EGY PIHE AZ EZER SZÖSZ KÖZÖTT

CSÖRGE SZABOLCS JÓZSEF BLOGJA FOTÓZÁSRÓL ÉS EGYEBEKRŐL KÖNNYEDÉN

SMC PENTAX-A 50MM/F1,7

A héten beújítottam egy 50mm F/1,7 SMC Pentax-A objektívet. Mindig szerettem volna egy fix gyújtótávolságú üveget, és kihasználva a Pentax gépek visszafelé kompatibilitását, sikerült elég kedvező áron szert tennem erre a pehelykönnyű lencsére, ami rögtön elsőszámú kedvenccé avanzsált, és így a nem kis méretű Sigma 28-135-ös helyére lépett a váz végén. Mivel a neten egyetlen németajkú írást és a Pentaxos fórumokon néhány felhasználói rajongást leszámítva nem találtam semmilyen referenciát, úgy határoztam, kicsit írok róla, hátha a Pentaxos Pajtások kedvet kapnak.

Maga az objektív nem mai gyerek már. A-s üveg lévén nincs benne AF mechanika, de ez konkrétan nem érdekes - személy szerint előnyben részesítem a manuálfókuszt és szerintem ez a kompakt előzményeim ismeretében nem igényel túl sok további magyarázatot. Miután a rekeszgyűrűt "A" állásba tekertem, a K10D azonnal felismerte a régi lencsét, megkérdezte a gyújtótávolságot, és máris kész voltam a munkához.

Az objektív jó felépítésű, fém és üveg: amilyennek egy old school lencsének lennie kell. A rekeszgyűrű pontosan illeszkedik, könnyen forog. A fókuszgyűrű kicsit kemény, de magabiztosan forog. F/1,7-nél elég szoft képet ad egészen F/3,5-ig. F/5,6-tól példátlanul tűéles, nincs is sok értelme ennél jobban lerekeszelni. Kromatikus aberrációra szinte egyáltalán nem hajlamos. A színképzése csodálatos. Az ötcenti hosszúságú objektív szinte eltörpül a vázon, súlytalan, könnyű darab. Tegnap délelőtt Istvánnál fotóztam járólapokat vele -- csak a Pentax-DA 18-55mm kedvéért vettem le néha, ha az 50mm-be már nem fért vele a téma. Portrézáshoz, közgyűrűvel makrózáshoz, csendélethez kiváló. Akciófotóhoz a manuálfókusz és a fókuszgyűrű keménysége miatt egyáltalán nem használható.


Nagyon fogom szeretni, faint kis üveg. De majd a vele készített képek beszélnek helyettem a jövőben is.

 PIHE, fotó témakörben


  fotó     fotótech     izé     k10d     pentax     sufniteszt    


Megosztás Facebook-on


HOZZÁSZÓLÁSOK



 1      

ecchphoto

Én egy Helios 44M-4 58mm F2-es lencsét használok peremnélküli adapterrel, de van hozzá egy Yashica közgyűrűsorom is makrózáshoz. Egy 18 és egy 36mm-eshez. Sajnos K-s lencsét épp nem találtam, amikor ilyesmit kerestem, de szeretem ezt a ruszki lencsét is. fém-üveg, olckúl :) picit a fókusz nálam is krémes, de a rekesz pengén jár. Nem külön vettem a lencsét, hanem egy 12XP-vel együtt, 8ért (volt hozzá egy sunpak vaku is) A 12XP-t a tulaja 4-5 tekercs erejéig nyúzta, ennyi km van benne :) Szinte futószalagról jött. Otthoni szomszéd bácsi. Legjobb forrás! :)

 2      

ecchphoto

hopp, nem kapcsoltam be az értesítést. now click.

 3      

Pihe

A legköltséghatékonyabb összeállítást sikerült megtalálnod, eccphoto. A Heliosok mindig nagyon mesésen teljesítettek, nekem is figyel itt egy Helios-44-2 a polcon. Fantasztikusan mossák a hátteret. Köszönöm a látogatást!

 4      

Peti

Nagyon megörültem amikor megtaláltam az írásod. Ennek hatására tegnap vettem is egyet. Remélem hasonlóan csak jó tapasztalataim lesznek az obival kapcsolatban.

 5      

Pihe

Peti: köszönöm a látogatást! Szeretni fogod, mert bitang jó objektív. Szép fényeket hozzá!

 6      

Szalatnyai István

Jobban szeretem ezt a blogot mint a Facebook-ot mert utóbbin nemhogy 8 év után mint itt, de már nyolc nap után sem lehet valamit megtalálni.
Két hete vettem ugyanilyet én is mert szerettem volna egy fényerős lencsét. Nagyon tetszik nekem is. Olyan az anyag és építési minősége amit ma Limited-nek hívnának és igazi élvezet kézbe venni, használni. Esti Prágát már fotóztam is vele kézből tényleg nagyszerű volt. Számomra kellemesen furcsa volt a blende vezérelhetősége a vázról. Ez teljesen olyan mint egy mai modern objektíven.
Tényleg elég éles 1.7-en is és 2.8-on pedig már tűéles. Az itt látható tesztfotóknál szerintem többre képes képes az objektív az itteni 1.7-es kép úgy gondolom, hogy nem volt tökéletesen fókuszálva.
Az 50mm a K-5 APS-C-n kicsit hosszú (ekv. 75mm), de azért használható.
Teljesen nyitott rekesznél lehet tapasztalni az ún. purple fringing jelenséget amit leginkább lilásodásnak tudnék lefordítani. Ekkor a kék és a piros színek eltérő hullámhosszából adódóan a szenzor előtt illetve mögött van fókuszban ami kékes és pirosas vagyis együtt lilás ködösödést okoznak a képen főleg az éleknél. Erre a Lightroom-ban külön Defringe eszköz található amivel elég jól lehet korrigálni. Első fotózásom alkalmával 90%-ban 1.7-en fotóztam és 5% alatt volt a rosszul fókuszált képek aránya.
Szóval örök darab lesz a táskámban és örülök, hogy megvettem, egész biztosan nem fogok megválni tőle (legalábbis önszántamból biztosan nem).
A kb. kétszeres árú Pentax DA 50/F1.8 lehet, hogy képminőségben tud ugyanennyit, de építési és anyagminőségben egész biztosan nem. A műanyag bajonettől egyébként is rosszul vagyok annyira gagyi. Az AF az egyetlen előnye a DA 50/F1.8-nak, de tapasztalatom szerint teljesen nyitott rekesznél sajnos az AF sem 100%-os.
Szóval én is csak ajánlani tudom!

 7      

Pihe

Szia István, gratulálok a szerzeményedhez! Én is egy FA 50/1,4 miatt cseréltem le, egyébként valóban szuper darab és nagyon szerettem. A manuális élességállítás kifejezetten dob a feelingen. A minőség meg... na igen. :o)

 8      

Pihe

Egyébként milyen durva, hogy ennek már 8 éve... Öregszünk.

 9      

Szalatnyai István

Hát igen két 50-es fix felesleges. Nézegettem még a 20-as és 28-as PENTAX-A fixeket is mert a minőség és maga a dizájn a narancs pöttyel nagyon bejövős, komolyan kedvem lenne összeszedni egy sorozatot, de állítólag a többi Pentax-A már teljesen nyitva nem annyira világbajnok ezeknek pedig igazán ott van értelme. Szóval úgy néz ki marad egyke vagyis mint egyetlen Pentax-A. LR-ban tag-elem (Lens Tagger) a manuális obikat és valami leírhatatlan jó érzés fog el amikor látom a a hiánytalan Exif-jét a SMC PENTAX-A 50mm/1.7 leírással. Valahogy a múltat sikerül átmenteni egy kicsit, de minden nosztalgiát félretéve a SMC PENTAX-A 50mm/1.7 ma is teljesen nyitva is kíváló obi APS-C-n mindenképpen. Egyszerre nem volt alkalmam összehasonlítani az FA 50/1.4-el, de amennyire emlékszem a PENTAX-A F1.7-en élesebb képet ad mint az FA 50-es adott F2-n. De hát az AF azért jó ha van :)
F2.8-on viszont mindkettő 100%-os etalonnak tekinthető véleményem szerint:)