EGY PIHE AZ EZER SZÖSZ KÖZÖTT

CSÖRGE SZABOLCS JÓZSEF BLOGJA FOTÓZÁSRÓL ÉS EGYEBEKRŐL KÖNNYEDÉN

HETI FOTÓADAG

Belassult a blog, de a novembert mindig túl kell élni valahogy - ha az ember nem teszi oda magát a munkához és nem koncentrál másfelé, az időjárás, a szürkeség és a sötétség könnyen maga alá gyűri (így jártam például tavaly). Elhatároztam, hogy a november tökéletes lesz arra, hogy összerakjam Ádám barátom webáruházát, hiszen ez olyan feladat, amire maximálisan figyelni kell, még nem kell kapkodni a Karácsony miatt, de azért nem is hagy elpunnyadni. Azért a géppüfölés mellett volt fotózás is, mint itt oldalt látni lehet. Ennek a magyarázata következik.

Frissítve: 2010. május 2.

A dolog úgy indult, hogy megjavult az állványom. Ez így viccesen hangozhat, de a titok nyitja egyszerűbb volt, mint gondoltam: az állványfejbe szorult menetet ugyanis ki tudtuk szabadítani, az állványon díszelgő csonkot lecsavarva pedig - láss csodát - egy másik állványmenet bújt elő. Csütörtökön egy gyönyörű lakást fotóztam az üzletünk utcájában, erről alább lesz pár kép. Mivel a két hete fotózott lakásban laktak, így nem tudtam játszani a tereptárgyakkal, itt viszont erősen ráfeküdtem a staging-re: ez a tengerentúlon egy kedvelt ingatlanfotós fogás, amivel "feldíszítik" a kecót - én égő gyertyákkal, illetve megterített asztallal futottam neki ennek a feladatnak. A szanitereket a derék szerelők éppen a fotózás kezdetével egyidőben helyezték el végleges helyükre a fürdőszobában, így azonnal rárepültek a fényképezőgépre: bejöttek abba a szobába, ahol éppen dolgoztam, nekifeszültek a falnak, és vártak. A keresőben konstatáltam, hogy valami nem oda illő téma van a képben, és bár a derék szakik biztosítottak arról, hogy nem akarnak a képben lenni, valahogy nem sikerült megértetni velük, hogy a "nagylátószög" az nem véletlenül nagylátószög - vagyis két lépéssel arrébb is benne lesznek a képben. Ez okozott némi fejfájást, úgyhogy folyamatosan tetriszezni kellett velük. A képek Sigma 10-20-szal készültek.





Másnap egy fogászatot fotóztam. Ez szintén ugyanezért volt vicces, ugyanis az ott dolgozók testközelből nézegették munkálkodásomat, mondhatni rámásztak a hátamra és folyamatosan érdeklődtek arról, hogy "az mi", "ez mit tud" és "az mire való". Ilyenkor mindig igyekszem úgy válaszolni, hogy érthető legyek (bár ez néha teljesen átlagos élethelyzetben is nehezen megy), mégis olykor sokkal fárasztóbb volt a mögöttem lévő embertömeget tájékoztatni és mozgatni, mint a gépet állványostól, vakustól. Webes ügyekben már megszoktam, hogy az ügyfél beleszól a munkámba, fotózásnál eddig mindenki meg volt elégedve mindennel -- egészen mostanáig. Ugyanis az volt a kifogás a fogászati képek láttán, hogy a fehér legyen rikítóan fehér ( = higiénia), ezért annyira világosítottam a fotókat, hogy még pont ne égjenek ki a fehérek. Ez természetesen odáig vezetett, hogy a kép mindenféle árnyalattól mentes lett, nekem nem tetszik a végeredmény, de az ügyfél dolga. A végeredmény szintén alább (természetesen mind a lakásnál, mind a fogászaton sokkal több fotó készült -- kattintással kaptok nagyobbat a privát galériámban vagy a céges honlapon). A csoportkép Pentax DA 16-45-el készült, a többi Sigma 10-20-szal és persze a terek méreténél fogva egy vakuval plafonra illetve 45 fokban derítve fehér lapról.



Szombaton Takoca blogpajtással egyeztettük objektívjeinket és maszkolási technikáinkat egy kis közös lakásfotózás erejéig. Ismét megjegyeztem, hogy a halszem-objektív baromi jó dolog, de semmire nem tudnám használni azon kívül, hogy néha érdekes hatású képeket készítek vele - vagyis számomra money for nothing -, a torzítását 10mm-en nem tudtam PS-ban korrigálni, így maradok a Sigma 10-20-nál, és vigyázni, hogy ha Ákos meghirdeti a 8mm-es Pelengjét (majd, egyszer - gondolom), akkor időben csapjak le rá.

És akkor egy kis műhelytitok - Takoca ugyanis utánanézett a Pentaxos bracketingnek és ezt most utólagos engedelmével megosztanám Veletek. (Ám az is lehet, hogy ez csak számomra újdonság...) Arról van szó, hogy a tökéletes expozíció eléréséhez (csakúgy, mint a HDR-hez) expo-sort érdemes lőni, meghatározott fényérték-lépésekben. Én munkához kizárólag M módot használok, mert ekkor tudom maximálisan uralni a végeredményt - ekkor a beépített expo-sorozat ("bracketing") úgy működik, hogy egyszerre csökkenti a rekeszt és ugyanakkor hosszabbítja meg a záridőt a beállított fényérték-különbségnek megfelelően. Ez egy elég gyenge megoldás, mert belső fotónál a kép legszéle is éles kell, hogy legyen, ha pedig F/8-ról indulok és ebből még 1-1 Fé-t levesz a gép önhatalmúlag, akkor az a harmadik képre bizony csak F/4 lesz. Ezt úgy kerültem el mindig, hogy szépen elindultam F/20-ról, és a harmadik képnél még mindig F/13-as rekeszt kaptam, így konkrétan boldog voltam ezzel a kicsit kőkorszaki megoldással is. Takoca viszont utánajárt, hogy mi van akkor, ha ugyanakkora rekeszt szeretnénk használni: egyszerűen csak blende-előválasztásos (Av) módra kell kapcsolni a gépre és hajrá, csak a zársebességet machinálja a váz. És ez még semmi. Ma este utánanéztem a dolognak és a bracketing használható az összes többi módban is, mégpedig így: zársebesség-előválasztásos (Tv) módban a rekeszt módosítja, érzékenység-előválasztásos (Sv) módban a rekeszt és a záridőt, érzékenység-módosító (TAv) módban pedig érdekes módon mindhárom érték változik abban az esetben, ha a a fény az expo-sor közben valami miatt módosul (például elbújik a nap egy felhő mögé, akkor megnő az érzékenység). Ezt eddig sehol sem láttam leírva, a kézikönyvben sincs dokumentálva, így örömmel osztom meg Veletek. Nincs összehasonlítási alapom -- más vázakon vajon hogy működik a bracketing (Canon, Nikon, Oly)? Kiváncsi lennék, hogy csak a Pentaxnál ilyen furcsa megoldású az M mód bracketingje, vagy mindenhol? (Az Oly kompaktomban is van bracketing, régen ezzel HDR-eztem, amíg HDR-eztem... ott csak a zársebességet csökkenti.)

 PIHE, fotó témakörben


  fotó     fotótech     pentax    


Megosztás Facebook-on


HOZZÁSZÓLÁSOK



 1      

Takoca

A történet (már a bracketing) onnan indult, hogy én a panoráma képekhez körebe 6 képet készítek +fel +le. Mindezt M módban kell csinálnom mert csak úgy lesz jó a kép. Viszont sokszor kell bracketet lőnöm, aminél ha szűk helyen fotózok (pl repülőgép belső) elég gáz hogy mélység élességem elmászik a fenébe.
Elvi megoldásnak azt találtam hogy Av-ben fotózok, és hogy nem mérjen újra fényt a gép amikor elforgatom az egészet a következő képhez meg kell nyomnom az AE-L gombot forgatás elött. Viszont sajnos ez csak a következő képez jó mert amint megvan az expo sor rögtön fényt mér a K10D és más lesz a záridő beállítás :(

Szóval amire én vágyok és pl nikon tudja: brackethez egy olyan beállítás ami M módban azt szabályozza hogy mivel érje el a gép az +- expókat, azaz, hogy pl a rekeszhez ne nyúljon.

Bosszantó hogy ezt simán tudhatná a gép, csak szoftver kérdése lenne!

 2      

Pihe

Engem az is bosszant, hogy K10D-n (és sejthetően K20D-n is ugyanez a helyzet) nincs megoldva az, hogy expo-sornál működjön a 2 másodperces időzítő ( = kvázi tükörfelcsapás). Ami vicces, hogy a Z-1 ezt tudja, sőt, teljesen finomhangolható a művelet, a digitális változatból meg kimaradt. Ahogy az unokaöcsém mondaná: "apa, ez gáz."

 3      

Zsákai Péter

az új képeket már a hétvégén meglestem! konstatáltam, hogy az én lakásomban biztosan nem lesz előre megterítve az asztal, hogy porosodjanak a tányérok. :D :D :D a blog bejegyzés viszont mindent megmagyarázott! ;) ügyes fogás. le a kalappal!

a fogorvosnál készült képeket is néztem és szemet szúrt, hogy túl van világosítva. van valami abban, amit kértek. csak gondolom ezt nem utólag kellene...

szakikkal tetriszezés, ügyfeleknek fotós gyorstalpaló... sok türelmet! :D

a bracketing infó remélem egyszer hasznos lesz nekem is. :)

kellemes novembert kívánok! írjál sokat nekünk, nehogy depisek legyünk! :)

 4      

Ákos

Jók lettek a képek, tetszenek!

Canon-nál M módban a bracketing a záridőt állítja, és középről indul. Tehát, ha 1/125-öd záridőt használsz, akkor az első lövés 1/125, a második 1/250, míg a harmadik 1/60-ad záridővel készül. Rekeszt ebben a módban nem állít.

 5      

Pihe

Ákos, köszi az infót! Ezek szerint Canon vázon értelmesen működik a bracketing, ahogy az ember arra számítana... Pentaxon ki tudod választani a képek elkészítésének sorrendjét, de nem csak a záridőt változtatja - sajnos.

 6      

Timber

K20D-nel mukodik a 2mp-s tukorfelcsapas bracketingnel. Az M modos exposorrol nem tudom mit hogy de majd megnezem es irom :)

 7      

Pihe

Timber, kösziköszi. Úgy látszik, nem csak a zaj miatt érdemes váltani K20D-re (mondjuk eszemben sincs, imádom a K10-est), hanem az apró hülyeségeket is orvosolták.

Még egy érdekes dolog. Elvilekben bracketingnél minden további nélkül vakut is használhatsz. Valamelyik nap próbáltam, nem ment. Az 540FGZ egyszerűen felülírta a bracketinget, amint bekapcsoltam, pedig a vakufény jól helyretehetné beltérben a fehéregyensúlyt. Na mindegy, holnap veszek egy expodisc-szerű fehéregyensúly-állító obisatyeszt, lesz róla véleményezés. Majd. :o)

 8      

H.Z.

Nem biztos, hogy jól értem: nálad M módban a bracketing úgy működik, hogy egyszerre módosítja a záridőt és a blendét?
Magyarán a megvilágítás változatlan marad, csak a rekesz és a záridő változik?

 9      

Pihe

H.Z.: köszönöm a látogatást! Nem, a megvilágítás nem marad ugyanaz, hiszen akkor nem lehetne bracketing sem. A sorozat úgy néz ki M módban, hogy az első lépéshez (mondjuk legyen ez az alexpós) viszonyítva a további lépésekben nagyobbra nyitja a blendét és közben csökkenti a zársebességet, mindezt olyan mértékben, ami a sorozat egyes lépései között beállított fényérték különbség. Ez így bonyolultan hangzik, pedig egyszerű (és tény, hogy nagyon buta megoldás a Pentax részéről).

 10      

Peti-

Amatőrként saját kedvtelésre fotózva az alábbi megoldás nekem bevált K100D-n. Gép Av módban és expozíció korrekcióval a rekeszhez hozzáállítom az általam helyesnek gondolt záridőt. Ez K100D-n +-2 fé. Ehhez adódik hozzá a braketing expokorrekciója, ami nálam szintén +-2 fé. Így el tudok érni akár +-4 fé különbséget a gép által helyesnek gondolt értéktől. Gép forgatása esetén forgatás után az expokorrekciót változtatom, hogy az általam helyesnek gondolt érték legyen a kiindulási alap ismét.

Ha ez nem lehetséges a nagy fénykülönbségek miatt, akkor M módban helyes expóval katt, tárcsa balra három katt, jobbra hat katt, gép fordít katt, balra három katt, balra három katt, gép fordít katt, tárcsa jobbra három katt, tárcsa jobbra három katt...

Időigényes, de max a buszról maradok le, viszont nem tudom használható-e, ha az ügyfélnek és/vagy a fotósnak az idő pénz.

 11      

Pihe

Peti-: köszönöm szépen a tippet! Ma este kipróbáltam és valóban működik, bár macerás, de használható! Köszönöm a hozzászólást és a hasznos ötletet!