a bokeh-ról, avagy az élességi tartományon kívül eső részletek elmosásáról - Pajtások, aki szép bokeh-jű zoomot szeretne, az ilyet vegyen! Gyönyörű, selymes mosása van (és ismerjük a már szállóigét, miszerint "az én barátnőm szebben rajzol, de a Tied jobban mos", így átérezhetjük a helyzet fontosságát is), nem zajos, nem zilált, az egész olyan, mintha vajjal kentük volna össze a frontlencsét.


Használhatóság és népítélet

Sokan nem szeretik ezt a zoomtartományt csökkentett érzékelővel szerelt digitális vázon, hiszen a 28mm már pont nem nagylátó és a 75mm még pont nem "olyan nagy" tele. Viszont a 28mm / 35mm 1.6- vagy 1.5-szörös szorzóval megfelel egy 50mm-es alapobjektívnek, ami elvileg körülbelül az emberi szem látószögét biztosítja - így amikor a szemünkhöz emeljük a gépet és az 28mm-es állásban van, biztosra mehetünk, hogy közel ugyanazt a látványt fogjuk kapni, amit váz nélkül is láttunk. Hogy némileg negatív felhangot is megfogalmazzak az objektívvel kapcsolatban: érzékelhető, hogy a Tamronnál olyan marketingesek csücsülnek, akik "érzik az Erőt" és ismerik a parasztvakító kulcsszavakat - ilyen a "macro" szó, amely attól függetlenül, hogy az objektívnek semmi köze nincs a makróhoz, rákerült a tubusra (harminchárom centis közelponttal 1:5-ös leképezést érhetünk el vele). Milyen élethelyzetekben lehet tökéletes társ? Utazásnál, események fotózásánál, tárgyfotónál és minden olyan helyen, ahol a nagy fényerőre és a közepes tartományú zoomolásra is szükség van, nem is beszélve a részletgazdag rajzról. Igazság szerint versenyben volt az objektív egy Pentax FA 35/2 fix obival, de nem bántam meg, hogy végül a Tamront vittem haza. Rákerült az "ajánlott" matricám. :o)


Tesztképek

Az alábbi tesztképek közül a 100% crop változatok élesítés nélkül készültek, módosítás nélküli RAW - JPG konverziók. A teljes kivágást mutató fotókon az egyetlen beavatkozás a kicsinyítés következtében jelentkező részletvesztés miatt +1 Sharpen volt. Mivel ez egy 1:2,8-as fényerejű objektív, érthető módon erre a rekeszértékre fektettem a hangsúlyt, de a végén megtalálható egy-egy kép F/5,6-on, illetve F/8-on is. Kattintásra a képek nagyobbak lesznek.



Pentax K-7 @ ISO 100 + Tamron SP 28-75/2,8 @ 28mm @ F/2,8




Pentax K-7 @ ISO 100 + Tamron SP 28-75/2,8 @ 28mm @ F/2,8 (100% CROP)




Pentax K-7 @ ISO 500 + Tamron SP 28-75/2,8 @ 33mm @ F/2,8




Pentax K-7 @ ISO 500 + Tamron SP 28-75/2,8 @ 33mm @ F/2,8 (100% CROP)




Pentax K-7 @ ISO 100 + Tamron SP 28-75/2,8 @ 75mm @ F/2,8




Pentax K-7 @ ISO 100 + Tamron SP 28-75/2,8 @ 75mm @ F/2,8 (100% CROP)




Pentax K-7 @ ISO 100 + Tamron SP 28-75/2,8 @ 50mm @ F/5,6




Pentax K-7 @ ISO 100 + Tamron SP 28-75/2,8 @ 50mm @ F/5,6 (100% CROP)




Pentax K-7 @ ISO 100 + Tamron SP 28-75/2,8 @ 50mm @ F/8




Pentax K-7 @ ISO 100 + Tamron SP 28-75/2,8 @ 50mm @ F/8 (100% CROP)

 PIHE, fotó témakörben


  fotó     fotótech     sufniteszt     tamron    


Megosztás Facebook-on


HOZZÁSZÓLÁSOK



 1      

aGinger

Nagyszerű képeket készít....de én még mindig azon vagyok lehidalva, hogy a K-7 mennyire zajmentes képeket készít magas(abb) ISO-értékeken...

 2      

Neo19

Nagyon jó teszt!

Örömmel olvastam erről a termékről tesztet.

 3      

Snakeiboy

Hat hogy oszinte legyek kezdelek nagyon irigyelni. Az osszes altalam ahitott lencset lassan megveszed, nekem meg nincs penzem hogy bovitsek. Eloszor a tamron 70-200 most ez (bar talan en a 17-50-et vennem) es ha meg megveszed a tokina 11-16ot, vagy mar azod is van, hat szetpukadom az irigysegtol :D. Remelem sok oromod lesz benne. Sok szep kepet vele aztan fel az oldalra hogy mi is lassuk!

 4      

Snakeiboy

Hat hogy oszinte legyek kezdelek nagyon irigyelni. Az osszes altalam ahitott lencset lassan megveszed, nekem meg nincs penzem hogy bovitsek. Eloszor a tamron 70-200 most ez (bar talan en a 17-50-et vennem) es ha meg megveszed a tokina 11-16ot, vagy mar azod is van, hat szetpukadom az irigysegtol :D. Remelem sok oromod lesz benne. Sok szep kepet vele aztan fel az oldalra hogy mi is lassuk!

 5      

Zsákai Péter

élvezetes volt olvasni, nézni! örülök, hogy örömöd leled benne. várjuk a további sok szép képet! :)

 6      

gorbelabda

Nem rossz! Azon meglepődtem, hogy az élességállító gyűrű nagy utat jár be. A tamronra jellemző szokot lenni hogy 90'-ot fordul és kész.
Amiről multkor beszéltünk, meggyőztél a tamronnal kapcsolatban, így én is gazdagodtam egy Tamron17-50/2,8-al. Parádés darab.

 7      

e1

Én anno üzletben, illetve az üzlet előtt próbáltam ki egy ilyet FX vázon. Sajnos amint azt már a kellemes ár alapján előre gyanítottam, nagyon gyengén teljesített. Már a kijelzőn sem tetszettek a képek, de monitoron összehasonlítva a 24-70-es Nikkor csúnyán alázta (azt is kipróbáltam). Szóval FF/FX vázra senkinek sem ajánlom.

U.i.: Azért grat az új géphez és lencséhez. :)

 8      

Pihe

Köszönöm szépen, hogy elolvastatok, Pajtások.

Snakeiboy: a Tokina obi ki fog maradni, mert teljesen boldog vagyok a Sigma 10-20-szal. Ha esetleg egyszer lesz full frame Pentax, akkor egy Sigma 14/2,8-al fogom helyettesíteni, ami teljes kört rajzol. :o)

Gorbelabda: örülök, hogy bejön a 17-50-es, szép fényeket kívánok hozzá!

e1: köszönöm, hogy benéztél. Való igaz, hogy nem tudtam kipróbálni Leica méretű érzékelővel és vannak azért elképzeléseim vignettálást illetően. :-/ Ilyenkor örülök azért, hogy a kivágás közepét használjuk APS-C. :o)

 9      

Mercutio_

Ismét egy részletes obiteszt, gat!
És az obihoz is!

Arra azért kíváncsi lennék, hogy Julcsának mi a véleménye erről a "te barátnőd jobban mos" dologról:DD

 10      

Bredoteau

Szia! Érdekes, én a a fókuszálási ívet nagyon rövidnek érzem, nincs több 60 foknál, és sajnos át kell kapcsolni a gépen az MF kapcsolót, ha kézzel pontosítani akarok. De: valóban kiváló élességű példány, én studiózgatni szoktam vele és a használt f8-16 között, 50-70 mm-en egyszerűen nem lehet belekötni.

 11      

Pihe

Mercutio: Julcsi is ismeri a mondást, szoktuk is emlegetni. Köszi! :o)

Bredoteau: köszönöm szépen a látogatást! Valóban, valahová pont álmodozhattam írás közben, a fókuszgyűrű valóban rövidebben mozog, mint azt megszokhattuk, de Tamron-viszonylatban szerintem egész hosszú. Érdekes viszont, hogy - legalábbis számomra - pozitívum, ha csak a vázon kell AF módot állítani és nem kell az objektívtubuson külön babrálni ezzel.

Elnézést a kései reakciókért, egy hete nincs netem és kicsit nehezen tudom követni a blogot -- de ez a következő bejegyzés sztorija lesz.

 12      

Mercutio_

T-éktől van a neted?

Jut eszembe: Ha majd egyszer összefutunk, odaadnám a 16-50 SDM-et, kíváncsi lennék a véleményedre.
Ja és mielőtt továbbadom egy márkatársnak lenne itt egy 35/2.8 macro is...:D

Egyébként csütörtökre az indexes PFC-csapat szervez egy talit, nem jársz arra?

 13      

Pihe

Mercutio: én a 35/2,8-as Limitedre vagyok írtóóó kiváncsi (lehet, hogy ezzel kapcsolatban megkereslek majd privátban), bár Dorothea 16-50-ese is csak egy pillanatig járt a kezemben.

A PFC-s talikkal kapcsolatban két problémám van: egyrészt senkit sem ismerek, másrészt pedig általában lehetetlen időpontokra szerveződik, amikor még vagy dolgozom, vagy pont pihenek. :o) Egyre már el kellene menni, mert nagyon megnézném az arcokat élőben is. :o)

 14      

Mercutio_

Csütörtökön elviszem mindkettőt, és a 100/2.8-at is;)
De ha nem érsz rá, és valahol össze tudunk futni néhány napra szívesen odaadom jövőhéten.

 15      

eldiablomismo

Erről jut eszembe, hűséges olvasóidnak tartozol valami állványteszttel is :)

 16      

Pihe

Eldiablomismo: öööö... melyikre is gondolsz?

 17      

eldiablomismo

Ezittaz :)
http://blog.csorge.hu/index.php?make=blog-read&entry=384
Szóval kiállta az idő próbáját.

 18      

eldiablomismo

?

 19      

Pihe

Kiállta. Sok dologra használom, általában mint fényképezőgép-állvány, de ha éppen nem, akkor egy rendszervakut tart. Mivel alig több, mint egy kiló, ezért nagyszerűen lehet tartani kézből, ha éppen valakinek segítek világítani. Egyetlen negatívuma a gömbfej, amit olykor nehezen lehet pontosan beállítani, valamint a csatlakozások, amik egy hét tengerparti használat után telementek homokkal. De ezen kívül csak jót. :o)