EGY PIHE AZ EZER SZÖSZ KÖZÖTT

CSÖRGE SZABOLCS JÓZSEF BLOGJA FOTÓZÁSRÓL ÉS EGYEBEKRŐL KÖNNYEDÉN

PENTAX K-7 TAPASZTALATOK

Eltelt pár hét azóta, hogy először kézbevettem a Pentax K-7-et, így ígéretem szerint írok az első, kizárólag egyéni meglátásokon alapuló tapasztalatokról. Egyben szeretném jelezni, hogy elkészült (három másodperc alatt összedobtam) az új blog vízjelet ehhez a szép, kerek, 400. bejegyzéshez. :o)


Ergonómia

A K-7 lényegesen kisebb és könnyebb a K20D-nél: ha csak egy fix 50mm-es obit tekerünk a végére, szinte egy bridge méretével vetekszik és akár egy télikabát nagyobb zsebében is csendesen elfér. A váz teljesen a mai divat ellen fordulva inkább szögletes, mint kerek, főleg a vakuház alakjának befogadásához kell némi idő. Nemrégiben *Juice, Indig Laci és Zsákai Peti kezei között is átment a váz és egyikőjük sem találta éppen kényelmesnek vagy szépnek, de Takoca és Gabesz is megnézegette, nekik tetszett (lehet, hogy csak velem udvariasak :o)). Julcsinak tetszett, mert szerényebb méretű, mint a K10D és női kézben is kellemesen elfér. Személy szerint nekem erről is lelóg a kisujjam, ahogy lelógott a K10D-ről is, így majd ha a felére csökken az egyelőre veszélyesen drága markolat ára, akkor felkerül a beszerzési listára. A fogásával nincs gondom, nagyon jó a beugró perem, akár két ujjal is megtartható a váz és kifejezetten kényelmes hosszabb szorongatás után is.

A kereső 100% lefedettségű lett, amire tárgy- és ingatlanfotózás közben igen-igen vágytam, ettől maga a prizma háza is jócskán nagyobb és szögletesebb lett. Innen pattan fel a beépített vaku, az elődőkhöz mérten magasabbra és finomabb mozgással. Az exponálógomb mögött eddig a zöld gomb honolt, ez átcsúszott a váz hátára, helyére az expo-korrekció és egy dedikált ISO gomb került. Egyedül az ISO gombot volt nehéz megszokni (körülbelül 5 perc), amúgy személy szerint kényelmesnek tartom az elrendezést. A váz hátán szintén nagy átrendezés történt: a 3"-es LCD kiszorította oldalról a szokásos négy gombot (lejátszás, törlés, info és menü), az első kettőt a kijelző fölé, a másik kettőt mellé helyezték el. Az info gombot külön kiemelném, ugyanis fényképezésnél nem csak megjeleníti a legfontosabb beállításokat, de gyorsmenüként is szolgál, így az auto ISO, programvonal, csúcsfény kompenzáció, árnyék kompenzáció, lencse-korrekció, kiterjesztett sorozat, digitális szűrő, hdr, horizonthoz igazítás, fájl formátum, JPEG felbontás, JPEG minőség és rázkódás-csökkentés konkrétan egy gombnyomással hozzáférhető. Nagyon tetszene, ha a Pentax egy firmware frissítéssel lehetővé tenné, hogy a gyorsmenü elemeit személyre szabhassuk.

Az élességállítással kapcsolatos rész külön helyre került, a K10D / K20D-hez képest nem egy nagy tárcsa, hanem egy kisebb pöcökkel állíthatóak a fókuszpontok. Bár ez a kezelőszerv kisebb lett, de a hüvelykujjal úgy állítható, hogy nem kell elvennünk az arcunkat a keresőtől. Az OK gomb köré került a szokásos négy kapcsoló, ám ezek különféle helyzetekben különféle menüket dobnak fel: alapesetben a felső kapcsoló a meghajtási módot, a jobb oldali a tónus-testreszabást, az alsó a vakumódot, míg a bal oldali a fehéregyensúlyt hivatott állítani. Ezek mind legördülő-menüs megoldással működnek, így gyakorlatilag egy képernyőn maradva minden beállítást elérünk. Kiemelném, hogy a K10D-hez képest olyan - számomra zavaró - apróságokat is sikerült kijavítani, mint például a megvilágítási sor + távirányító kombináció működését. Az AF-kapcsolók és az iránygombok közé ékelődik a LiveView bekapcsolására szolgáló kezelőszerv. A programtárcsát a szokásos helyen találjuk, a vakuháztól balra. Itt két főbb változást emelnék ki: egyrészt a tárcsa elforgatásához le kell nyomnunk egy gombot, másrészt a tárcsa kapott egy új, filmkamera ikont.

K20D-ben találkoztunk először a szinkroncsatlakozóval, amelyet itt is megtalálunk. Szeretném felhívni a figyelmet arra, hogy a szinkroncsatlakozót borító menetes fedel pillanatok alatt elhagyható, így stúdióban vigyázzunk, hogy hová tesszük. A váz továbbra is időjárás-álló, ezt a képességet az elődökhöz képest még komolyabban vették, így akár az Arrakis bolygó homokdűnéin is lődözhetünk kedvenc fényképezőgépünkkel homokvihar idején. Emiatt kicsit átalakultak a váz ajtajai is, a kártyaajtó például könnyebben nyílik, de magát a kártyán nehezebben lehet kivenni a vázból.

Alapvetően a K10D-hez képest mindenhol látok finomabb megoldásokat: például az akksinál egy plusz pöcök elhúzásával az energiaforrást kiadja egy rugó, vagy a beépített elektronikus vízmértéknek köszönhetően a váz érzékeli, ha megdöntjük a gépet és a kijelzett képet vagy éppen a gyorsmenüt ennek megfelelően forgatja el -- tudom, hogy ezek apróságok, mégis iszonyatosan hozzátesznek a fényképezőgép feelingjéhez, és még a nagyon jó felszereltséggel rendelkező K10D is hirtelen spártai egyszerűségűnek tűnhet mellette.



Újdonságok menet közben

A legelső kép elkészítése után azt kerestem, hogy miért nem tudok exponálni. Aztán rájöttem, hogy exponáltam, de a zár olyan csendes, hogy az üzletben szóló halk zene elnyomta a kattanást. Nagyon diszkréten működtethető, csendes helyeken is nagyon jól használható.

Az autofókusz megér egy külön misét: egy korábbi bejegyzésemben kifogásoltam az AF segédfény hiányát - és igen, a K-7-be nem csak bekerült, de központi helyet foglal el az AF-rendszer működésében: ezzel a K-7 egy teljesen lesötétített szobában is magabiztosan élesre áll. Egyedül portréhoz lehet bántó az erős zöld fény (saját indoklásom szerint azért e szín, mert az Erő világos oldalán harcoló jediknek is zöld volt a fénykardjuk ;o), de ez amúgy is csak gyenge fényben kapcsol be. Pár hete egy budai sörözőben szerettem volna Zsákai Pajtásról egy portrét készíteni, először Juice Canon 40D-jével (rajta: Canon EF 50/1,4), aztán a saját gépemmel (Pentax FA 50/1,4). A 40D a félhomályban egyáltalán nem találta meg a fókuszt (mondjuk nem is csodálom, tényleg nagyon sötét volt), a K-7 azonnal élesre állt (igaz, Péter azóta mindent zöldben lát). Az AF sebessége érezhetően gyorsabb lett a K10D csavarhúzójához képest, még a lomha Tamron SP 70-200/2,8-at is hajszálnyival sebesebb mozgásra készteti. Üröm az örömben, hogy bár sokkal gyorsabb kiadásban, de az élességállítás végén a cö-cö-cö játék megmaradt.

A K10D-vel szintén probléma volt a korrekt fehéregyensúly, illetve az izzófénynél történő fókuszálás. Ezt a K-7-ben egy plusz érzékelő beépítésével sikerült helyrepofozni, így kevert fények esetén is élethű színeket kapunk és az izzófényes AF sem jelent gondot már. Lakásfotónál nagyon sok utómunkát okozott eddig a külvilág hideg és a lakás megvilágításának meleg fényeinek keveredése miatt elmászó színezet korrekt helyreállítása: eddig két próbát tettem, egyszer egy parlamenti fotózás, egyszer pedig egy lakásfotózás kapcsán, és a fehérek mindenhol fehérek maradtak, konkrétan sehol nem kellett a pipettával játszanom, elfogadtam a váz által megállapított színhőmérsékletet. (Az AWB testreszabhatóságára jellemző, hogy például külön opcióban állíthatjuk be az izzófény hatásának erősségét képeinken.)

Az expozíció precízebb lett, de az ember ezt el is várná a 77 pontos fényméréstől, még ellenfényes témáknál is jól vizsgázott. Még mindig pöttyet alulexponál (0,3 Fé-t), így ezt érdemes fejbentartani. Érdekes változás az előző Pentax vázakhoz képest, hogy immáron M módban is tudunk expozíciót korrigálni - ekkor a 0-ra beállított expót is a korrigált értékhez képest jelzi ki a fénymérő. Csekély mértékben, de szemmel is láthatóan javít a helyzeten a csúcsfények és a bebukott részek kompenzációja (D-range), amit különválasztottak: a csúcsfény kompenzáció ISO 200-as kezdőértéket erőltet, a bebukott részek világosítása azonban nem igényel érzékenység-növelést.



Képminőség

Mint fentebb írtam, külsőre olyan érzés a K-7-tel fotózni, mintha egy teljesen új géppel dolgoznánk. Nos, nem tudom pontosan meghatározni az okát (valószínűleg a CCD / CMOS és a +5 megapixel a hunyó), de valahogy mások a gépből kikerülő képek is. A részletgazdasággal a világon semmi baj nincs, de valahogy krémesebb, lágyabb (nem életlen!) a kép. Nekem a 10 megapixellel sem volt gondom, egyelőre csak azt vettem észre, hogy lényegesen többet tudok vágni szükség esetén.



Az igazság a K-7 zajáról

A K10D kapcsán oly' sokszor került elő a zaj-probléma, hogy erről külön emlékeznék meg. K10D-n nem nagyon mertem ISO 320 fölé csavarni, mert 400-on már zavaró volt a mintázat. A K20D-ben ezen ugyan nagy mértékben javítottak, amelyet a CCD-ről CMOS-ra való váltás és a CMOS előtti plusz zajszűrő hardver-szinten is erősen megtámogatott, de a szűrés elvitte a részletek egy részét. A K-7, kéremszépen, szintén zajos - sőt, zajosabb, mint a K20D. Illetve máshogy zajosabb. Egyrészt ISO 400-on sincs még emberi, laikus szemmel kimutatható zaj. A zaj finomabb, filmesebb szerkezetű, nem "foltos", mint a K10D-é, viszont a zaj mértéke ugyanúgy látható. Ellenben ISO 3200-ön is olyan részletgazdagok maradnak a képek, mint ISO 100-on, és ezért szemet lehet húnyni a dolog felett. A titok ott rejlik, hogy a K20D-ben szenzorszinten is volt már egy alap zajszűrés, ami ISO 400 felett elvitte a részletek egy részét - ezt a zajszűrést a K-7 új érzékelőjéből kivették. Úgy vettem észre, hogy egészen ISO 1600-ig használhatóak a képek, végszükség esetén pedig ISO 3200 is bevállalható, ha csak webre dolgozunk. Kértetek tőlem ISO-sort, és mivel magas érzékenységet sportfotózást leszámítva leginkább nem fényes nappal használunk, ezért elkészítettem egy szerintem való világi használatnak megfelelő ISO-sorozatot. (Körülmények: sötét szobában kevert fények - előlről egy darab izzó, hátulról két darab spotlámpa -, fókusz a zöld negatív doboz FUJI feliratán. Élesítés és zajszűrés nélküli RAW-ból módosítás nélkül konvertált JPEG képek. Szeretném jelezni, hogy ISO 400-on user error miatt lett életlen a kép, sikerült behintázni a forgószéken (F/2,2 volt a rekesz), ezt persze csak később vettem észre. A képek kattintásra nagyíthatók.)



Pentax K-7 + FA 50/1,4 @ ISO 400 (teljes kivágás)



Pentax K-7 + FA 50/1,4 @ ISO 400 (800 x 600 pixeles kivágás 100%-os nézetből)



Pentax K-7 + FA 50/1,4 @ ISO 800 (teljes kivágás)



Pentax K-7 + FA 50/1,4 @ ISO 800 (800 x 600 pixeles kivágás 100%-os nézetből)



Pentax K-7 + FA 50/1,4 @ ISO 1600 (teljes kivágás)



Pentax K-7 + FA 50/1,4 @ ISO 1600 (800 x 600 pixeles kivágás 100%-os nézetből)



Pentax K-7 + FA 50/1,4 @ ISO 3200 (teljes kivágás)



Pentax K-7 + FA 50/1,4 @ ISO 3200 (800 x 600 pixeles kivágás 100%-os nézetből)



Pentax K-7 + FA 50/1,4 @ ISO 5000 (teljes kivágás)



Pentax K-7 + FA 50/1,4 @ ISO 5000 (800 x 600 pixeles kivágás 100%-os nézetből)





Szolgáltatások

Nagyon tetszik, hogy a Pentax megint egy rakás újdonságot pakolt be az új fejlesztésébe, amit remélhetőleg a jövőben már automatikusan minden váz megkap. A képstabilizátor az első olyan szolgáltatás, amivel minden Pentaxos megbarátkozik, a K-7 esetében pedig már bonyolultabb (például szögbe állított) beállításnál is kiválóan működik (jellemzően 4 fényértéknyivel lehet hosszabban exponálni) - ezt úgy sikerült elérni, hogy az érzékelő minden irányban elmozdul, erre pedig akár felhasználó oldalról is kényszeríthető live-view módban, így állványra téve finomítható a kivágás is. Az elektronikus vízmérték hagyományos és live-view módban is kijelzi a horizonthoz való eltérést (természetesen portré állásban is működik), illetve 1 fokos kilengésben beállítható, hogy automatikusan korrigáljon a látóhatárhoz. Ha már korrekció: a K-7 az első Pentax váz, amelyen nem csak a lencsék fókuszkorrekcióját végezhetjük el, de a kromatikus aberráció és a torzítás eltávolítását is. Ezek csak a digitális vázakhoz fejlesztett, DA objektívcsaládhoz tartozó optikák esetén élnek, de például a hírhedten CA-s Pentax DA 16-45/4 is minden hibától mentessé tehető. A dolog egyetlen szépséghibája, hogy bár a korrekció menet közben történik, de három-négy másodpercig eltart minden exponálás után a folyamat. A K-7-be került HDR mód is: ekkor három, egymástól 1 Fé különbséggel rögzített képet gyúr egybe - sajnos csak JPG formátumban. Ez a funkció mérsékelten jól használható, egy próbán túl megmaradtam a saját kezem által előállított maszkolásnál. Apróság, de jól mutatja a felhasználóbarát ideológiát az új érintéses sorozat és B mód: ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy megvilágítás sornál elég csak egyszer exponálni, a gép a beállított darabszámú fotót önmaga fogja kioldani - ugyanígy működik a B mód is, többet nem kell rászomorodni az expo-gombra, elég csak exponálni, majd a felvétel végén újra lenyomni azt. A K-7-be szintén bekerült a multi-expo és az intervallum fotózás, bár ezeket már a fejlett filmes Pentax vázakból örökölték a digitális leszármazottak.



Live view és videó

Számomra teljesen új fícsör az élőkép lehetősége, ezt a K20D tulajdonosok már másfél éve élvezhetik. Nagyon okos dolog átvenni a kompaktoktól a hasznos dolgokat (bár tulajdonképpen az Olympus sok éve kínál kihajtható élőképes tükrösöket, sőt, ők voltak az elsők ebben a kategóriában) - sokkal precízebben lehet kézzel élességet állítani, mint a csöpp kis keresőn, és a bonyolult helyzetekben való komponálás is ezerszer könnyebbé vált (makrózásnál csak sejtem, de a beltéri fotóknál az elmúlt három hétben kivétel nélkül használtam). Természetesen egy kihajtható kijelző lenne álmaim netovábbja (á la Nikon D5000), de nem vagyok telhetetlen.

A videót egyelőre tanulgatom, bár kétség kívül nagyon vonzó lehetőség. Beállíthatjuk, hogy a váz a fények alapján állítsa-e a rekeszt vagy ezt a videó felvétele előtt mi kívánjuk-e szabályozni.

Mind videó, mind pedig élőkép módban kérhetünk segédrácsokat a képernyőre, illetve játszhatunk az AF mezőkkel is. Élőkép esetén választhatunk kontraszt-AF és arcfelismerés (illetve ezek együttes beállítása) között, videónál csak a kontraszt AF játszik. Ha mindenképpen a vázat szeretnénk megterhelni az élességállítással, akkor számítsunk arra, hogy élőkép és videó közben ez bizony igen lassú játék lesz, arról nem is beszélve, hogy a felvételben hallani fogjuk a fókuszmotor kerregését (ezt persze könnyedén elkerülhetjük egy külső mikrofon használatával).



Népítélet

Bevallom, hezitáltam a K-7 megvásárlása előtt, de nem bántam meg a döntést. Korábban kérdezte egy kevésbé velem örülő kommentező, hogy a K-7-tel jobb képeket tudok-e készíteni. Igen, úgy érzem, hogy minőségileg hatalmas előrelépés a K10D-hez képest, megszámlálhatatlan új funkcióval (nem írtam olyan apróságokról, mint például a beépített szűrők, vagy éppen a 3,4 kép / másodpercről 5,2 kép / másodpercre feljavult sorozatfelvétel, 1/8000-es legrövidebb záridő). Hogy tartalmilag jobb képeket tudok-e készíteni, az sosem a fényképezőgépen múlott, a júzer error sajnos folyamatosan fennáll. :o)

Elgondolkodtam, hogy vajon egy K20D tulajdonosnak megéri-e lecserélni a tavalyi kiadású vázát és arra jutottam, hogy a két váz közötti ár-érték arány miatt egészen biztosan nem ajánlanám a cserét (nem akarok senkit átcsábítani a sötét oldalra, de a K-7 tényleg egy nagyon jól sikerült gép). Jelenleg az 1.01-es firmware-nél tartunk, így kíváncsian várom a további frissítéseket.

Ezt így kell csinálni, Pentax.

 PIHE, fotó témakörben


  fotó     fotótech     k-7     pentax     sufniteszt    


Megosztás Facebook-on


HOZZÁSZÓLÁSOK



 1      

Gabesz

Ezt szépen összegezted Szabolcs!:D
Annyit mindenképpen hozzátennék, hogy a fogás a markolaton nálam némi kihívásba ütközik, de ez az én hibám, ugyanis akkora a tenyerem,mint egy péklapát!:D
nagyon pozitív a mutatóujjnak kialakított markolatrész, sokkal stabilabban fogható.
Az AF....még külső szemlélőként is feltűnő, hogy mennyivel gyorsabb, és a segédfény már régóta várt fícsör!:D
Én tutibiztos vagyok benne, hogy a K200D-m meghalása után (remélem még vagy 2-3 évet kibír) egy K7-esre finanszírozok be!
Hacsak addig nem jön valami jobb, szebb,ujabb!:D:D

 2      

Julcsa

Szabolcs, tényleg jó a fogása, ezért amondó vagyok, hogy ezt nekem adod, Te meg használhatod a régit. ;-) :-D :-P

 3      

juice

Remélem nincs a szövegben olyan, "hogy ha idáig elolvastad, akkor..." :)))
Nekem pont amiatt kényelmetlen a váz mérete, mert egy nagyobb objektívnél nem ad támasztékot, de ezt elmondtam és szubjektív dolog, kinek a nagy, kinek a nagyné... :D
Ahogy tapasztaltam, pont a mutatóujjnak kialakított mélyedés tolja le a kisujjat a váz alá, de a mutatóujj megakad benne az igaz.
(Tény viszont, hogy a pajtik arcára fagy majd a mosoly, ha télen előkapod a kabátzsebedből a K7-et :D)

A zajteszt tök jó, szerintem maximálisan elégedett lehetsz vele, én örömtáncot járnék ha így muzsikálna az enyém. (3200-es veri az én 800-asomat, és akkor még ott van a stabitok!)

Na de a lényeg, hogy használd örömmel és ne foglalkozz a péklapát kezű-nagyszájú pajtásokkal! ;)

 4      

Gabesz

Köszi Juice!:D:D

 5      

tmt

Ez igen. Jó kis értékelés lett, végre olyasvalakitől, aki fényképezni is tud, nem úgy, mint a sok pixelpeeper, aki csak az észt tudja osztani, mint pl. RiceHigh :)

Múltkor kezembe került egy Nikon D3-massal készült NEF file, 3200 ISO-val, és azt kell mondjam, RAW-ban az is ugyanannyira zajos, mint a K-7. Szóval nincs okunk a szégyenkezésre, sőt. Tegnap olvastam egy értékelést a pixinfo-n a Nikon D300s-ről, és ott pl. a keresőnél írja azt az emberünk, hogy a K-7-é jobb :)

Van még egy jó teszt a gépről itt: http://theonlinephotographer.typepad.com/the_online_photographer/blog_index.html

 6      

juice

Gabesz, ezt magunkra értettem, mert múltkor leszóltuk mindannyian a váz méretét, az csak véletlen, hogy te ide péklapátkodtál :) De nem neked szólt becsszó.

 7      

Indig Laci

Kimeritő leirás. Még emésztem.

 8      

Julcsa

Szabolcs, azt nem is írtad, hogy a K10-en nagyobb a tárcsa, és csak két ujjal lehet bizergálni! ;-) :-D

 9      

Takoca

Nem udvariaskodtam! nekem tényleg bejön!
Szerintem egyébként ne add Julcsinak! Add inkább nekem!

 10      

Zsákai Péter

Én is Lacival tartok az emésztő felé. Ott leszünk, ha keresnétek. :D :D :D

Nagyon részletes leírás és amint tudod, én titokban vissza szoktam olvasni régi írásaid, amikor úgy érzem megértem rájuk. :)

Lényeg, hogy elégedett vagy vele. Használd egészséggel és probléma mentesen!

...egyébként szerinted lesz olyan posztod, mint régen volt, hogy "10 dolog, amit utálok a K10D-ben"? Kevesebb? Több dolog?

 11      

Mercutio_

Pihe ez a kisebb súly nekem nem jön ki, akár hogy számolom:(
Lehet, hogy a kisebb méret miatt van ilyen érzet?
Merugye K10D = 710 gramm, K20D = 715 gramm, aksi + memkártya (most mértem le:) ) 80 gramm, K7 = 750 gramm (aksi + kártyával) 4 deka difi.

A cikk miatt viszont csuklani fogsz egész este az tuti!:) Eddig se volt könnyű a "kell nekem azonnal!!!!!" érzést legyűrni, de ezután mégkevésbé.
Pedig a józan eszem azt mondja, hogy adjam el a K20D-t vegyek egy olcsó K100D supert/ K200D-t és tavasszal a megspórolt pénzből az addigra 190 körüli nettóért kapható K7-et vegyem meg.
Na, de a józan ész nem sokat ér, amikor az ember megszokta már 1,5 év alatt a 2 tárcsát, a nagyobb és fényesebb keresőt és puffert, és még sorolhatnám:)

 12      

Julcsa

Takoca, kár a gőzért, én csókos vagyok! :-D :-P

 13      

Pihe

Köszönöm szépen Mindenkinek a hozzászólást!

Gabesz, gyanítom, hogy 2-3 év múlva már másra fog fájni a fogunk. :o)) (És adja Isten, hogy addigra már mindenki K-7-tel fog szaladgálni...)

Julcsi, ha már ennyit álmodsz róla, néha használhatod. :o) (Most Takoca fel fog kiáltani, hogy ő is, ő is... :o)))

Juice, köszönöm szépen, bár az érzékenység összehasonlításod kicsit túlzott. Láttam K-7 és 50D zajösszehasonlítást és az 50D sokkal szebb eredményeket produkált (igaz, a zajszűrés elvitte a részletek egy részét). A képstabi sajnos nem sokat jelent például koncerten, ahol kötve vagy a gyors záridőhöz, ahol amúgy se mozdulnál be. (Minden más esetben természetesen nagyszerűen használható.)

Péter, ha lesz is hiánylista, akkor is elég foghíjas lesz ("5 dolog, amit..."). Persze majd menet közben derülnek ki a dolgok, egyelőre minden nap tud valami újat mutatni a váz.

Mercutio: bevallom, nem mértem le, csak a DPreview specik és a saját érzéseim alapján írtam, hogy könnyebb lett. Ez pedig: K10D esetében 793 g (akksival és kártyával), K20D esetében 802 g (szintén akksival és kártyával), szemben a K-7-tel, ami töltött állapotban is 754 g. Így papíron nem sok a különbség, de ma megfogtam egymás után a K10D-t és a K-7-et és egyértelműen a K-7-en érezni a fogyást. A másik... igen... a józan ész... az esetemben is a legelső volt, amit kihúztam a listáról, már akkor, amikor először fényképezőgépet vettem. :o))

 14      

Csikós Gábor

Neked ezt (is) kellene csinálnod Pihe, minden új gépről. Most nem túlzok, nehogy visszaírd:) Elég, ha azt mondom, hogy pár órája kitettem a twitterre (+FB), erre elkezdtek követni fotóbloggerek. Kösz.

 15      

gorbelabda

Tegnap sikerült a kezembe fogni a jószágot. Markolat kötelező elem, nekem a k10d-ről is lejárt a kisujjam markolat nélkül. Egyébként minden másban pozitiv volt így elsőre, az hogy a gombokat kicsit összekeverték azt is szokni kell. Remélem decemberre esik az ára egy nagyot, csak, hogy én is hozzáférjek! :)

 16      

Pihe

A DPreview végre megszűlte a K-7 tesztet, nem is lett kevés, pont 33 oldalnyi:

http://www.dpreview.com/reviews/pentaxk7/

 17      

Zoomka

Szia!
Mindenhol azt olvasom, hogy videózás közben nem lehet használni az autófokuszt. Itt ellenben azt írod, hogy behallatszik a felvételbe. Most hol az igazság? Lehet használni, vagy nem?

 18      

Pihe

Zoomka: a bejegyzést több hétig írtam és közben gyűjtöttem a meglátásaimat, közben frissítettem a firmware-t 1.01-re, ahol az AF már letiltásra került felvétel közben. Az igazság félúton van tehát: jelenleg az automata élességállítás nem használható a legújabb verzióval, régebbivel igen, és szerintem a közeljövőben a Pentax ezt újra engedélyezni fogja. De tény, hogy belehallatszott. :o)

 19      

Zoomka

Ez aztán a meglepetés!
Ahhoz hasonlatos, mint amikor House dokinak hatalmas nagy fájdalmai voltak a lábában és választási lehetősége volt: meghagyja a lábát a fájdalmakkal, vagy kivágják belőle a kérdéses izmot. Igaz hogy így sántítani fog egész életében, de legalább nem fog fájni. ( A sors vagy a forgatókönyv fintora, hogy kivágták, de továbbra is fáj :(
Ezek szerint a pentax is kivágta a fájó részt. Most egy kicsit sántít de sebaj.

 20      

gorbelabda

A dpreview zajtesztje elég csalódást okozott a JPG képek terén. ISO800-ig még csak haggyán, de fölötte gyalázat. Nem baj azért még tetszik ugyse fotózok iso400 felett. :)

 21      

Pihe

Ádám: nézd meg a RAW-ból szedett képeket is. JPEG terén az 50D és a D300 simán lemossa a K-7-et, de érdekes módon a RAW-ból konvertált JPEG-ek terén a legszebb zajmintával a K20D és a K-7 rendelkezik, után a D300 és csak utána az 50D... Egyébként nekem úgy tűnt, mintha két ember írta volna a tesztet, az egyiknek nagyon tetszett a gép, a másiknak nagyon nem ("az AF live view módban használhatatlanul lassú", szól az egyik állítás, aztán rögtön utána: "csakúgy, mint a konkurencia gépeinél"... eh...).

 22      

gorbelabda

Teljes mértékig igazad van, a RAW nagyságrendekkel jobb, sőt. Nem is értem, hogy lehet ekkora különbség. Csak szoftver kérdése szerintem...

 23      

Mercutio_

No igen, gépi JPG-ben a Pentax nem volt erős, de amíg működnek raw-konverterek batch módban...

Mondom én, aki alig fotóz raw-ban:(